اقامت تحصیلی در ایتالیا

اقامت تحصیلی در ایتالیا یکی از روش‌های مرسوم برای مهاجرت به اروپا است. تحصیل در بهترین دانشگاه‌های جهان، هزینه تحصیل و زندگی پایین و البته امکان استفاده از بورسیه‌های دولتی، تحصیل در ایتالیا به یک گزینه خوب برای دانشجویان و متقاضیان مهاجرت به اروپا تبدیل کرده است. اما برای دریافت اقامت تحصیلی در ایتالیا می‌بایست از یکی از دانشگاه‌های این کشور پذیرش بگیرید و پس از اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا و ورود به این کشور برای دریافت اقامت تحصیلی (اقامت دانشجویی) اقدام کنید. در این مطلب در مورد شرایط اقامت تحصیلی در ایتالیا و چگونگی دریافت آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

چرا مهاجرت تحصیلی به ایتالیا؟

ایتالیا یکی از کشورهای مطرح اروپایی است که به دلیل کیفیت بالای آموزش و دانشگاه‌های معتبر، هموراره مورد توجه دانشجویان بین‌المللی و مهاجران تحصیلی قرار گرفته است. به‌طور متوسط شهریه دانشگاه‌های دولتی در این کشور مبلغی بین ۰ تا ۵۰۰۰ یورو برای یک سال تحصیلی است. اما یکی از امتیازات ویژه تحصیل در ایتالیا، امکان برخورداری از بورسیه تحصیلی ایتالیا است. در ایتالیا بورسیه‌های تحصیلی مختلفی وجود دارد. بعضی از این بورسیه‌ها توسط دولت ارائه می‌شوند و بعضی از سمت دانشگاه به دانشجویان تعلق می‌گیرد. بورسیه تحصیلی ایتالیا (بورسیه دولتی/ بورسیه جهان سوم) از معروف‌ترین بورسیه‌های این کشور است که به تمامی دانشجویان واجد شرایط تعلق می‌گیرید. به عنوان مثال بورسیه استانی بر اساس میزان درآمد خانواده و شرایط اقتصادی به افراد تعلق می‌گیرد. برای گرفتن این بورسیه فرد باید با ارائه مدارکی که دانشگاه می‌خواهد، اثبات کند که درآمد مورد نیاز (۱۸۰۰۰ یورو در سال) برای تحصیل و زندگی را ندارد. اکثر دانشجویان ایرانی موفق به دریافت این بورسیه می‌شوند.

این بورسیه شامل مواردی چون معافیت از پرداخت شهریه، کمک هزینه بین ۳۰۰۰ تا ۵۲۰۰ یورو در سال و مزایای دیگری است. لازم به ذکر است که مقطع تحصیلی و رشته تحصیلی برای گرفتن این بورسیه تأثیری ندارد و صرفاً افراد بر اساس درآمد و دارایی خانواده ارزیابی می‌شوند. اطلاعات بیشتر در مورد شرایط تحصیل در ایتالیا»

همچنین دانشگاه‌ های ایتالیا دوره‌های متعددی را به زبان انگلیسی برگزار می‌کنند که این موضوع می‌تواند خبر خوشایندی برای دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در این کشور باشد. دانشگاه های مانند:

  • دانشگاه بولونیا
  • دانشگاه اوربینو
  • دانشگاه تورین
  • دانشگاه پلی‌تکنیک تورین
  • دانشگاه میلان
  • دانشگاه ساپینزا رم
  • دانشگاه پاویا

از جمله دانشگاه‌های برتر این کشور هستند که دوره‌های انگلیسی زبان در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد برگزار می‌کنند. اطلاعات بیشتر در مورد تحصیل در بهترین دانشگاه های ایتالیا»

چرا مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

شرایط سنی اقامت تحصیلی در ایتالیا

نکته مهم در مورد مهاجرت تحصیلی به ایتالیا، شرایط سنی است. به طور کلی دانشگاه‌های ایتالیا و سفارت این کشور، در این مورد چندان سخت‌گیر نیستند. برای مثال اگرچه گفته می‌شود که اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا در مقطع کارشناسی برای متقاضیان بالای ۲۸ همراه با ریسک است، اما متقاضیانی با سن بیشتر (۳۰ سال به بالا) نیز توانسته‌اند ویزا دریافت کنند یا در مقطع کارشناسی ارشد، اگرچه معمولاً ریسک ویزای تحصیلی برای متقاضیان بالای ۳۵ سال مطرح می‌شود، اما دانشجویانی بوده‌اند که با سن بالاتر (۴۰ سال) نیز برای ادامه تحصیل در این مقطع از دانشگاه پذیرش و از سفارت ایتالیا ویزا دریافت کرده‌اند. برای تحصیل در مقطع دکتری در ایتالیا نیز محدودیت سنی خاصی وجود ندارد و رزومه تحصیلی، سوابق کاری و شرایط هر فرد جداگانه بررسی می‌شود. اطلاعات بیشتر در مورد ویزای تحصیلی ایتالیا»

مزیت‌های اقامت تحصیلی در ایتالیا

دربافت اقامت تحصیلی در ایتالیا دارای مزیت‌های مختلفی است که از مهمترین آن می‌توان به اجازه کار در حین تحصیل اشاره کرد. بر این اساس دانجشویان می‌توانند تا ۴ ساعت در روز و یا ۲۰ ساعت در هفته کار کنند.

البته بعد از اتمام تحصیل، دانشجویان می‌بایست دوباره برای دریافت اقامت کوتاه مدت درخواست خود را ارائه دهند تنها دانشجویان دکتری و دانشجویانی که قصد تحصیل مجدد در مقطع کارشناسی ارشد را دارند می‌توانند برای دریافت اقامت درخواست خود را ارائه دهند. بعد از اتمام دوره تحصیلی دانشجویان ۶ الی ۱۲ ماه فرصت دارند که برای خودی شغلی پیدا کنند تا بتوانند اقامت تحصیلی خود را به اقامت کاری تبدیل کنند. همچنین در حین تحصیل می‌توایند در صورت پیدا کردن کار، ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنید.

منبع:

https://www.mastersportal.com/articles/1654/how-to-get-a-student-visa-for-italy.html