براساس تازه‌ترین خبر منتشرشده در CIC NEWS، شان فریزر، وزیر ادارۀ مهاجرت کانادا، اعلام کرده است که آمادۀ افزایش سطح مهاجرت به کاناداست. او به‌خوبی می‌داند که مشکلات زیادی پیش رو دارد؛ اما درحال‌حاضر، شرایط را برای تغییری مثبت در سیستم مهاجرتی مناسب می‌بیند. فریزر در اولین مصاحبۀ رسمی‌اش در مقام وزیر ادارۀ مهاجرت کانادا، با Shelly Hagen of Bloomberg و Nicholas Keung دربارۀ فرصت‌ها و مشکلات کار جدیدش سخن گفت. وی حین صحبت با Bloomberg اظهار کرد که آماده است به‌منظور رفع کمبود نیروی کار، میزان مهاجرت به کانادا را افزایش دهد؛ چراکه این روزها کانادا با کمبود نیروی کار دست‌وپنجه نرم می‌کند و دلیل این مسئله ورود تعداد کمی از مهاجران به این کشور به‌علت شرایط پاندمی است.

درحال‌حاضر، کانادا قوی‌ترین یا بلندپروازانه‌ترین برنامۀ مهاجرتی تاریخ را برای خود در نظر گرفته است؛ زیرا براساس این برنامه، هدف اصلی استقبال از ۴۰۱هزار مهاجر در سال ۲۰۲۱ و ۴۱۱هزار مهاجر دیگر در سال ۲۰۲۲ و ۴۲۱هزار مهاجر در سال ۲۰۲۳ خواهد بود. همان‌طورکه گفتیم، فریزر تمایل دارد میزان مهاجرت را بسیار افزایش دهد؛ البته این موضوع درصورت تمایل کسب‌وکارها و جوامع امکان‌پذیر است. برنامۀ افزایش مهاجرت به کانادا برای سال‌های 202۲ تا ۲۰۲۴ نیز تا ۱۰فوریۀ‌2022 اعلام خواهد شد.

آمار افزایش مهاجرت به کانادا

Bloomberg داده‌هایی از ادارۀ مهاجرت و پناهندگی و شهروندی کاناد (IRCC) به‌دست آورده است که نشان می‌دهد ۴۶هزار و ۳۱۵ نفر لندیگ خود را در ماه اکتبر (بیشتر از ۴۵هزار مهاجر در ماه سپتامبر) تکمیل کرده‌اند. منظور از لندیگ این است که دارندگان اقامت موقت کانادا یا اشخاص خارجی نوع اقامتشان را به اقامت دائم تبدیل کنند. از‌آنجا‌‌که برخلاف دوران پیش از پاندمی بیشتر دارندگان اقامت دائم از میان کسانی بوده‌اند که پیش‌تر اقامت موقت گرفته بودند، همچنان کمبود نیروی کار بر بازار کانادا حکم‌فرماست. افزون‌براین، داده‌های آماری نشان‌دهندۀ کمترین رشد جمعیتِ کانادا از زمان جنگ جهانی اول است (۰.۵درصد). گفتنی است کانادا از ژانویه تا اکتبر میزبان ۳۱۳هزار و ۸۳۸ مهاجر بوده است؛ اما به‌منظور تحقق هدف مدنظرش، به جذب 87هزار مهاجر دیگر در ماه‌های باقی‌ماندۀ سال نیاز دارد.

فرصت‌ها و مشکلات افزایش مهاجرت به کانادا

فریزر حین صحبت با Nicholas Keung به‌صراحت بیان کرد که موانع و مشکلات متعددی پیش روی او خواهد بود. او به ۱.۸میلیون درخواست‌ مهاجرتی به‌تعویق‌افتاده نیز اشاره کرد و گفت این مشکلات یک‌شبه برطرف نخواهند شد؛ زیرا یک‌شبه ایجاد نشده‌اند. بااین‌حال، کار را برای رفع آن‌ها تسریع خواهد کرد که این موضوع شرایط را برای خانواده‌هایی آسان‌تر خواهد کرد که می‌خواهند زندگی جدیدی را آغاز کنند یا به عزیزانشان بپیوندند یا با هدف کمک به اقتصاد کانادا کاری در این کشور بیابند.

فریزر گفت که درخواست‌های شهروندی نیز در حال دیجیتالی شدن بوده و IRCC در حال رسیدگی به مواردی است که سبب کندی سیستم مهاجرت می‌شود. او همچنین به این نکته اشاره کرد که بیشتر تمرکز او از زمان منصوب شدن به سمت وزارت، اسکان مهاجران افغان بوده است و دولت نیز تمایل به افزایش اسکان آنها تا 40هزار نفر دارد که البته تاکنون تنها 3،500 افغان در کانادا اسکان پیدا کرده‌اند.

وی در پایان گفت: درحال حاضر شرایط سختی در نتیجۀ کووید 19 ایجاد شده است اما اکنون فرصت را برای یک تغییر بزرگ مهیا می‌بینم.

منبع: