ادارۀ آمار کانادا (Statistics Canada) در گزارشی اعلام کرده که در سال تحصیلی ۲۰۱۹-۲۰۱۸، میزان ثبت‌نام دانشجویان بین‌المللی در کانادا افزایش یافته است. در سال تحصیلی یادشده درمقایسه‌با سال تحصیلی گذشته، حدود ۴۸هزار نفر دانشجوی بین‌المللی بیشتری در دانشگاه‌ها و کالج‌های دولتی کانادا ثبت‌نام کرده‌اند. این در حالی‌ است که در این سال، تعداد دانشجویان بومی حدود ۸،۳۰۰ نفر کاهش یافته است و درمجموع در سال تحصیلی ۲۰۱۹-۲۰۱۸، بیش از ۳۱۸هزار نفر دانشجوی بین‌المللی در مؤسسه‌های آموزش عالی کانادا مشغول به تحصیل شده‌اند.

در سال تحصیلی ۲۰۱۹-۲۰۱۸، تعداد دانشجویان بین‌المللی کانادا درمقایسه‌با سال تحصیلی ۲۰۰۹-۲۰۰۸ بیش از سه برابر افزایش یافته و به ۱۶درصد از کل ثبت‌نام‌ها رسیده است. در سال تحصیلی ۲۰۰۹-۲۰۰۸، حدود ۱۰۱،۳۰۴ نفر دانشجوی بین‌المللی برای تحصیل در کانادا ثبت‌نام کرده‌اند و این تعداد ۶درصد از تمام ثبت‌نام‌های این کشور بوده است. در سال تحصیلی ۲۰۱۹-۲۰۱۸، حدود ۲۱۶،۰۹۶ نفر دانشجوی بین‌المللی در دانشگاه‌های کانادا و حدود ۱۲۸،۳۳۴ نفر دانشجوی بین‌المللی در کالج‌های این کشور ثبت‌نام کرده‌اند. براساس این آمار، تعداد دانشجویان بین‌المللی دانشگاه‌ها حدود ۱۰درصد و تعداد دانشجویان بین‌المللی کالج‌ها حدود ۲۸درصد بیشتر از سال گذشته بوده است.

همچنین طبق گفتۀ ادارۀ آمار کانادا، تأثیر بلندمدت شیوع ویروس کرونا بر میزان ثبت‌نام دانشجویان بین‌المللی هنوز مشخص نیست؛ اما شرکت دانشجویان در دوره‌های تحصیلی آموزش عالی کشور به‌دلایل مختلف برای کانادا مهم است. در این گزارش آمده است: «نه‌تنها شهریۀ دانشجویان بین‌المللی در برگزاری بعضی از دوره‌های آموزشی تأثیر بسزایی می‌گذارد؛ بلکه حضور این دانشجویان در پردیس‌های دانشگاه‌ها به افزایش فرهنگ‌ها و تنوع اجتماعی در دانشگاه‌ها کمک می‌کند. علاوه‌براین، دانشجویان بین‌المللی در زمان تحصیل در کانادا به اقتصاد محلی کمک می‌کنند و پس از تحصیل به مجموعۀ بزرگی از افراد تحصیل‌کرده تبدیل می‌شوند که به نیروی کار کانادا می‌توانند کمک کنند و اقامت دائم این کشور را بگیرند.»

در سال ۲۰۱۵ ، پژوهشی در ادارۀ آمار کانادا انجام شده است که نتایج آن نشان می‌دهد حدود یک‌سوم دانشجویان بین‌المللی کانادا در مقطع کارشناسی و ۵۰درصد از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در دَه سال پس از صدور اولین اِستادی پرمیت‌شان، اقامت دائم این کشور را دریافت کرده‌اند.

ادارۀ آمار کانادا همچنین افزوده است: «می‌توانیم از نتایج به‌دست‌آمده از سیستم اطلاعاتی دانشجویان آموزش عالی در سال تحصیلی ۲۰۱۹-۲۰۱۸ به‌عنوان شاخصی برای ارزیابی تأثیر COVID-19 در میزان ثبت‌نام دانشجویان، به‌ویژه دانشجویان بین‌المللی، و تعداد فارغ‌التحصیلان استفاده کنیم. دانشجویان بین‌المللی با تحصیل‌ از راه دور و مواجهه با محدودیت‌های سفر و تأخیر در صدور ویزای تحصیلی کانادا و اِستادی پرمیت‌ها، شاهد تغییرات بزرگی در ساختار آموزشی بوده‌اند.»

پژوهش قبلی ادارۀ آمار کانادا نشان می‌دهد که در سال تحصیلی ۲۰۱۸-۲۰۱۷، دانشجویان بین‌المللی حدود ۱۵درصد از تمام دانشجویان کشور کانادا را تشکیل می‌دادند؛ اما حدود ۴۰درصد از تمام شهریه‌ها را پرداخت کرده‌اند. ناگفته نماند در سال تحصیلی یادشده، دانشجویان بین‌المللی حدود چهارمیلیارد دلار از درآمد سالانۀ دانشگاه‌های کانادایی را تأمین کرده بودند. در سال تحصیلی ۲۰۱۸-۲۰۱۷، دانشجویان بین‌المللی کانادا که بیش از نیمی از آن‌ها از چین به این کشور آمده بودند، اغلب در رشته‌هایی مانند کسب‌وکار و مدیریت و ادارۀ امور عمومی (Public Administration) تحصیل می‌کرده‌اند و در سال تحصیلی ۲۰۱۹-۲۰۱۸ نیز، این رشته‌ها پرطرفدار بوده‌اند. در دَه سال گذشته، ثبت‌نام دانشجویان بین‌المللی در رشته‌های مرتبط با کسب‌وکار و مدیریت و ادارۀ امور عمومی حدود ۲۱۷درصد افزایش یافته است. این پژوهش نشان می‌دهد در همان بازۀ زمانی، ثبت‌نام دانشجویان کانادایی در رشته‌های علوم انسانی حدود ۲۵درصد کاهش یافته؛ اما ثبت‌نام دانشجویان بین‌المللی در این رشته‌ها با افزایش ۱۰۶درصدی مواجه بوده است.



منابع: