نحوه افتتاح حساب بانکی در کانادا، یکی از موضوعات مهمی است که مهاجران به کانادا باید در نظر بگیرند. به عنوان یک مهاجر، حتماً باید یک حساب بانکی را در کانادا افتتاح کنید. افتتاح حساب باعث می‌شود تا هزینه‌های خود را راحت‌تر مدیریت کنید و از مزایایی مثل اعتبار بانکی، امنیت بیشتر و... برخوردار شوید. دانشجویان، توریست‌ها و سایر مهاجران و بازدیدکنندگان از کانادا می‌توانند به سادگی در بانک‌های این کشور حساب باز کنند. اما برای باز کردن حساب بانکی در کانادا به چه مدارکی نیاز داریم؟ آیا بانک‌های ایران هم در کانادا شعبه دارند؟ آیا امکان افتتاح حساب در بانک‌های کانادا از ایران وجود دارد؟ با ما برای پاسخ به این سوالات همراه باشید.

اهمیت افتتاح حساب بانکی در کانادا

اول از همه، چرا می‌گوییم که افتتاح یک حساب بانکی در کانادا اهمیت زیادی دارد؟ به دلایل زیر:

  • راحت شدن انتقال پول
  • راحت شدن مدیریت مالی
  • امکان بهره‌مند شدن از کارت بانکی که امنیت بسیار بیشتری نسبت به حمل پول نقد دارد
  • امکان بهره‌مند شدن از اعتبار و تسهیلات بانکی
  • ثبت شدن تراکنش‌ها و امکان پیگیری در صورت وارد شدن خسارت
  • امکان انتقال ساده سرمایه از یک بانک به بانک دیگر
  • عدم وجود شعبه بانک‌های ایرانی در کانادا

حال که با اهمیت افتتاح حساب آشنا شدیم، باید به نکات مهم افتتاح حساب در کانادا اشاره کنیم.

نکات مهم برای افتتاح حساب در کانادا

توجه به این نکات قبل از افتتاح حساب در بانک‌های کانادا، بسیار مهم است:

  • به چه نوع حسابی نیازی دارید؟
  • وضعیت اقامت شما در کانادا چگونه است؟
  • انتخاب بانک مناسب
  • هزینه افتتاح حساب بانکی در کانادا چقدر است؟
  • چه مقدار سود بانکی دریافت خواهید کرد؟
  • کارمزد ماهانه بانک برای ارائه خدمات چقدر است؟
  • در صورت ورشکستگی بانک، از سرمایه شما با بیمه سپرده محافظت می‌شود؟

در ادامه با روند و جزئیات افتتاح حساب در کانادا بیشتر آشنا می‌شویم.

انواع حساب بانکی در کانادا

برای افتتاح حساب در بانک‌های کانادا به عنوان یک مهاجر، دو گزینه پیش‌رو دارید:

۱. حساب جاری (Chequing Account)

این حساب برای انجام کارهای روزمره استفاده می‌شود. شما می‌توانید پول موجود در حساب جاری را در مواقع دلخواه، برداشت کنید. دانشجویان خارجی که برای ادامه تحصیل به کانادا می‌روند، جهت پرداخت شهریه و سایر هزینه‌های زندگی به افتتاح یک حساب جاری نیاز دارند. به این حساب‌ها یا سودی تعلق نمی‌گیرد یا این که سود آن‌ها بسیار کم است.

حساب جاری انواع مختلفی دارد. مثلاً برای باز کردن حساب جاری در بعضی از بانک‌ها، باید به صورت ماهانه کارمزد پرداخت کنید در حالیکه بعضی از بانک‌ها کارمزد ماهانه را دریافت نمی‌کنند. یا ممکن است تعداد تراکنش‌هایی که با ATM، موبایل و... انجام می‌دهید، محدودیت داشته باشد. همچنین کارمزد انتقال پول هم ممکن است در بانک‌های مختلف با هم فرق کند. حتی برداشت پول از ATM هم می‌تواند بسته به بانکی که انتخاب می‌کنید و شبکه ATM، شامل کارمزد شود. بنابراین هنگام افتتاح حساب جاری، به این نکات توجه کنید.

مزایای باز کردن حساب جاری در بانک‌های کانادا

مزایای داشتن حساب جاری در کانادا عبارت است از:

  • امکان استفاده از کارت بانکی (Debit Card) برای خریدهای روزانه
  • امکان برداشت پول از خودپرداز
  • امکان دریافت دسته چک
  • امکان مدیریت و انتقال پول با ابزارهای آنلاین

اما می‌رسیم به دومین نوع از حساب بانکی در کانادا، یعنی حساب پس‌انداز.

۲. حساب پس‌انداز (Saving Account)

حساب پس‌انداز، حسابی است که به سپرده ذخیره شده در آن سود تعلق می‌گیرد. امکان افتتاح حساب پس‌انداز و جاری در کنار یکدیگر وجود دارد. همچنین امکان برداشت و انتقال پول از حساب‌های پس‌انداز وجود دارد. در بعضی از بانک‌ها، لازم است ابتدا پول را از حساب پس‌انداز به حساب جاری منتقل و سپس برداشت را انجام دهید.

نکات مهم برای افتتاح حساب پس‌انداز در بانک‌های کانادا

  • حداقل سرمایه لازم برای افتتاح حساب پس‌انداز:

عمولاً برای افتتاح حساب پس‌انداز در بانک‌های کانادا، باید یک میزان حداقلی از پول را در حساب خود ذخیره کنید. همچنین اعطای سود هم ممکن است تنها به حساب‌هایی که حداقل پول موردنظر بانک را موجود داشته باشند، تعلق بگیرد.

  • نرخ سود بانکی:

هر ماه، درصدی از سود روی مبلغ ذخیره شده در حساب شما محاسبه و به آن اضافه می‌شود. ممکن است بانک انتخابی شما، در ابتدا نرخ سود زیادی را پیشنهاد کند ولی با گذشت چند ماه، آن را کاهش دهد. معمولاً به حساب‌های پس‌انداز بانک‌های کانادا، سودی بین نیم تا یک درصد تعلق می‌گیرد. ممکن است بعضی از بانک‌ها، سود بیشتری را هم اعطا کنند ولی در عوض محدودیت‌هایی را برای برداشت یا انتقال پول در نظر بگیرند.بنابراین حتماً موقع افتتاح حساب در بانک‌های کانادا به نرخ سود توجه کنید.

  • کارمزد ارائه خدمات:

مبلغی از حساب پس‌انداز به صورت ماهانه به عنوان کارمزد ارائه خدمات، کسر می‌شود. همچنین مثل حساب جاری، برای کارهایی مانند برداشت و انتقال پول، باید کارمزد پرداخت کنید. معمولاً برای انتقال پول از حساب‌های پس‌انداز، محدودیت وجود دارد. بعضی از بانک‌ها در صورتی که میانگین موجودی ماهانه حساب شما از عددی کمتر نباشد، شما را از محدودیت‌های انتقال پول و کارمزد معاف خواهند کرد.

حالا که با دو نوع حساب رایج در بانک‌های کانادا آشنا شدیم، می‌رسیم به نحوه افتتاح حساب و مدارک و شرایط لازم برای آن.

وکیل مهاجرتی برای تحصیل در کانادا.webp

شرایط افتتاح حساب بانکی در کانادا

تمام اشخاص ۱۷ سال به بالا، می‌توانند به راحتی در کانادا حساب باز کنند. افراد زیر ۱۷ سال هم می‌توانند از طریق قیم قانونی خود، حساب بانکی باز کنند. امکان افتتاح انواع حساب هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین یا تلفنی در کانادا وجود دارد. بعضی از بانک‌هایی که تنها به صورت آنلاین فعالیت می‌کنند، ممکن است از شما درخواست کنند تا در یک بانک غیرآنلاین هم حساب باز کنید.

جالب است بدانید که افراد ورشکسته، بیکار و حتی افرادی که موقع باز کردن حساب، پولی برای واریز در آن ندارند هم از نظر قانونی حق افتتاح حساب در بانک‌های کانادا را دارند. افرادی که شهروند کانادا نیستند یا در این کشور زندگی نمی‌کنند هم می‌توانند در کانادا حساب بانکی داشته باشند؛ به شرط این که مدارک و شرایط لازم برای افتتاح حساب را فراهم کنند.

مدارک لازم برای افتتاح حساب در کانادا

برای احراز هویت و افتتاح حساب در کانادا، دو راه وجود دارد. یکی از این راه‌ها، فراهم کردن دو مدرک معتبر از منابع قابل اطمینان است. در یکی از این مدارک باید اسم و آدرس شما درج شده باشد و در دیگری، اسم و تاریخ تولد‌تان. این دو مدرک، باید از لیست زیر انتخاب شود:

  • مدارک هویتی ارائه شده توسط دولت کانادا یا هر یک از دولت‌های استانی
  • اظهارنامه جدید مالیاتی
  • اظهارنامه جدید اموال
  • قبض آب‌، برق یا گاز جدید
  • صورتحساب جدید مالی از یک بانک دیگر
  • پاسپورت

اما راه دوم عبارت است از ارائه هرگونه مدرک معتبری که شامل اسم و تاریخ تولد شما باشد؛ توسط یک مشتری خوش اعتبار بانک یا یک شخص خوش‌نام و معتبر در جامعه.

هر ساله بسیاری از ایرانی‌ها برای تحصیل یا به عنوان توریست، به کانادا سفر می‌کنند. بنابراین حالا که با شرایط و مدارک لازم برای افتتاح حساب بانکی در کانادا آشنا شدیم؛ بهتر است به افتتاح حساب دانشجویی و افتتاح حساب بانکی با ویزای توریستی اشاره کنیم.

افتتاح حساب در بانک‌های کانادا توسط دانشجویان

از آنجایی که این روزها بازار اخذ ویزای تحصیلی کانادا حسابی داغ است، بهترین بانک‌هایی که دانشجویان ایرانی می‌توانند در آن‌ها حساب باز کنند را معرفی می‌کنیم. اما قبل از آن باید بدانید که به عنوان یک دانشجو، باید مدارک زیر را برای افتتاح حساب بانکی داشته باشد:

  • پاسپورت معتبر
  • مجوز تحصیل در کانادا (Study Permit)
  • شماره بیمه اجتماعی کانادا (Canadian Social Insurance Number)

دانشجویانی که این مدارک را داشته باشند، می‌توانند از خدمات مخصوص دانشجویان بانک‌های زیر استفاده کنند. برای راحتی شما و امکان مقایسه بهتر امکانات بانک‌های مختلف، جدول زیر را برای شما فراهم کرده‌ایم. بهتر است دانشجویان برای افتتاح حساب جاری، یکی از بانک‌های زیر را در نظر بگیرند:

نام برنامه افتتاح حساب دانشجویی نام بانک ارائه‌دهنده خدمت خدمات و مزایای باز کردن حساب دانشجویی در این بانک
Simplii Financial International Student Program بانک Simplii (زیرمجموعه بانک CIBC) امکان باز کردن حساب جاری به صورت آنلاین قبل از ورود به کاناداارائه سرویس بازگشت وجهامکان باز کردن حساب پس‌اندازاهدای یک جایزه تا سقف ۴۰۰ دلار آمریکا به دانشجویان خارجی پس از افتتاح حساببرداشت و انتقال پول بدون کارمزدنداشتن  محدودیت برای حداقل موجودیعدم نیاز به پرداخت کارمزد ماهانهدسترسی به بیش از سه هزار و چهارصد دستگاه ATM در سراسر کانادااعطای گیفت کارت اپل، ۴۰ هزار دلار آمریکا پول و… به صورت قرعه‌کشی
HSBC Student Chequing Account HSBC (Hongkong and Shanghai Banking Corporation) امکان باز کردن آسان حساب جاری برای تازه واردانبدون نیاز به پرداخت کارمزد ماهانهنامحدود بودن تعداد تراکنش‌های آنلاینسرویس بازگشت پول تا ۱۵۰ دلار برای مشتریان جدیداعطای کارت اعتباری با حداقل هزار دلار اعتبار
Scotiabank International Student Account Scotiabank نامحدود بودن تعداد تراکنش‌هاانتقال پول بدون کارمزداعطای جایزه به مشتریان جدیددسترسی به بیش از چهار هزار دستگاه ATM 
BMO International Student Account Bank of Montreal امکان باز کردن حساب جاریامکان باز کردن حساب پس‌اندازاعطای کارت اعتباری دانشجوییبرداشت رایگان پول از خودپردازهای BMOارائه سرویس بازگشت پول
RBC International Student Bank Account Royal Bank of Canada افتتاح حساب جاری بدون نیاز به پرداخت کارمزد ماهانهدسترسی به هزاران دستگاه خودپردازنامحدود بودن تعداد تراکنش‌هاانتقال پول بدون کارمزد

شما می‌توانید شرایط این بانک‌ها را قبل از مهاجرت تحصیلی به کانادا بررسی کنید تا بدانید کدام یک از آن‌ها خدمات موردنظر شما را ارائه می‌دهند.

افتتاح حساب جاری و پس‌انداز به صورت هم زمان در کانادا

بانک‌های زیر، بهترین بانک‌هایی هستند که می‌توانید برای افتتاح حساب جاری و پس‌انداز به صورت هم‌زمان در نظر بگیرید:

نام بانک خدماتی که توسط بانک ارائه می‌شود
EQ Bank بدون کارمزد ماهانهامکان انتقال پول به صورت نامحدودامکان پرداخت با چک از طریق تلفن همراهانتقال الکترونیکی پول بدون کارمزدنرخ بهره بالا (۵ درصد یک ساله)
KOHO امکان ساخت حساب بانکی به صورت رایگاندریافت کارت مستر کارت با امکان بازگشت 0.5 درصد از هر خریدنامحدود بودن تعداد تراکنش‌های الکترونیکی 

افتتاح حساب در بانک‌های کانادا با ویزای توریستی

امکان افتتاح حساب برای توریست‌ها هم وجود دارد. در واقع تمامی افراد با اقامت‌های موقت دانشجویی، کاری و توریستی، می‌توانند در کانادا حساب بانکی داشته باشند.

به کسانی که مجوز کار یا تحصیل در کانادا داشته باشند، شماره بیمه اجتماعی یا همان SIN تعلق می‌گیرد. اما امکان دریافت SIN برای توریست‌ها وجود ندارد. از آن‌جایی که دریافت سود بانکی، یک درآمد محسوب می‌شود و می‌توان از آن مالیات دریافت کرد؛ برای افتتاح حساب‌هایی که به سپرده آن سود تعلق می‌گیرد داشتن SIN اجباری است. از آن‌جایی که توریست‌ها SIN ندارند، می‌توانند تنها حساب‌هایی را افتتاح کنند که سودی به سپرده‌شان تعلق نمی‌گیرد.

برای افتتاح حساب در کانادا با ویزای توریستی، باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • پاسپورت معتبر
  • ترجمه رسمی یک مدرک هویتی عکس‌دار به زبان انگلیسی یا فرانسوی
  • ویزیتور رکورد (در صورتی که بیش از ۶ ماه در کانادا اقامت داشته‌اید)

بهترین بانک‌هایی که یک توریست می‌تواند در آن حساب باز کند عبارت‌اند از:

  • بانک HSBC
  • بانک BMO
  • بانک Scotiabank
  • بانک CIBCتحصیل در کانادا

افتتاح حساب بانکی در کانادا از ایران

اما ممکن است از خود بپرسید آیا امکان افتتاح حساب از ایران و قبل از ورود به کانادا وجود دارد؟ بسیاری از بانک‌های کانادا، امکان افتتاح حساب در حین طی شدن پروسه اپلای را فراهم کرده‌اند. یا مثلاً کسانی که در قالب برنامه SDS (Student Direct Stream) موفق شده‌اند ویزای تحصیلی کانادا را دریافت کنند، می‌توانند قبل از ورود به کانادا برای اثبات تمکن مالی خود، حسابی را در یکی از بانک‌های کانادا افتتاح کرده و مبلغ لازم برای اثبات تمکن مالی را در آن واریز کنند.

ایران جزو کشورهایی که می‌توانند از برنامه SDS استفاده کنند نیست. همچنین به علت تحریم‌ها، امکان افتتاح حساب قبل از ورود به کانادا و به صورت آنلاین هم وجود ندارد. از طرفی نه بانک‌های کانادایی در ایران شعبه دارند و نه بانک‌های ایرانی در کانادا (البته بعضی از بانک‌های ایرانی خدمات صرافی را در خاک کانادا ارائه می‌دهند). بنابراین بهترین راه برای افتتاح حساب در کانادا، پس از ورود به کانادا و با ارائه مدارک هویتی است.

جمع بندی

در این مطلب با شرایط افتتاح حساب در بانک‌های کانادا آشنا شدیم. اگر قصد مهاجرت تحصیلی به کانادا را دارید، حتماً باید با قوانین این کشور درباره نحوه افتتاح حساب، میزان پول قابل حمل و… آشنا باشید. موسسه مهاجرت تحصیلی سیم آخر می‌تواند شما را به صورت کامل درباره قوانین و فرآیند مهاجرت به کانادا، راهنمایی کند.