به طور کلی اروپا محلی بسیار مناسب برای دانشجویان بوده که علاوه بر داشتن امکانات فراوان برای تحصیل، مزایای دیگری برای زندگی نیز دارد. برای مثال اروپا دارای معماریِ کم‌نظیری است که به خوبی میراث غنی آن را نشان می‌دهد. دانشجویان همچنین با انتخاب هریک از کشورهای اروپایی برای تحصیل، فرصت یادگیری زبان‌های لاتین (رومی‌تبار) را پیدا خواهند کرد که همین موضوع بر دانش زبانی آنها خواهد افزود. درست است که اروپا دارای مزایای بسیار برای زندگی و یا تحصیل است اما به هرحال رفتن به محلی جدید برای دانشجویان همواره با ترس و استرس همراه است زیرا نه تنها باید به یک زبان جدید صحبت کنند بلکه باید خود را یک محیط جدید نیز تطبیق دهند. همچنین استرس ناشی از ورود به محلی جدید برای تحصیل و یا زندگی باعث ایجاد اشتباهاتی از سمت دانشجویان می‌شود. اشتباهات دانشجویان غیراروپایی در اروپا بسیار زیاد است که در این مقاله به برخی از رایج‌ترین آنها خواهیم پرداخت.

عدم یادگیری زبان محلی

درست است که یادگیری لغات و اصطلاحات مربوط به زبان انگلیسی (پیش از رفتن به اروپا) برای ارتباط برقرار کردن با افراد، بسیار مهم است اما اگر به کشوری غیرانگلیسی زبان می‌روید باید علاوه بر دانستن زبان انگلیسی به یادگیری زبان محلی آن ناحیه بپردازید. همچنین سعی کنید از طریق ارتباط برقرار کردن با افرادی که در محیط جامعه هستند (مانند دوستان، قصاب، گارسونِ رستوران و…) به زبان محلی با اصطلاحات دیگری از زبان مربوطه آشنا شوید و از این طریق علاوه بر انگلیسی به زبان محلی ناحیه مربوطه نیز مسلط شوید.

محدود کردن دایره دوستان

یکی از رایج‌ترین اشتباهات دانشجویان غیراروپایی در اروپا محدود کردن دایره دوستانِ خود به افراد غیراروپایی است. به بیانی دیگر بسیاری از دانشجویان غیراروپایی، تنها با افرادی از کشور خود دوست می‌شوند که همین موضوع باعث می‌شود سطح زبان آنها آنقدرها که باید، پیشرفت نکند. صحبت کردن با دوستان به زبان انگلیسی و یا زبان محلی آن کشور باعث بهبود هرچه بیشتر سطح زبانی افراد می‌شود.

سفر زیاد

از آنجاییکه سفر به نقاط مختلف اروپا با هزینه‌های پایین امکان‌پذیر است بسیاری از دانشجویان غیراروپایی به محض چند ماه زندگی کردن در شهر خود شروع به سفر کردن به شهرهای مختلف اروپایی می‌کنند. درست است که سفر کردن به کسب تجربه کمک شایانی می‌کند اما بیش از اندازه سفر کردن باعث می‌شود که دانشجویان نتوانند با شهر محل تحصیل خود آشنا شوند. توصیه ما به دانشجویان غیراروپایی که به اروپا می‌روند این است که سفر کنند اما در حد معمول. به بیانی دیگر دانشجویان نه باید آنقدر سفر کنند که فرصت آشنایی با فرهنگ شهر زندگی خود را از دست دهند و نه آنقدر کم که تجربه‌ای از شهرهای دیگر اروپایی نداشته باشند.

زندگی نکردن با خانواده میزبان

همانطور که می‌دانید زندگی همراه خانواده میزبان فرصتی مناسب برای دانشجویان غیراروپایی است که با زبان و فرهنگ کشور و شهر محل تحصیل خود آشنا شوند. درست است که همه دانشجویان غیراروپایی پیش از رفتن به اروپا بر زبانی بین‌المللی مانند انگلیسی مسلط هستند اما زندگی همراه با خانواده میزبان به آنها کمک می‌کند که با زبان محلی کشور مربوطه، فرهنگ آن کشور و نحوه برقراری ارتباط با افراد خارجی شوند. بنابراین زندگی نکردن همراه خانواده میزبان یکی از اشتباهات دانشجویان غیراروپایی در اروپا است.

عدم توجه به رسوم محلی

یکی دیگر از اشتباهات دانشویان غیراروپایی در اروپا عدم توجه و رعایت رسوم کشور مربوطه است زیرا درصورت عدم رعایت این رسوم، افراد همیشه شما را یک خارجی می‌دانند. همچنین برخی از کارهایی که در کشور مبدأ بسیار عادی به نظر می‌رسد در برخی کشورهای اروپایی به عنوان توهین تلقی می‌شود بنابراین آشنایی با این رسوم بسیار مهم است.

سفر به کشور مبدأ در تعطیلات

درست است که هنگام فرارسیدن تعطیلات اولین موضوعی که به ذهن دانشجویان غیراروپایی خطور می‌کند سفر به کشور مادری‌شان است اما توصیه ما به آنها این است که تعطیلات را به عنوان فرصتی برای آشنا شدن با رسوم شهری که در آن زندگی می‌کنند در نظر بگیرند. به بیانی دیگر با ترتیب دادن برنامه‌ای همراه دوستان خود در تعطیلات به نقاط مختلف شهر محل تحصیل رفته و با فرهنگ این مردم در روزهای تعطیل نیز آشنا شوند.

منبع: