تحصیلات دانشگاهی خارج از کشور دستاوردی بزرگ است که زندگی‌تان را تغییر می‌دهد؛ اما بیشتر اوقات برای این منظور هزینۀ زیادی باید متحمل شوید. در میان کشورهای محبوب برای مهاجرت تحصیلی‌، کشورهای اروپایی به‌دلیل کیفیت مطلوب سیستم آموزشی و هزینه‌های زندگی و تحصیل مقرون‌به‌صرفه جایگاه ویژه‌ای دارند. در این مقاله، تعدادی از ارزان ترین کشورهای اروپا برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در سال ۲۰۲۱ را معرفی می‌کنیم تا مقصد ایدئالتان را بتوانید پیدا کنید و از مزایای زندگی و تحصیل کم‌هزینه و باکیفیت در آن‌ها بهره ببرید. ناگفته نماند هزینۀ زندگی به سبک زندگی افراد بستگی دارد و هزینه‌های ذکرشده در این مطلب میانگین هزینه‌های زندگی استخراج‌شده از وبگاه‌های معتبری همچون Numbeo است.

ایتالیا

به‌طورکلی، می‌توان گفت تحصیل در ایتالیا و سفر به این کشور بسیار مقرون‌به‌صرفه است؛ به‌همین‌دلیل، هر سال هزاران نفر دانشجوی بین‌المللی و گردشگر به ایتالیا سفر می‌کنند. ایتالیا میزبان قدیمی‌ترین دانشگاه اروپا و یکی از ارزان ترین کشورهای اروپا برای تحصیل، به‌ویژه در مقطع کارشناسی ارشد، به‌شمار می‌رود. میانگین هزینه‌های تحصیل کارشناسی ارشد و زندگی در ایتالیا از‌این‌قرار است:

  • میانگین شهریه: صفر تا ۲،۰۰۰ یورو در سال (در دانشگاه‌های دولتی)
  • میانگین هزینۀ زندگی در شهرهای بزرگ: ۹۰۰ تا ۱،۵۰۰ یورو در ماه
  • میانگین هزینۀ زندگی در شهرهای دانشجویی (مانند پیزا و پادوا و تورین): ۶۰۰ تا ۱،۱۰۰ یورو در ماه

این هزینه‌ها هزینۀ اجارۀ مسکن، غذا، استفاده از خدمات حمل‌ونقل عمومی، سفرهای محلی و تفریح را شامل می‌شود.

اسپانیا

اسپانیا - ارزان ترین کشورهای اروپا برای تحصیل


دانشجویان بسیار زیادی به‌‌دلیل آب‌وهوای مدیترانه‌ای، معاشرت با مردم بومی خون‌گرم، هزینه‌های زندگی مقرون‌به‌صرفه و امکان یادگیری زبان اسپانیایی به تحصیل در اسپانیا علاقه‌مندند. این کشور با داشتن بیش از هفتاد دانشگاه و مؤسسۀ آموزش عالی، یکی از بهترین و ارزان ترین کشورهای اروپا برای تحصیل محسوب می‌شود. میانگین هزینه‌های تحصیل کارشناسی ارشد و زندگی در اسپانیا عبارت است از:

  • میانگین شهریه: ۳۰۰ تا ۳،۵۰۰ یورو در سال (در دانشگاه‌های دولتی برای دانشجویان بین‌المللی)
  • میانگین هزینۀ زندگی: ۶۰۰ تا ۱،۰۰۰ یورو در ماه

این هزینه‌ها تمام هزینه‌های ماهانه ازجمله غذا، قبض‌ها، فعالیت‌های اجتماعی و حمل‌ونقل را دربر می‌گیرد. گفتنی است در بعضی از شهرهای اسپانیا، با این مبلغ هزینۀ اجارۀ مسکن را نیز می‌توانید بپردازید.

آلمان

آلمان یکی از مقاصد برتر برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی در اروپاست؛ چراکه دانشگاه‌های این کشور به داشتن سیستم آموزشی بسیار باکیفیت و فرصت‌های پژوهشی به‌روز و پیشرفته مشهورند. آلمان حدود سیصد دانشگاه دارد که از این تعداد دَه دانشگاه در فهرست دانشگاه‌های برتر جهان جای گرفته‌اند. هزینۀ زندگی در بعضی از شهرهای آلمان درمقایسه‌با شهرهای دیگر اروپا کمی بیشتر ارزیابی می‌شود؛ اما با درنظر‌گرفتن امکان تحصیل رایگان در آلمان، این کشور را نیز یکی از ارزان ترین کشورهای اروپا برای تحصیل می‌توان دانست. میانگین هزینه‌های تحصیل کارشناسی ارشد و زندگی در آلمان بدین‌شرح است:

  • میانگین شهریه: رایگان (در دانشگاه‌های دولتی)
  • میانگین هزینه‌های اداری تحصیل: ۱۰۰ تا ۳۵۰ یورو در هر نیمسال
  • میانگین هزینۀ زندگی: ۸۰۰ تا ۱،۱۰۰ یورو در ماه

این هزینه‌ها هزینۀ اجارۀ مسکن، غذا، قبض‌ها، بیمۀ درمانی، فعالیت‌های اجتماعی و استفاده از خدمات حمل‌ونقل عمومی را شامل می‌شود.

فرانسه

فرانسه


فرانسه یکی دیگر از مقصدهای محبوب دانشجویان بین‌المللی، به‌ویژه افراد شیفتۀ فرهنگ این کشور است. فرانسه با داشتن تعداد زیادی دانشگاه و مؤسسۀ آموزش عالی در بیش از چهل شهر، ازجمله مقصدهای برتر برای تحصیل کارشناسی ارشد در سال ۲۰۲۱ به‌شمار می‌رود. میانگین هزینه‌های تحصیل کارشناسی ارشد و زندگی در فرانسه از قرار زیر برآورد می‌شود:

  • میانگین شهریه: ۱۷۰ تا ۶۵۰ یورو در سال
  • میانگین هزینۀ زندگی: ۷۰۰ تا ۹۵۰ یورو در ماه

این هزینه‌ها اجارۀ مسکن، غذا، سفر، تفریح و حمل‌ونقل را دربر می‌گیرد.

لیتوانی

لیتوانی با داشتن بیش از پانزده مؤسسۀ آموزش عالی و ارائۀ تعداد زیادی دورۀ کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی، از کشورهای کمترشناخته‌شده‌ای است که هر سال از بیش از سه‌هزار نفر دانشجوی بین‌المللی میزبانی می‌کند و آن را از کشورهای ارزان اروپایی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد می‌توان دانست. میانگین هزینه‌های تحصیل کارشناسی ارشد و زندگی در لیتوانی عبارت است از:

  • میانگین شهریه: ۱،۱۵۰ تا ۵،۰۰۰ یورو در سال (در دانشگاه‌های دولتی)
  • میانگین هزینۀ زندگی: ۲۰۰ تا ۳۸۰ یورو در ماه

هزینۀ زندگی در شهرهای مختلف لیتوانی، به‌جز پایتخت آن، درمقایسه‌با کشورهای اروپایی دیگر بسیار مقرون‌به‌صرفه است. هزینه‌های ذکرشده هزینۀ اجارۀ مسکن، غذا، فعالیت‌های اجتماعی و استفاده از خدمات حمل‌ونقل عمومی را شامل می‌شود.

مجارستان

مجارستان کشوری بسیار زیباست که در شرق اروپا قرار دارد و هزینه‌های زندگی در آن نسبتاً ارزان و کیفیت آموزش آکادمیک بسیار مطلوب است. میانگین هزینه‌های تحصیل کارشناسی ارشد و زندگی در مجارستان در سال ۲۰۲۱ از‌این‌قرار است:

  • میانگین شهریه: ۱،۰۰۰ تا ۸،۰۰۰ یورو در سال (در دانشگاه‌های دولتی)
  • میانگین هزینۀ زندگی: ۳۵۰ تا ۵۵۰ یورو در ماه

هزینه‌های ذکرشده هزینۀ اجارۀ مسکن، غذا، قبض‌ها، سفر، تفریح و فعالیت‌های اجتماعی را دربر می‌گیرد.

پرتغال

پرتغال با داشتن پنج دانشگاه در فهرست دانشگاه‌های برتر جهان، از کشورهای برتر برای تحصیل در اروپا به‌حساب می‌آید. دانشگاه‌های این کشور به‌دلیل بهره‌مندی از کیفیت مطلوب آموزش و پژوهش، از گزینه‌های جذاب برای دانشجویان بین‌المللی‌اند. میانگین هزینه‌های تحصیل کارشناسی ارشد و زندگی در پرتغال در سال ۲۰۲۱ بدین‌شرح است:

  • میانگین شهریه: ۵۰۰ تا ۱،۵۰۰ یورو در سال
  • میانگین هزینۀ زندگی: ۵۰۰ تا ۷۵۰ یورو در ماه

این هزینه‌ها هزینۀ اجارۀ مسکن و تهیۀ غذا و تفریح را شامل می‌شود.



منبع: