دولت فدرال کانادا «در نظر دارد» در صورتی که امکان سکونت امن دانشجویان وجود داشته باشد از ماه سپتامبر ۲۰۲۰ به دانشجویان بین‌المللی که قصد تحصیل در کانادا را دارند اجازه ورود به این کشور را بدهد.

خبرگزاری PIE News محتوای نامه‌ای که توسط لوری له‌بلانک، معاون وزیر آموزش، کالج‌ها و دانشگاه‌های انتاریو در ۲۹ جولای به مؤسسات آموزشی معتبر انتاریو فرستاده شده است را آشکار کرده است. در این نامه مشخص شده است که دولت فدرال کانادا در حال حاضر در نظر دارد که اصلاحاتی را بر ممنوعیت عبور از مرز کانادا اعمال کند و به دانشجویان بین‌المللی اجازه بدهد که از ابتدای سپتامبر سال ۲۰۲۰ به پردیس مؤسسات آموزش عالی کانادا بازگردند.

در نهایت آمادگی کالج‌ها و دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجویان بین‌المللی و نحوه حمایت آن‌ها از ورود امن دانشجویان به کشور برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا مشخص‌کننده این امکان خواهد بود.

در این نامه نوشته شده است که مؤسسه آموزش عالی مورد نظر باید راهنمای ضمیمه‌شده به نامه را بررسی کند و بر اساس آن آمادگی خود برای پذیرش دانشجویان در ماه سپتامبر را تا ۳۰ جولای ۲۰۲۰ به اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) اعلام کند.

راهنمای ضمیمه‌شده یک لیست شش‌صفحه‌ای شامل موارد زیر است:

  • کمک به دانشجویان برای درک و مدیریت ممنوعیت‌ها و راهنمای بهداشتی در شرایط کنونی
  • کمک به دانشجویان برای برنامه‌ریزی قرنطینه در زمان ورود به کانادا
  • کمک به دانشجویان در رزرو هتل، خانه یا انواع دیگر سکونت‌گاه‌ها
  • ارائه خدمات حمل‌ونقل به دانشجویان برای رسیدن به محل مورد نظر برای قرنطینه از فرودگاه یا نقطه ورود به کانادا

به گفته PIE New مؤسسات تنها یک روز برای اعلام آمادگی خود و موافقت با راهنمای ارسال‌شده فرصت داشته‌اند اما تا تاریخ ۳۰ جولای می‌توانستند عدم توانایی خود در آماده‌سازی مؤسسه برای پذیرش دانشجویان را اعلام کنند.

آیا دانشگاه‌ها در سپتامبر ۲۰۲۰ آماده پذیرش دانشجویان هستند؟

دانشگاه‌ها در حال حاضر در تلاش‌اند تا اقدامات ضروری برای بازگشت دانشجویان بین‌المللی در سپتامبر ۲۰۲۰ و تأمین امنیت و سلامت دانشجویان و کارکنان دانشگاه را انجام بدهند. احتمالاً بیشتر دانشگاه‌های کانادایی در سپتامبر ۲۰۲۰ از مدل آموزش دوگانه آنلاین و حضوری استفاده کنند.

کریستوفر کانوی، مدیر عامل Career Colleges Ontario گفته است: «ما قصد داریم تا زمانی که تأیید دولت و مسئولان بهداشت را دریافت کنیم از رویکرد دوگانه برای بازگشایی کالج‌های شغلی انتاریو استفاده کنیم.»

کانادا در ابتدای سال مرزهایش را به روی دانشجویان بین‌المللی باز گذاشته بود و پیش از این نیز اعلام کرده است که دانشجویان دارای استادی پرمیت معتبر که پیش از ۱۸ مارس استادی پرمیت خود را دریافت کرده‌اند می‌توانند به کشور وارد شوند.

این قانون به‌تازگی به‌روزرسانی شده است و می‌گوید که دانشجویان بین‌المللی نمی‌توانند بدون داشتن دلیل ضروری به کانادا سفر کنند و این موضوع باعث سردرگمی دانشجویان بین‌المللی شده است. در وبسایت اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا گفته شده است که تصمیم در مورد ضروری بودن یا نبودن سفر بسته به شرایط هر فرد متفاوت است. هم‌چنین در این وبسایت گفته شده است که دانشجویانی که تأیید استادی پرمیت خود را پس از ۱۸ مارس ۲۰۲۰ دریافت کرده‌اند «بهتر است تا پایان ممنوعیت سفر، برنامه‌ای برای سفر به کانادا نداشته باشند چرا که به آن‌ها اجازه ورود به کانادا داده نخواهد شد.»



منابع: