حدود یک هفته پس از راه‌اندازی مسیرهای مهاجرتی جدید کانادا برای اعطای ۹۰هزار اقامت دائم به مهاجران، وزیر مهاجرت کانادا از احتمال افزایش ظرفیت مسیرهای مهاجرتی جدید کانادا خبر داد. مارکو مندیچینو، وزیر مهاجرت کانادا، در مصاحبه با خبرگزاری Globe and Mail گفت: «برای مذاکره دربارۀ بررسی ظرفیت‌های موجود آماده‌ام.» همچنین، وی افزود این دپارتمان ابتدا نتیجۀ برنامه‌های کنونی و کیفیت درخواست‌های ارسال‌شده را باید بررسی کند و تخمین بزند کِی به هدف تعیین‌شده، یعنی پذیرش ۹۰هزار نفر مهاجر، خواهد رسید. مندیچینو درادامه اعلام کرد: «پس از این کار، دیدگاه روشن‌تری برای بازبینی ظرفیت‌ها می‌توانیم داشته باشیم.»

برنامۀ مهاجرتی موقت جدید کانادا از ۶می آغاز و تاکنون برای آن درخواست‌های زیادی ارسال شده است. ظرفیت ۴۰هزارنفری، یکی از شش مسیر مهاجرتی جدید مختص فارغ‌التحصیلان، در ۲۴ ساعت ابتدایی تکمیل شده است و تا امروز، دو مسیر مهاجرتی دیگر ویژۀ کارکنان بخش‌های ضروری و خدمات بهداشتی نیز نزدیک به ۱۰هزار درخواست دریافت کرده‌اند. ظرفیت نهایی این دو مسیر جمعاً ۵۰هزار نفر است. ناگفته نماند تعداد درخواست‌های مسیرهای مهاجرتی بدون محدودیت برای نامزدهای فرانسوی‌زبان یا دوزبانه بسیار کمتر بوده است و ثبت‌نامِ این مسیرهای مهاجرتی تا نوامبر۲۰۲۱ ادامه خواهد یافت.

راه‌اندازی این مسیرهای مهاجرتی یکی از اقدامات دولت کانادا با هدف رسیدن به بیشترین میزان مهاجرپذیری سالانۀ تاریخ کانادا به‌منظور حمایت از بهبود وضعیت اقتصادی کشور پس از پاندمی ویروس کروناست. این پاندمی در ظرفیت و زمان لازم برای پردازش درخواست‌های اقامت دائم اختلال ایجاد و دولت کانادا را مجبور کرده است از استراتژی‌های جدید برای حل مشکلات استفاده کند.

علاوه‌بر ایجاد مسیرهای مهاجرتی جدید و اعطای بی‌سابقۀ دعوت‌نامۀ اکسپرس انتری در ماه‌های اخیر، کانادا به‌دنبال راهی برای مدرنیزه‌کردن کامل سیستم پردازش مهاجرتی‌اش است. در بودجۀ فدرال امسال، حدود ۴۳۰میلیون دلار با هدف ایجاد پلتفرم دیجیتال جدید جایگزین سیستم Global Case Management System (GCMS) به‌منظور پردازش سریع‌تر و مؤثرتر درخواست‌های شهروندی و مهاجرت اختصاص داده شده است.

کانادا قصد دارد در سال جاری ۴۰۱هزار نفر مهاجر جدید بپذیرد و آمار اخیر نشان می‌دهد به عملی‌کردن این هدف نزدیک است. داده‌های منتشرشده در وبگاه وزارت مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) حاکی است که این کشور در سه ماه اول سال جاری بیش از ۷۰هزار نفر مهاجر جدید پذیرفته‌؛ درحالی‌که تعداد مهاجران پذیرفته‌شده در سه ماه اول پس از شروع پاندمی ویروس کرونا ۳۰ تا ۴۰هزار نفر بوده است.



منبع: