ثبت‌نام برای برنامه جدید مجوز کار کانادا از ۲۷ژانویۀ۲۰۲۱ آغاز شد. براساس اطلاعیۀ وزارت مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC)، فارغ‌التحصیلان بین‌المللی در کانادا که مجوز کار پس از تحصیلشان منقضی شده یا زمان کمی از اعتبارش باقی مانده است، برای دریافت مجوز کار آزاد جبرانی (Extra Open Work Permit) می‌توانند ثبت‌نام کنند. این مجوز کار آزاد هجده‌ ماه معتبر خواهد بود و دانشجویان بین‌المللی با داشتن آن می‌توانند با هر کارفرمایی در کانادا همکاری کنند.

متقاضیان برای دریافت این مجوز کار باید تمام شرایط زیر را داشته باشند:

  • مجوز کار پس از تحصیل (PGWP) داشته باشند که ۳۰ژانویۀ۲۰۲۰ یا پس‌از‌آن منقضی شده است یا از مجوز کار پس از تحصیلی بهره‌مند باشند که در زمان ثبت‌نام برای مجوز جدید چهار ماه یا کمتر اعتبار دارد؛
  • مقیم کشور کانادا باشند؛
  • اجازۀ اقامت موقت داشته یا برای بازگشت به وضعیت اقامتی موقت ثبت‌نام کرده باشند؛
  • گذرنامۀ معتبر داشته باشند.

ناگفته نماند متقاضیان تا ۲۷ژوئیۀ۲۰۲۱ برای ثبت‌نام مهلت دارند.

مجوز کار پس از تحصیل چیست؟

وزارت مهاجرت کانادا برای جذب دانشجویان بین‌المللی و نیروهای کاری متخصص به آن‌ها مجوز کار پس از تحصیل (PGWP) می‌دهد. دانشجویان بین‌المللی که از مؤسسه‌های آموزشی کانادا فارغ‌التحصیل می‌شوند، برای دریافت مجوز کار با اعتبار حداکثر سه سال ثبت‌نام کنند.

دریافت این مجوز کار به فارغ‌التحصیلان بین‌المللی امکان می‌دهد با هر کارفرمای کانادایی کار کنند. همچنین تمام سابقۀ کارِ به‌دست‌آمده در ثبت‌نام در برنامه‌های مهاجرتی کانادا مؤثر است. تجربۀ کار و تحصیل در کانادا در برنامه‌های مهاجرتی این کشور، مانند اکسپرس اِنتری و برنامۀ منتخب استانی و برنامۀ تجربۀ کبک ارزش بسیار زیادی دارد. دانشجویان بین‌المللی متقاضی دریافت اقامت دائم کانادا معمولاً از تجربۀ کاری به‌دست‌آمده با مجوز PGWP برای رسیدن به این هدف استفاده می‌کنند.

هدف برنامه جدید مجوز کار در کانادا چیست؟

مجوز کار پس از تحصیل اعتبار مشخصی دارد و تمدید نمی‌شود؛ بنابراین، دارندگان این مجوز برای بهره‌بردن از مزایای آن مهلت محدودی دارند. پاندمی COVID-19 برای دانشجویان ‌تازه‌فارغ‌التحصیل مشکلاتی به‌وجود آورده و درمقایسه‌با افراد دیگر، آن‌ها را با بازار کار ضعیف‌تری روبه‌رو کرده است. در دوران شیوع ویروس کرونا، تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان بین‌المللی شغلی نیافته‌اند یا تعدیل و با کاهش ساعت‌های کاری مواجه شده‌اند. دولت کانادا امیدوار است که با اجرای این سیاست جدید به رفع موانع و مشکلاتِ به‌وجود‌آمده برای این گروه از افراد کمک کند.

همچنین، این سیاست جدید در راستای اقدامات اخیر IRCC به‌منظور رفع مشکلات ناشی از کاهش تعداد دانشجویان بین‌المللیِ علاقه‌مند به تحصیل و کار و زندگی در کانادا طراحی شده است. سال گذشته، وزارت مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا اعلام کرد جلب توجه دانشجویان بین‌المللی به ماندن در کانادا را در اولویت قرار داده است؛ چراکه دانشجویان بین‌المللی گروه مهمی برای رفع نیازهای بازار شغلی کانادا در زمینه‌هایی مانند بهداشت و سلامت و فناوری هستند و به رشد اقتصادی و موفقیت این کشور در آینده کمک خواهند کرد.



منبع: