یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های متقاضیان مهاجرت تحصیلی، ارائه مدرک زبان انگلیسی است. دانشگاه‌های بین‌المللی معمولا از متقاضیان می‌خواهند مدرک زبان انگلیسی ارائه دهند. در میان آزمون‌هایی که امروزه برگزار می‌شوند، آیلتس و تافل بیشترین محبوبیت را دارند. اما آیا واقعا این دو مدرک بهترین مدارک زبانند؟ در این مقاله قصد داریم بهترین مدرک زبان انگلیسی برای مهاجرت تحصیلی را بشناسیم.

معرفی آزمون آیلتس (IELTS)

در حال حاضر بیشتر کشورهای توسعه‌یافته برای صدور پذیرش و ویزای تحصیلی مدرک آیلتس را می‌پذیرند. این مدرک در سال‌های اخیر از نظر اعتبار تافل را پشت سر گذاشته و به اصلی‌ترین مدرک برای مهاجرت تحصیلی تبدیل شده است. آزمون آیلتس چهار بخش اصلی دارد (خواندن، نوشتن، شنیدن و صحبت کردن) که سیستم امتیازدهی هر کدام از این بخش‌ها از صفر تا ۹ است. نمره مورد نیاز از آیلتس برای هر دانشگاه ممکن است متفاوت باشد اما به‌طور کلی برای مهاجرت تحصیلی حداقل به نمره ۶ آیلتس نیاز خواهید داشت. نمره آیلتس شما تا دو سال بعد از تاریخ آزمونتان اعتبار دارد.

آزمون آیلتس چگونه است.webp

معرفی آزمون تافل (TOEFL)

تافل یکی از قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین آزمون‌های زبان انگلیسی است. این آزمون در سال‌های اخیر جایگاه خود را در برابر آیلتس از دست داده است. برای مثال اگر قصد تحصیل در اروپا را داشته باشید مدرک تافل چندان برای شما کاربردی نخواهد بود. آزمون تافل در چهار بخش اصلی (خواندن، نوشتن، شنیدن و صحبت کردن) برگزار می‌شود که هر کدام از این بخش‌ها ۳۰ نمره دارند و مجموعه نمره شما از ۱۲۰ حساب می‌شود. برای مهاجرت تحصیلی معمولا نمره تافل بالای ۸۰ مورد قبول است.

آزمون تافل چگونه است.webp

مدرک PTE

آزمون PTE یا Pearson Test of English برای اولین بار توسط دانشگاه لندن در سال ۱۹۸۲ برگزار شد. این آزمون در حال حاضر بیشتر برای مهاجرت به استرالیا مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما سایر کشورها مثل کانادا، انگلیس، آمریکا و سنگاپور هم مدرک آن را می‌پذیرند. لازم است توجه کنید که مرکزی برای برگزاری آزمون PTE در ایران وجود دارد. اما اگر از سایر کشورها قصد مهاجرت به یک کشور انگلیسی‌زبان را دارید، این مدرک برای شما کاربردی است. نکته مثبت مهم در مورد PTE این است که نتایج آن نهایتا تا پنج روز پس از آزمون اعلام می‌شوند و امکان تکرار آزمون با فاصله زمانی کم وجود دارد. به طور کلی PTE از نظر میزان دشواری نسبت به آیلتس و تافل سطح پایین‌تری دارد.

مدرک دولینگو

آزمون دولینگو بر بستر نرم‌افزار انجام می‌شود و در سال‌های اخیر مورد قبول تعداد زیادی از دانشگاه‌های بین‌المللی قرار گرفته است. این آزمون نسبت به آیلتس و تافل هزینه‌ای به مراتب کمتر دارد (تافل و آیلتس بیشتر از ۲۰۰ دلار هزینه دارند در حالی که هزینه دولینگو ۵۰ دلار است). علاوه بر این نتیجه آزمون دولینگو تنها دو روز پس از آزمون به دست شما می‌رسد. در حالی که برای گرفتن نتیجه آیلتس و تافل لازم است بیشتر از یک هفته صبر کنید. یکی دیگر از مزایای دولینگو تطبیق‌پذیر (Adaptive) بودن آن است؛ یعنی اگر یک سوال را درست جواب دهید سوالات بعدی سخت‌تر خواهند بود و اگر سوالی را غلط جواب دهید سوالات بعدی شما راحت‌تر می‌شود.

آیلتس یا تافل برای مهاجرت تحصیلی.webp

بهترین مدرک زبان انگلیسی برای مهاجرت تحصیلی ایرانیان

سوال اینجا است که چگونه می‌توانیم بهترین مدرک زبان انگلیسی را پیدا کنیم؟ برای این سوال یک جواب مشخص و دقیق وجود ندارد. شما باید ابتدا کشور مقصدتان را انتخاب کنید و سپس به بررسی دانشگاه‌های آن کشور بپردازید. هر کدام از مدرک‌های زبان انگلیسی برای یک سری از دانشگاه‌های دنیا مورد قبول به‌حساب می‌آیند. علاوه بر این هر دانشگاهی ممکن است نمره مجاز متفاوتی برای آزمون زبان مورد نظر داشته باشد. این اطلاعات معمولا در وبسایت‌ دانشگاه قابل مشاهده است. راه دیگر این است که فرم مشاوره رایگان سیم آخر را پر کنید تا ما دانشگاه‌های متناسب با شرایطتان را پیدا کنیم و مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش آن دانشگاه را به اطلاع شما برسانیم.

سیم آخر و بهترین مدرک زبان برای مهاجرت.webp

سیم آخر و کمک به شما برای پیدا کردن مدرک زبان مناسب

ما در سیم آخر کارشناسانی داریم که تجربه اخذ پذیرش‌های موفق از آلمان، ایتالیا، فرانسه، کانادا، نروژ و اسپانیا را دارند. ما با بهره‌گیری از این تجربه شرایط شما را بررسی می‌کنیم و به شما می‌گوییم با توجه به دانشگاه مقصدی که دارید کدام مدرک زبان برایتان مناسب‌تر است. برای استفاده از مشاوره اولیه رایگان سیم آخر همین حالا اطلاعاتتان را در فرم ارزیابی ما وارد کنید. در این فرم ساعت و روز مشاوره رایگان هم توسط شما قابل تعیین است.

جمع بندی

تعداد زیادی آزمون زبان انگلیسی سالانه در سراسر دنیا برگزار می‌شود؛ چرا که انگلیسی زنده‌ترین زبان دنیا است و با تسلط بر آن می‌توان در هر جای دنیا مشغول به تحصیل شد. در چنین شرایطی کار متقاضی مهاجرت تحصیلی برای انتخاب بهترین آزمون زبان انگلیسی کمی سخت می‌شود. ما در این مطلب سعی کردیم با بررسی اصلی‌ترین آزمون‌های زبان انگلیسی به شما کمک کنیم انتخاب دقیق‌تری داشته باشید.