حسابداری (Accounting) از زیرشاخه‌های علوم انسانی و زبان جهانی امور مالی و اقتصاد و تجارت است. حسابداری طرفداران زیادی دارد و هرساله دانشجویان بسیاری در سراسر جهان جذب این رشته می‌شوند. فارغ‌التحصیلان حسابداری در امور مربوط به ثبت و ذخیرۀ اطلاعات مالی و تجزیه‌و‌تحلیل آن‌ها و تهیۀ گزارش‌های مالی می‌توانند مشغول کار شوند. ازجمله دانشگاه‌های کانادایی ارائه‌دهندۀ رشتۀ حسابداری دانشگاه تورنتوست. این دانشگاه با ترکیب رشتۀ حسابداری و امور مالی دانشجویانی توانمند تربیت کرده است که تجربه‌های عالی در هر دو حوزۀ حسابداری و امور مالی به‌دست آورده‌اند. در این مطلب، دربارۀ تحصیل رشتۀ حسابداری و امور مالی در دانشگاه تورنتو صحبت خواهیم کرد.

رتبه‌بندی

در تازه‌ترین رتبه‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۲، دانشگاه تورنتو بیست‌وششمین دانشگاه معتبر جهان و نخستین دانشگاه برتر کانادا شناخته شده است. افزون‌بر‌این، دانشگاه یادشده در رشتۀ حسابداری و امور مالی در جایگاه بیست‌وهفتم دانشگاه‌های مطرح دنیا ایستاده است. دانشگاه تورنتو رشتۀ حسابداری و امور مالی را در مقاطع تحصیلی مختلفی ارائه می‌دهد.

کارشناسی حسابداری

در مقطع کارشناسی، دانشگاه تورنتو رشتۀ مدیریت و حسابداری را در پردیس دانشگاهی اسکاربرو ارائه می‌دهد. تحصیل این رشته چهارساله و تمام‌وقت و زبان تدریس دروس انگلیسی است. رشتۀ یادشده موضوع‌هایی همچون حسابداری مالی مقدماتی و حسابداری مالی و مدیریتی پیشرفته، مالیات، اقتصاد و امور مالی را شامل می‌شود. فارغ‌التحصیلان رشتۀ مدیریت و حسابداری در مشاغلی ازاین‌دست می‌توانند مشغول کار شوند: تحلیلگر مالی، برنامه‌ریز مالی، هماهنگ‌کنندۀ بودجه، دستیار مالیاتی، حسابدار، تحلیلگر اعتبار، مشاور تحلیلگر تجاری و مدیر حقوق و دستمزد.

مقاطع تحصیلات تکمیلی

مقاطع تحصیلات تکمیلی رشتۀ حسابداری و امور مالی در دانشگاه تورنتو کارشناسی ارشد و دکتری را دربر می‌گیرد. دورۀ کارشناسی ارشد با کارآموزی و دورۀ دکتری با پایان‌نامه همراه است. در‌ادامه، با این دو مقطع بیشتر آشنا می‌شویم.

کارشناسی ارشد حسابداری و امور مالی

کارشناسی ارشد رشتۀ حسابداری و امور مالی در دانشگاه تورنتو اولین‌بار در آمریکای‌شمالی ارائه شده و رشتۀ امور مالی و حسابداری را ادغام کرده است. رشتۀ یادشده در پردیس دانشگاهی اسکاربرو ارائه می‌شود و تحصیل آن شانزده‌ماهه و تمام‌وقت است و همۀ دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. گفتنی است در انتهای دوره، دانشجویان کارآموزی چهارماهه را نیز باید پشت‌سر بگذارند. برای پذیرش در رشتۀ حسابداری و امور مالی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تورنتو، ارائۀ این مدارک ضروری است: رونوشت‌های رسمی مدرک کارشناسی مرتبط با حداقل معدل B- و ریزنمره‌ها، رزومه، دو توصیه‌نامه از استادان، تکمیل فرم درخواست پذیرش و ارائۀ مدرک زبان (حداقل نمرۀ ۱۰۰ برای آزمون تافل و ۷ برای آزمون آیلتس).

دکتری حسابداری و امور مالی

دورۀ دکتری رشتۀ حسابداری و امور مالی در دانشکدۀ روتمن دانشگاه تورنتو ارائه می‌شود و یکی از دوره‌های معروف این دانشکده به‌شمار می‌رود. اعضای هیئت‌علمی حسابداری دانشکدۀ روتمن از دانشگاه‌هایی مانند ییل و وارتون و دانشگاه نیویورک با تخصص‌های گوناگون این حوزه گرد‌هم آمده‌اند و پژوهش‌هایشان را به‌طور منظم در مجله‌های علمی پیشرو در زمینه‌های حسابداری، مالی، اقتصادی و مدیریت چاپ می‌کنند. پژوهش‌های حوزۀ حسابداری در مقطع دکتری مستلزم تسلط بر اقتصاد، اقتصادسنجی، امور مالی و زمینه‌های مرتبط با مدیریت کسب‌و‌کار است. دورۀ دکتری حسابداری و امور مالی در دانشگاه تورنتو چهار تا پنج‌ساله است و کورس‌های الزامی، پروژۀ تحقیقاتی، امتحانات جامع و پایان‌نامه را شامل می‌‌شود. کورس‌های الزامی و پروژۀ تحقیقاتی مذکور در دو سال اول باید گذرانده شوند و امتحانات جامع نیز در پایان تابستان سال دوم. گفتنی است دو تا سه سال آخر دورۀ دکتری بر تحقیق و پایان‌نامه متمرکز است.

متقاضیان دورۀ دکتری حسابداری و امور مالی در دانشگاه تورنتو این کورس‌ها را باید بگذرانند: روش‌های تحقیق در مدیریت استراتژیک، استراتژی و سازمان‌ها (مقدمه‌ای بر نظریه سازمان)، استراتژی و اقتصاد، موضوع‌های ویژه در اقتصاد فناوری و نوآوری، مباحث پیشرفته در نظریۀ سازمان صنعتی، موضوع‌های پیشرفته در اقتصاد شهری و املاک، مقدمه‌ای بر پژوهش‌های تجربی در حسابداری، موضوع‌های منتخب در پژوهش‌های حسابداری مالی، تئوری مالی، موضوع‌های تحقیقاتی در قیمت‌گذاری دارایی‌ها، امور مالی شرکت (روش‌های تجربی)، موضوع‌های جاری در امور مالی، مباحث پیشرفته در مدیریت، نظریۀ بازاریابی (رفتار مصرف‌کننده)، نظریۀ بازاریابی (استراتژی)، روش‌های اقتصادسنجی در بازاریابی، روان‌شناسی قضاوت و تصمیم‌گیری، مدیریت منابع انسانی، روش‌ها و پژوهش‌های در رفتار سازمانی، روش‌های پژوهش در تجارت، موضوع‌های پیشرفته در مدیریت گفت‌وگوها (منطبق‌شدن بازارها)، مباحث پیشرفته در علوم مدیریت (مدل‌سازی تعاملات در شبکه‌ها)، مدل‌ها و روش‌ها در مدیریت استراتژیک، شناخت اجتماعی، نوآوری و فناوری، موضوع‌های پژوهشی امور مالی، موضوع‌های ویژه (اقتصاد تجربی) و جامعه‌شناسی و استراتژی اقتصادی.

گفتنی است فارغ‌التحصیلان دوره‌های کارشناسی یا کارشناسی ارشد یا MBA در حسابداری، اقتصاد، امور مالی، روش‌های کمّی یا زمینه‌های مرتبط با موارد ذکر‌شده برای تحصیل دورۀ دکتری حسابداری و امور مالی در دانشگاه تورنتو می‌توانند درخواست دهند. نکتۀ مهم اینکه دانشگاه یادشده هر‌سال فقط دو تا چهار دانشجو از میان حدود صد متقاضی حضور در دورۀ دکتری می‌پذیرد و این موضوع پذیرش در دانشکدۀ روتمن را بسیار رقابتی کرده است.

منبع: