هفتۀ گذشته، مارکو مندیچینو، وزیر مهاجرت کانادا، از صدور مجوز کار جدید کانادا برای کارکنان مشاغل ضروری و دانشجویان بین‌المللی در کانادا خبر داد. از ۱۶ژوئیۀ۲۰۲۱، دارندگان اقامت موقت کانادا که برای یکی از روش‌های جدید دریافت اقامت دائم کانادا درخواست ثبت کرده باشند، در زمان انتظار برای نهایی‌شدن تصمیم‌گیری دربارۀ درخواستشان مجوز کار آزاد (Open Work Permit) می‌توانند دریافت کنند. این یعنی افرادی که برای یکی از برنامه‌های مهاجرتی جدید کانادا ثبت‌نام کرده باشند، دیگر لازم نیست نگران منقضی‌شدن اقامت موقتشان باشند. اگر مجوز کار یا تحصیل این افراد پیش از تأیید یا ردشدن درخواستشان در دپارتمان مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) منقضی شود، برای دریافت این مجوز کار جدید می‌توانند ثبت‌نام کنند.

پیش‌ازاین، متقاضیان مهاجرتی مانند متقاضیان برنامۀ اکسپرس انتری با مدارک در حال انقضا برای دریافت مجوز کار آزاد Bridging Open Work Permit (BOWP) نمی‌توانستند ثبت‌نام کنند. این مشکل به‌دلیل ایرادی فنی در سیاست مهاجرتی کانادا پیش آمده بود؛ چراکه اکسپرس انتری برنامۀ مهاجرتی دائم است؛ اما روش‌های مهاجرتی تبدیل اقامت موقت به اقامت دائم این‌‌گونه نیستند.

بدون این مجوز کار جدید، ممکن بود متقاضیان با وجود ثبت درخواست برای برنامه‌ای مهاجرتی که به ماندن آن‌ها در کانادا کمک می‌کند، مجبور شوند کانادا را ترک کنند. مجوز کارهایی که از این روش صادر شوند، تا ۳۱دسامبر۲۰۲۲ معتبر خواهند بود. مندیچینو می‌افزاید: «صدور این مجوز کار جدید برای نودهزار نفر از کارکنان مشاغل ضروری و دانشجویان بین‌المللی فارغ‌التحصیل‌شده از دانشگاه‌های کانادا گامی بزرگ برای پیشرفت و اقدامی این‌قدر مهم و سریع در کانادا بی‌سابقه است. این مجوز کار جدید به افرادی که در طول پاندمی ویروس کرونا نقش مهمی در کانادا ایفا کرده بودند، کمک می‌کند به ارائۀ خدمات ارزشمندشان ادامه دهند.»

شرایط لازم برای دریافت مجوز کار جدید کانادا

متقاضیان دریافت مجوز کار جدید کانادا برای کارکنان مشاغل ضروری و دانشجویان بین‌المللی این شرایط را باید داشته باشند:

  • در یکی از روش‌های اقامت دائم جدید کانادا ثبت‌نام کرده باشند؛
  • در زمان ثبت درخواست اجازۀ کار داشته باشند؛
  • مجوز کار معتبری داشته باشند که اعتبارش در چهار ماه آینده به پایان می‌رسد؛
  • وضعیت اقامتی موقت داشته یا به وضعیت اقامتی موقت بازگشته باشند یا در زمانی که برای دریافت مجوز کار اقدام می‌کنند، شرایط بازگشتن به وضعیت اقامتی موقت را داشته باشند؛
  • در زمان ثبت درخواست مجوز کار، در کانادا حضور داشته باشند؛
  • زمانی که درخواست اقامت دائم را ثبت کرده‌اند، مشغول کار بوده باشند؛
  • تمام شرایط تسلط به زبان موردنیاز را برای برنامۀ مهاجرتی مدنظرشان در زمان ثبت درخواست داشته باشند.

این مجوز کار برای همسر یا شریک زندگی قانونی و فرزندان وابستۀ بزرگ‌تر از هجده ‌سال متقاضیان نیز صادر می‌شود و این افراد فقط در کانادا باید حضور داشته باشند. همچنین، اگر پیش از انقضای مجوز کار کنونی‌تان برای تمدید آن درخواست ثبت کرده باشید، ممکن است وضعیت اقامتی‌تان را بتوانید حفظ کنید. در‌این‌صورت، در زمان پردازش درخواست مجوز کار جدید در دپارتمان IRCC، بدون مجوز جدید و با همان شرایط مجوز قبلی می‌توانید مشغول کار شوید.

۲۶ژوئیۀ۲۰۲۱، اطلاعات بیشتر دربارۀ مجوز کار جدید کانادا برای مشاغل ضروری و دانشجویان بین‌المللی در وبگاه IRCC منتشر خواهد شد.



منبع: