برنامه‌های مهاجرتی متنوعی در استان‌های مختلف کشور کانادا ارائه می‌شود. یکی از این برنامه‌ها، برنامه PNP برای اقامت کاناداست که باتوجه‌به وضعیت اقتصادی و امکانات هر استان تفاوت دارد. در این مطلب، برنامه استانی یوکان را معرفی خواهیم کرد.

استان یوکان کوچک‌ترین و غربی‌ترین قلمرو کانادا و آب‌وهوای بیشتر مناطقش زیر‌ قطبی است که مشخصۀ آن زمستان‌های طولانی و سرد و تابستان‌های کوتاه و گرم است. رودخانه‌های مهمی همچون رودخانۀ یوكان پلی، استوارت، پیل، وایت و تاتشنشینی در این استان جریان دارند. زبان رسمی یوکان انگلیسی و فرانسوی است؛ البته دولت استان یوکان زبان‌های ملل اول را نیز به‌رسمیت می‌شناسد. صنعت عمدۀ استان یوکان برپایۀ معادن سرب، روی، نقره، طلا، آزبست و مس استوار است. از دیرباز جویندگان طلا برای یافتن طلا به این سرزمین نقل‌مکان می‌کرده‌اند.

برنامه‌ استانی یوکان (YNP) برای مهاجرانی تعریف شده است که مهارت و تجربۀ موردنیاز این استان را دارند و ممکن است برای مهاجرت به این استان انتخاب شوند. درادامه، با برنامه‌های مهاجرت استانی یوکان آشنا خواهیم شد.

نیروی متخصص

برنامه نیروی متخصص اولین برنامه استانی یوکان است. این برنامه مختص متقاضیانی است که تصمیم گرفته‌اند در ردیف‌های شغلی 0 و A و B در استان یوکان مشغول کار شوند. در‌واقع، کارفرمایان یوکانی از این طریق حامی مالی متقاضیان مهاجرت خواهند بود. متقاضیان مدرک تحصیلی و سابقۀ کاری مرتبط با ردیف شغلی مدنظرشان باید داشته باشد. همچنین، آنان برای مشاغل سطح 0 و A حداقل نمرۀ هفت آزمون زبان انگلیسی یا فرانسوی را در سیستم CLB و برای مشاغل سطح B حداقل نمرۀ پنج آزمون زبان انگلیسی یا فرانسوی را در سیستم CLB باید کسب کنند و حداقل یک سال سابقۀ کار داشته باشند. اگر متقاضیان در زمان درخواست برای برنامه نیروی متخصص ساکن کانادا باشند، مجوز قانونی اقامت موقت باید ارائه دهند و اگر مجوز کارشان موقت است، مدرک معتبر مجوز کار موقت باید ارائه دهند.

نیروی کار دارای تأثیر حیاتی

دیگر برنامه استانی یوکان برنامه نیروی کار دارای تأثیر حیاتی محسوب می‌شود. این برنامه ویژۀ متقاضیانی است که تصمیم گرفته‌اند در ردیف‌های شغلی D و C در استان یوکان کار کنند. متقاضیان هنگام درخواست برای برنامه نیروی کار دارای تأثیر حیاتی اجازۀ کار و مجوز اقامت موقت معتبر و مدرک تحصیلی و سابقۀ کاری مرتبط با ردیف شغلی مدنظرشان باید داشته باشند. علاوه‌براین، آنان برای مشاغل سطح D و C حداقل نمرۀ چهار آزمون زبان انگلیسی یا فرانسوی را در سیستم CLB باید کسب کنند و حداقل یک سال سابقۀ کار داشته باشند. اگر متقاضیان در زمان درخواست برای برنامه یادشده ساکن کانادا باشند، مجوز قانونی اقامت موقت باید ارائه دهند و اگر مجوز کارشان موقت است، مدرک معتبر مجوز کار موقت باید ارائه دهند. گفتنی است متقاضیان برای اشتغال در مشاغل سطح C و D فقط ازطریق برنامه نیروی کار دارای تأثیر حیاتی باید اقدام کنند و مهاجرت کاری برای این مشاغل ازطریق سیستم اکسپرس اینتری امکان‌پذیر نیست.

اکسپرس اینتری

برنامه اکسپرس اینتری نیز جزوی از برنامه استانی یوکان است. برنامه مذکور مخصوص متقاضیانی است که تصمیم گرفته‌اند در مشاغل سطح 0 و A و B در استان یوکان مشغول کار شوند. متقاضیان از کارفرمایی در این استان پیشنهاد کاری دائمی و تمام‌وقت باید داشته باشند و در سیستم اکسپرس اینتری استان یوکان حساب کاربری بسازند. افزون‌براین، برای مشاغل سطح 0 و A حداقل نمرۀ هفت آزمون زبان انگلیسی یا فرانسوی را در سیستم CLB و برای مشاغل سطح B حداقل نمرۀ پنج آزمون زبان انگلیسی یا فرانسوی را در سیستم CLB باید کسب کنند و مدرک تحصیلی و سابقۀ کاری مرتبط با ردیف شغلی مدنظرشان در استان یوکان باید داشته باشند.

کسب‌و‌کار

آخرین برنامه استانی یوکان، برنامه مهاجرت ازطریق تجارت و کسب‌و‌کار است. این برنامه مختص کارآفرینانی است که به‌دنبال راه‌اندازی کسب‌وکار در یوکان یا خرید یکی از کسب‌وکارهای موجود در این استان هستند. هدف برنامه کارآفرینی یوکان جذب کارآفرینان ماهر بین‌المللی است تا موجب رشد و توسعۀ اقتصاد این منطقه شوند. کارآفرینان پس از دریافت اقامت دائم دوساله در این استان، تجارتشان را می‌توانند آغاز و پس از پایان مهلت دوساله درصورت موفقیت در حرفه‌شان، اقامت دائم دریافت کنند. گفتنی است دارایی متقاضیان حداقل پانصدهزار دلار و میزان سرمایه‌گذاری‌شان در کسب‌وکاری در استان یوکان حداقل سیصدهزار دلار باید باشد. همچنین، سن متقاضیان بین ۲۱ تا ۴۹ سال و حداقل نمرۀ زبان انگلیسی‌شان در سیستم آیلتس بیشتر از چهار باشد و دست‌کم پنج سال سابقۀ کار باید داشته باشند.

منبع: