تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد فیلم، سینما، عکاسی و رسانه کمک می‌کند در یکی از هنرهای نمایشی محبوب حال‌حاضر متخصص شوید و تمام کارهای لازم برای ساخت فیلم داستانی بلند و کوتاه و مستند و رابطۀ پیچیدۀ فیلم و تلویزیون، پیشرفت جذاب صنعت فیلم، مراحل اصلی تولید فیلم و تکنیک‌های فیلمبرداری، ترفندها و روش‌های تعامل و انتقال ایده‌ها به تماشاگر را بیاموزید. با تحصیل رشتۀ عکاسی، با ظرافت‌های گرفتن عکس‌های مختلف و استفادۀ درست از روش‌های گوناگون نور و رنگ‌ و قاب‌بندی آشنا می‌شوید و با تحصیل رشتۀ سینما می‌توانید پیشرفت فیلم‌ها را از دورۀ سینمای صامت و فیلم‌های سیاه و سفید تا فیلم‌های پرفروش حال حاضر دنبال کنید.

بعضی از دانشگاه‌ها و مدرسه‌های سینما ممکن است با ترکیب رشته‌های سینما و عکاسی دیگر ابزارها و روش‌های دیداری جدید را به دانشجویان آموزش دهند. شماری از رشته‌های مرتبط با فیلم و عکاسی و رسانه عبارتند از: عکاسی تجاری، عکاسی خبری، تفسیر فیلم و تاریخ رسانه و... را در اختیار دانشجویان قرار می‌‌دهند.

بعضی از دوره‌های رشتۀ سینما روی مکتب‌های اصلی سینما در طول تاریخ و شیوۀ تأثیرگذاریشان بر هنر فیلم‌سازی از گذشته تا کنون متمرکزند. با فارغ‌التحصیلی از این رشته دانشجویان در مشاغلی مثل کارگردانی فیلم، عکاسی مستقل، عکاسی خبری، اپراتور دوربین، تدوینگر فیلم و ویدئو یا تدوینگر جلوه‌های بصری می‌توانند فعالیت کنند.

کشور ایتالیا از دوران صامت و جنبش نئورئالیسم تاکنون سینمای غنی و پرفرازونشیبی داشته است. کارگردانان به‌نامی همچون پیرپائولو پازولینی، روبرتو روسلینی، ویکتوریو دسیکا، جوزپه تورناتوره و سرجیئو لئونه در سبک‌ها و دوره‌های مختلف سینمای جهان فیلم‌های مهم و تأثیرگذاری ساخته‌اند. به‌همین‌دلیل تحصیل رشته سینما در ایتالیا برای علاقه‌مندان به این رشته به‌مراتب جذاب‌تر از دانشگاه‌های دیگر کشورها خواهد بود. در این مقاله دانشگاه‌های مهم کشور ایتالیا در حوزه‌های سینما و تلویزیون را معرفی خواهیم کرد. دانشگاه‌هایی همچون آکادمی هنرهای زیبای میلان و آکادمی هنرهای زیبای برشیا و دانشگاه رم در مقاطع تحصیلی مختلف، زیرشاخه‌هایی مثل فیلم‌نامه‌نویسی و محصولات فیلم و رسانه‌های جدید را با هدف هرچه تخصصی‌شدن حوزه‌های مختلف فیلم‌‌سازی ارائه می‌دهند و بستر مناسبی برای تحصیل رشته سینما در ایتالیا فراهم می‌کنند.

دانشگاه‌های سینما و تلویزیون ایتالیا

معمولاً تحصیل رشته سینما در ایتالیا به‌زبان ایتالیایی است و بعضی از دانشگاه‌ها امکان تحصیل آنلاین را نیز فراهم کرده‌اند. عمدۀ دانشگاه‌های سینما و تلویزیون در شهرهای رم و ایتالیا واقع شده‌اند و این‌ شهرها را مرکز سینمای ایتالیا می‌توان دانست. در ادامه تعدادی از دانشگاه‌های مهم ایتالیا برای تحصیل سینما و زیرشاخه‌هایش در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را معرفی خواهیم کرد.

دانشگاه هنرهای زیبای رم

دانشگاه هنرهای زیبای رم (Rome University of Fine Arts) که به‌اختصار RUFA نیز نامیده می‌شود سال 1998 تأسیس شد و درحال‌حاضر، از حدود 1،200نفر دانشجو میزبانی می‌کند. دانشگاه RUFA رشته‌هایی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد هنر ارائه می‌دهد که تمام نیازهای هنر فرهنگ معاصر را برآورده می‌کند. در این دانشگاه، هنرمندان از عالی‌ترین آموزش‌های هنری و چشم‌اندازهای شغلی چشمگیر برخوردار می‌شوند. دانشکدۀ هنرهای زیبای رم رشته‌های نقاشی و هنرهای تجمسی، مجسمه‌سازی و هنر چیدمان، هنر چاپ، طراحی صحنه، طراحی گرافیک، تصویرگری، انیمیشن، سینما و عکاسی را در برنامه‌های پژوهشی و آموزشی‌اش گنجانده است. این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های مهم برای تحصیل رشته سینما در ایتالیا است که دانشجویان حضوری و آنلاین یا ترکیبی از هردو در کلاس‌های دانشگاه می‌توانند شرکت کنند. تحصیل رشتۀ سینما در مقطع کارشناسی سینما در دانشگاه هنرهای زیبای رم سه‌سال طول می‌کشد و زبان تدریس دروس ایتالیایی ا‌ست. شهریۀ سالانه این دانشگاه 6،500 یورو اعلام شده است؛ البته دانشجویان با استفاده از بورسیه‌های مختلف دولتی و دانشگاهی از پرداخت تمام هزینه یا بخشی از آن معاف می‌شوند.

دانشگاه کاتولیکا دل ساکرو کوره

دانشگاه کاتولیکا دل ساکرو کوره (Università Cattolica del Sacro Cuore) یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل رشته سینما در ایتالیا به‌حساب می‌آید. این دانشگاه در شهر میلان قرار دارد و در مقطع کارشناسی ارشد، رشتۀ فیلم‌نامه‌نویسی را باهدف افزایش دانش لازم برای اشتغال در صعنت سرگرمی ارائه می‌دهد. فارغ‌التحصیلان این رشته به‌عنوان نویسنده در شبکه‌ها و استودیوهای تلویزیونی می‌توانند مشغول به‌کار شوند. دورۀ یک‌سالۀ فیلم‌نامه‌نویسی در دانشگاه کاتولیکا دل ساکرو کوره درس‌هایی مثل نظریۀ فیلم‌نامه‌نویسی، تحلیل فیلم‌نامه، شیوه‌های نوشتن برای رسانه‌های دیداری و شنیداری و اخلاق ارتباطات را شامل می‌شود. این دروس به‌زبان انگلیسی تدریس می‌شوند و علاقه‌مندان به تحصیل در ایتالیا در رشتۀ سینما و دانشگاه دل ساکرو مدرک زبان آیلتس با نمرۀ 6 یا تافل با نمرۀ 83 باید ارائه دهند. گفتنی است شهریۀ این دوره حدود ده‌هزار یورو تخمین زده شده است.

دانشکدۀ اقتصاد اروپا

دانشکدۀ اقتصاد اروپا (European School of Economics) مرکزی آموزشی است که در شهرهای مختلف این قاره پردیس‌ دانشگاهی دارد. پردیس‌های ایتالیایی دانشکدۀ اقتصاد اروپا در شهرهای فلورانس و میلان و رم واقع است که دانشجویان برای تحصیل رشته سینما در ایتالیا به‌عنوان گزینه‌ای مناسب می‌توانند روی آن حساب کنند. در این دانشکده، رشتۀ تولید فیلم ارائه می‌شود و مخصوص دانشجویانی است که در مقطع کارشناسی، درس و واحدی را برمبنای تولید فیلم پشت‌سر نگذاشته‌اند ممکن است دانشجویان این رشته تجربه‌های ساخت فیلم را داشته باشند اما به‌صورت تخصصی به این بخش از فیلم‌سازی نپرداخته‌اند. دانشکدۀ اقتصاد اروپا این شاخه از سینما را به‌عنوان بخش مهمی در اقتصاد فیلم و سینما درنظر گرفته است. این دوره به‌ دو شکل ارائه می‌شود: 1.تمام‌وقت در مدت یک‌سال؛ 2.پاره‌وقت در مدت دوسال. زبان تدریس دروس این رشته انگلیسی است و دانشجویان برای شرکت در این دوره مدرک زبان آیلتس با نمرۀ 6،5 یا تافل با نمرۀ 95 باید ارائه دهند. برخی از دروس رشتۀ تولید فیلم عبارتند از: حسابداری مالی، اقتصاد، روش‌های تحقیقی و کمی برای کسب‌وکار، کسب‌وکار الکترونیکی، مدیریت پروژۀ بین‌المللی، مدیریت استراتژیک بین‌المللی، مدیریت افراد و بازاریابی بین‌المللی. هزینۀ تحصیل در این دانشکده درمقایسه با دیگر دانشکده‌های هنری گران‌تر است و دانشجویان علاوه‌بر هزینۀ 2،500 یورویی برای ثبت‌نام، شهریۀ 35هزار یورویی را نیز باید پرداخت کنند.

آکادمی جدید هنرهای زیبا

آکادمی جدید هنرهای زیبا (New Academy of Fine Arts) در شهر میلان ایتالیا قرار دارد و دانشجویان برای تحصیل کارشناسی ارشد رشتۀ فیلم و رسانه‌های جدید این دانشگاه را در اولویت‌های اصلی‌شان می‌توانند قرار دهند. آموزش‌های فشردۀ هنری و عملی این دوره دانشجویان را با مفاهیم و استفاده از شیوه‌های فنی فیلم و رسانه‌های جدید آشنا می‌کند. دانشجویان با حضور در این آکادمی با شبکه‌ای جهانی از تولیدکنندگان، فیلم‌سازان، کیوریتورها و هنرمندان ارتباط برقرار می‌کنند و پروژه‌ها و ایده‌های‌شان را در طول تحصیل می‌توانند گسترش دهند و به‌سرانجام برسانند. هدف اصلی آکادمی جدید هنرهای زیبا این است که بین سینما به‌ویژه سینمای مستند و هنرهای چندرسانه‌ای، پیوند ایجاد کند. در بخش نظری این دوره، فرهنگ دیجیتال و پدیدارشناسی هنرهای معاصر و زیبایی‌شناسی رسانه‌های جدید ارائه می‌شود و دانشجویان در بخش عملی با ابزارهای روش‌شناسانۀ طراحی شامل کارگردانی، طراحی چندرسانه‌ای، دوره‌های فیلم‌برداری و تدوین، پیش‌تولید فیلم و... آشنا می‌‌شوند. برای تحصیل در این مقطع، دانشجویان مدرک کارشناسی رشته‌های هنری یا انسانی باید ارائه دهند. فارغ‌التحصیلان دیگر رشته‌ها نیز در مصاحبه‌های این دانشگاه باید شرکت کنند تا میزان دانش و علاقه‌شان به سینما و هنرهای چندرسانه‌ای ارزیابی شود. گفتنی است دروس رشتۀ فیلم و رسانه‌های جدید در آکادمی جدید هنرهای زیبا د به‌زبان انگلیسی تدریس می‌شوند.

دانشگاه رم

رشتۀ سینما و تلویزیون در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه رم (Rome University) در دپارتمان فلسفۀ ارتباطات و سرگرمی دانشکدۀ زبان‌های ادبیات فلسفی ارائه می‌شود. این دانشگاه در منطقۀ لاتزیو شهر رم قرار دارد و زبان اصلی بیشتر رشته‌ها ایتالیایی است. متقاضیان ورود به این دانشگاه به ارائۀ مدرک آموزش عالی ترجمه‌شده به ایتالیایی ملزم‌اند و زبان تدریس دروس این رشتۀ ایتالیایی و طول دورۀ تحصیل آن یک‌ساله است و دانشجویان از کمک‌هزینه‌های تحصیلی دولتی و دانشگاهی می‌توانند استفاده کنند. علاقه‌مندان به تحصیل رشته سینما در ایتالیا بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه رم به‌عنوان کارگردان سینما یا تلویزیون، تدوین‌گر، فیلم‌نامه‌نویس یا کارگردان هنری تولیدات سینمایی در ایتالیا یا کشورهای دیگر می‌توانند مشغول فعالیت شوند.

منابع: