دولت فدرال کانادا و ادارۀ مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) راهنمای فرایند صدور مجوز سفر به کانادا برای دارندگان تأییدیۀ اقامت دائم یا COPR منقضی شده را منتشر کرد و در آن، چگونگی ثبت درخواست برای تمدید مدارک به‌منظور سفر به کانادا را شرح داد.

درحال‌حاضر، مدارک منقضی شده در مرزهای کانادا پذیرفته نمی‌شود و این قانون از پیش از همه‌گیری جهانی ویروس کرونا اجرا می‌شود. محدودیت‌های سفر ناشی از پاندمی ویروس کرونا باعث شد بسیاری از دارندگان COPR برای بازگشایی مرزهای کانادا صبر کنند. مرزهای کانادا ۲۱ژوئن۲۰۲۱ برای این افراد بازگشوده شد؛ اما در طول این انتظار، مدارک بسیاری از آنان منقضی شده بود.

تأییدیۀ اقامت دائم کانادا یا COPR مدرکی است که برای افراد تأییدشده به‌منظور مهاجرت به کانادا به‌عنوان مقیم دائم صادر می‌شود. افراد برای دریافت این مدرک در برنامۀ مهاجرتی مدنظرشان باید واجدشرایط باشند و مبالغ لازم را بپردازند و از مراحل نظارتی مرتبط با سلامت و امنیت و سوءپیشینۀ جنایی گذر کنند. افراد بدون دریافت COPR به‌عنوان مقیم دائم نمی‌توانند به کانادا مهاجرت کنند.

مهاجرت به کانادا با COPR منقضی شده

همان‌طورکه گفتیم، امکان مهاجرت به کانادا با مدارک منقضی شده وجود ندارد. به‌گفتۀ IRCC، اگر COPR شما منقضی شده باشد، فردی از کارکنان ادارۀ مهاجرت ازطریق ایمیل با شما ارتباط برقرار خواهد کرد. اگر در زمان دریافت ایمیل همچنان قصد دارید به کانادا مهاجرت کنید، باید به آن پاسخ دهید و تمایلتان را برای مهاجرت اعلام کنید. پس‌ازآن، ممکن است IRCC از شما اطلاعات به‌روزشده را درخواست کند. اگر به پیام‌ها پاسخ ندهید، پرونده‌تان بسته خواهد شد. این یعنی اگر همچنان تمایل دارید به کانادا مهاجرت کنید‌، به تمام پیام‌ها باید پاسخ دهید.

به‌گفتۀ دولت کانادا، تاکنون با بیشتر دارندگان COPR منقضی شده که مدارکشان ۱۸مارس۲۰۲۰ یا پیش‌ازآن صادر شده، تماس گرفته شده است. اگر IRCC از شما درخواست کرده است مدارک پزشکی یا مدارک دیگر جدیدی بارگذاری کنید، طبق راهنماها عمل و صبر کنید تا با شما تماس گرفته شود و تماس مجدد با این اداره لازم نیست.

پیش از پاندمی COVID-19، دارندگان COPR منقضی شده نمی‌توانستند به کانادا مهاجرت کنند و به‌منظور مهاجرت مجبور می‌شدند مجدداً برای دریافت اقامت دائم ثبت‌نام کنند؛ اما اکنون با‌توجه‌به شرایط، IRCC افرادی را از این قانون معاف کرده است که به‌دلیل محدودیت‌های سفر به کانادا موفق نشده‌اند به این کشور مهاجرت کنند.

ثبت مجدد چه مدارکی لازم است؟

وقتی از IRCC ایمیل دریافت کردید، از شما خواسته می‌شود تغییرات شرایط خانوادگی‌تان را ثبت کنید. این موضوع ازدواج و طلاق و تولد فرزندان جدید را شامل می‌شود. اگر در این زمان تغییری در شرایط خانوادگی‌تان به‌وجود آمده است، درخواستتان را در ادارۀ مهاجرت به‌روز و مدارک مرتبط را بارگذاری و ثبت کنید. همچنین، ممکن است از شما خواسته شود برخی از مدارک ثبت‌شدۀ قبلی را به‌روز کنید. این موضوع گواهینامه‌های پلیس و نتایج آزمایش‌های پزشکی را دربر می‌گیرد. پیش از انجام آزمایش‌های پزشکی مجدد، برای دریافت راهنماهای مرتبط باید صبر کنید. IRCC اطلاعات و فرم‌های راهنمای لازم را پس از پاسخ به ایمیل اولیه دراختیارتان خواهد گذاشت.

دارندگان COPR چه زمانی می‌توانند به کانادا سفر کنند؟

برای سفر به کانادا باید منتظر تأییدیۀ IRCC مبنی‌بر صدور مجدد مدارکتان باشید. وقتی COPR جدید را دریافت کردید، برچسب ویزا در گذرنامه‌تان را نیز باید عوض کنید. اگر ادارۀ مهاجرت کانادا COPR شما را تمدید کند، شخصی از این اداره مدارک لازم برای سفر را برایتان ارسال خواهد کرد.



منبع: