رشتۀ تاریخ فقط به‌خاطر‌سپردن حقیقت‌ها و اتفاق‌های تاریخی نیست؛ بلکه تجزیه‌و‌تحلیل تأثیر کلی آن‌ها بر جهان است؛ مثلاً چگونگی شکل‌گیری انقلاب‌های مختلف در جهان و جنگ‌های داخلی یا دولت‌های خاص. علاقه‌مندان با تحصیل رشتۀ تاریخ این مهارت‌ها را کسب خواهند کرد:۱. ارتباطات حرفه‌ای و گفتاری و نوشتاری؛ ۲. مهارت‌های عمومی IT؛ ۳. مهارت‌های پژوهشی و دانشگاهی؛ ۴. توانایی نقد و تحلیل پایایی متون و منابع تاریخی؛ ۵. تحلیل حرکت‌های مهم تاریخی و سیاسی در طول تاریخ؛ ۶. تفکر تحلیلی و ارزیابی انتقادی؛ ۷. شرکت در مباحثه‌ها و ارائۀ استدلالی منطقی؛ ۸. حساسیت به زمینه‌های مختلف فرهنگی و تاریخی؛ ۹. برنامه‌ریزی و نوشتن مقاله؛ ۱۰. دانستن نحوۀ وقوع حوادث در گذشته و تأثیر آن بر جهان امروز.

فارغ‌التحصیلان رشتۀ تاریخ در مشاغلی همچون روزنامه‌نگاری، تولیدکنندۀ رسانه و پژوهشگر، نشر و ویراستاری، بانکداری، معلمی، مددکاری اجتماعی، کتابداری، امور بایگانی، مورّخ دولتی و کارشناس موزه می‌توانند مشغول کار شوند. به‌دلیل گستردگی دوره‌های مختلف در حوزۀ تاریخ، تخصص‌های متنوعی نیز در این حیطه می‌توان کسب کرد؛ چراکه هر کشور متناسب با فرهنگ و پیشینه‌اش رشتۀ تاریخ را ارائه می‌دهد. بنابراین، اگر دانشجویان تصمیم گرفته‌اند تاریخ آمریکای‌شمالی یا تاریخ شکل‌گیری کشور مکزیک را مطالعه کنند، بهتر است از قبل پیشینۀ استادان دانشگاه مدنظرشان را بررسی کنند تا بهتر بتوانند حوزۀ تخصصی‌شان در تاریخ را برگزینند. در مقالۀ حاضر، دربارۀ تحصیل رشتۀ تاریخ در دانشگاه تورنتو بیشتر توضیح خواهیم داد.

رتبه‌بندی

دانشگاه تورنتو از دانشگاه‌های برتر کانادا برای تحصیل رشتۀ تاریخ به‌شمار می‌آید و در تازه‌ترین رتبه‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۱، بیست‌وششمین دانشگاه‌ معتبر جهان شناخته شده و در رشتۀ تاریخ، جایگاه سیزدهم را در میان دانشگاه‌های مطرح دنیا ازآنِ خود کرده است.

مقاطع تحصیلی رشتۀ تاریخ

مطالعۀ رشتۀ تاریخ شامل موضوع‌های پایان‌ناپذیر است؛ از تاریخ جوامع بومی، قومیت، فاشیسم، کار، روان‌پزشکی، الگوهای اسکان و مهاجرت، سیاست، رنسانس، انقلاب تا برده‌داری، خرافات، اتحادیه‌های کارگری، مطالعات زنان و... . همۀ ما محصول تاریخ خود هستیم؛ چه خانوادگی، چه قومی و ملی. درک میراث شرایطمان را روشن و مطالعۀ تاریخ کمک می‌کند آینده را بهتر ترسیم کنیم. رشتۀ تاریخ در دانشگاه تورنتو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شود که درادامه، با هریک از مقاطع یادشده آشنا خواهیم شد.

کارشناسی تاریخ

دامنه و تنوع دروس ارائه‌شدۀ دپارتمان تاریخ در دانشگاه تورنتو برای پاسخ‌گویی به نیازها و علاقه‌های دانشجویان در رشته‌های اصلی (Major) و غیراصلی (non-Major) و دانشجویان تمام‌وقت و پاره‌وقت طراحی شده است. دانشجویانی که علاقه ندارند تاریخ را به‌عنوان رشتۀ اصلی‌شان بخوانند، واحدهای درسی مرتبط با رشتۀ تاریخ را می‌توانند بگذرانند که کلاس‌هایشان تقریباً در همۀ رشته‌های دانشکدۀ هنر و علوم تشکیل می‌شود. در‌واقع، واحدهای درسی تاریخ برای این دسته از افراد غیرتخصصی به‌حساب می‌آید.

دورۀ کارشناسی متخصص تاریخ (History Specialist) یکی از دوره‌هایی است که در دانشگاه تورنتو ارائه می‌شود و برای پذیرش آن، نمره‌های متقاضیان از ۷۰درصد نباید کمتر باشد. با تحصیل این دوره، دانشجویان آموزشی عمیق در پژوهش‌های تاریخی و تجزیه‌و‌تحلیل و نویسندگی حرفه‌ای در آینده یا تحصیلات تکمیلی کسب می‌کنند. در انتهای دوره، آنان پایان‌نامه باید ارائه دهند و از آن دفاع کنند. در دانشگاه تورنتو، کارشناسی Major تاریخ نیز ارائه می‌شود که برنامه‌ای محدود است. ناگفته نماند ثبت‌نام در مقطع کارشناسی Minor تاریخ در دانشگاه مذکور هم برای دیگر رشته‌ها آزاد است. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ این موضوع، بهتر است به این لینک مراجعه کنید.

کارشناسی ارشد تاریخ

تحصیل رشتۀ تاریخ در دانشگاه تورنتو در مقطع کارشناسی ارشد تمام‌وقت و سه‌ساله یا پاره‌وقت و شش‌ساله است و دانشجویان به دو صورت دورۀ خود را می‌توانند به‌پایان برسانند: ۱. گذراندن پنج نیمسال و ارائۀ مقاله؛ ۲. گذراندن چهار نیمسال و ارائۀ پایان‌نامه. گفتنی است تکمیل دورۀ کارشناسی ارشد با ارائۀ پایان‌نامه بیشتر از دورۀ همراه با ارائۀ مقاله طول خواهد کشید. افزون‌براین، امکان تحصیل دورۀ کارشناسی ارشد مشارکتی تاریخ در دانشگاه تورنتو وجود دارد. این دوره در یکی از موضوع‌های یادشده باید گذرانده شود: مطالعات معاصر شرق و جنوب‌شرقی آسیا، تاریخ کتاب و فرهنگ چاپ، مطالعات دیاسپورا و فراملی، ویرایش متون قرون وسطایی، مطالعات قومی و کثرت‌گرایی،‌ مطالعات یهودی، مطالعات تنوع جنسی، مطالعات آسیای‌جنوبی، مطالعات زنان و جنسیت. با مراجعه به این لینک، با چندوچون تحصیل رشتۀ تاریخ در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تورنتو می‌توانید بیشتر آشنا شوید.

دکتری تاریخ

امکان تحصیل در دورۀ دکتری تاریخ در دانشگاه تورنتو با مدرک کارشناسی ارشد و کارشناسی وجود دارد. در طول دورۀ دکتری، متقاضیان حداقل معدل B+ را باید حفظ کنند. دانشجویان دورۀ دکتری که با مدرک کارشناسی ارشد در این دوره شرکت کرده‌اند، چهار نیمسال باید بگذانند و دانشجویانی که با مدرک کارشناسی مستقیماً وارد دورۀ دکتری شده‌اند، نُه نیمسال تحصیلی باید بگذانند و حداقل معدل A- را باید حفظ کنند. گفتنی است دانشجویان دورۀ دکتری که پژوهش‌هایشان را بر موضوع‌های بین‌المللی متمرکز کرده‌اند، غیر از زبان انگلیسی دو زبان خارجی ‌باید یاد بگیرند.

امکان تحصیل دورۀ دکتری مشارکتی تاریخ نیز در دانشگاه تورنتو وجود دارد. دورۀ دکتری مشارکتی تاریخ در یکی از این موضوع‌ها باید گذرانده شود: مطالعات معاصر شرق و جنوب‌شرقی آسیا، تاریخ کتاب و فرهنگ چاپ، مطالعات دیاسپورا و فراملی، ویرایش متون قرون وسطایی، مطالعات قومی و کثرت‌گرایی،‌ مطالعات یهودی، مطالعات تنوع جنسی، مطالعات آسیای‌جنوبی و مطالعات زنان و جنسیت. جزئیات بیشتر دربارۀ تحصیل دورۀ دکتری تاریخ در دانشگاه تورنتو از این لینک دردسترس قرار دارد.

منبع: