حسابداری اندازه‌گیری و پردازش و ارتباط میان اطلاعات مالی و غیرمالی نهادهای اقتصادی مانند مشاغل و شرکت‌هاست. حسابداران یا گزارشگران مالی نتایج فعالیت‌های اقتصادی سازمان را اندازه‌گیری و این اطلاعات را به کاربران مختلفی، از‌جمله سرمایه‌گذاران و بستان‌کاران منتقل می‌کنند. حسابداری را زبان تجارت می‌نامند و آن را به حوزه‌های حسابداری مالی، حسابداری مدیریت، حسابرسی خارجی، حسابداری مالیاتی و حسابداری هزینه تقسیم می‌کنند.

حسابداری مالی بر ارائۀ گزارش اطلاعات مالی سازمان به کاربران خارجی، مانند سرمایه‌گذاران و طلب‌کاران تمرکز دارد. حسابداری مدیریت نیز بر اندازه‌گیری و تجزیه‌و‌تحلیل و گزارش اطلاعات متمرکز است و به مدیران در تصمیم‌گیری برای تحقق اهداف سازمان کمک می‌کند. همچنین، حسابرسی خارجی خدمتی حرفه‌ای و منظم است و ادعاهایی را بررسی می‌کند که دیگران دربارۀ بازپرداخت مطرح کرده‌اند. ناگفته نماند حسابداری قانونی حوزه‌ای تخصصی در حسابداری است و مشارکت‌هایی را توصیف می‌کند که ناشی از اختلافات یا دعاوی واقعی یا پیش‌بینی شده است. توجه حسابداری مالیاتی نیز بیشتر بر تهیه و تجزیه‌و‌تحلیل و ارائۀ پرداخت‌های مالیاتی و اظهارنامه مالیاتی معطوف است.

فارغ‌التحصیلان رشتۀ حسابداری به‌عنوان حسابدار، کارمند حقوق و دستمزد، اقتصاددان، مشاور مالیاتی، مشاور مدیریت، حسابرسی، تحلیلگر خزانه‌داری، برآوردگر هزینه، متخصص مبارزه با پول‌شویی و مدیر ارشد امور‌مالی می‌توانند مشغول کار شوند. در این مطلب، دربارۀ تحصیل در ایتالیا در رشتۀ حسابداری صحبت خواهیم کرد.

دانشگاه‌های برتر

حسابداری در ایتالیا در مقاطع تحصیلی و گرایش‌های متنوعی ارائه می‌شود. درادامه، با دانشگاه‌های برتر ایتالیا برای تحصیل رشتۀ حسابداری آشنا خواهیم شد.

دانشگاه سیه‌نا

دانشگاه سیه‌نا (University of Siena) یکی از دانشگاه‌های ارائه‌دهندۀ رشتۀ حسابداری در ایتالیا است که سال ۱۲۴۰م در منطقۀ توسکانی تأسیس شد. براساس رده‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۱، این دانشگاه دولتی رتبۀ ششصد‌ویکم تا ششصدوپنجاهم را در میان دانشگاه‌های معتبر جهان و طبق آخرین رتبه‌بندی وبگاه وبومتریک، ردۀ پنجاهم را در میان دانشگاه‌های برتر ایتالیا ازآنِ خود کرده است. تحصیل رشتۀ حسابداری و مدیریت بین‌المللی در مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه دوساله و تمام‌وقت و زبان تدریس دروس انگلیسی است. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ تحصیل رشتۀ مذکور، این لینک را بخوانید. در دانشگاه سیه‌نا، رشتۀ اقتصاد و بانکداری نیز در مقطع کارشناسی ارائه می‌شود. تحصیل این رشته تمام‌وقت است و سه سال به‌طول می‌انجامد و تمام دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. با مراجعه به این لینک، با چندوچون تحصیل رشتۀ اقتصاد و بانکداری در مقطع کارشناسی دانشگاه سیه‌نا آشنا خواهید شد.

دانشگاه تور ورگاتا رُم

از دیگر دانشگاه‌های ارائه‌دهندۀ رشتۀ حسابداری در ایتالیا دانشگاه تور ورگاتا رُم (Tor Vergata University of Rome) است. این دانشگاه دولتی کارش را از سال ۱۹۸۲ در شهر رُم شروع کرد. طبق تازه‌ترین رده‌بندی وبگاه QS، دانشگاه مذکور چهارصدونودوچهارمین دانشگاه مطرح دنیا و براساس رتبه‌بندی وبگاه وبومتریک در سال ۲۰۲۱، دهمین دانشگاه‌ برتر ایتالیا شناخته می‌شود. تحصیل رشتۀ مدیریت بازرگانی و اقتصاد در مقطع کارشناسی دانشگاه تور ورگاتا رُم سه‌ساله و تمام‌وقت و زبان تدریس دروس انگلیسی است. برای آشنایی بیشتر با رشتۀ یادشده، پیشنهاد می‌کنیم به این لینک مراجعه کنید.

دانشگاه آزاد بولزانو

در فهرست دانشگاه‌های ارائه‌دهندۀ رشتۀ حسابداری در ایتالیا، نام دانشگاه آزاد بولزانو (Libera Università di Bolzano) نیز به‌چشم می‌خورد. این دانشگاه خصوصی سال ۱۹۹۷ در بولزانو بنیان نهاد شد و براساس رده‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۱، رتبۀ ششصدوپنجاه‌ویکم و هفتصدم را در میان دانشگاه‌های مطرح جهان و طبق رتبه‌بندی اخیر وبگاه وبومتریک در سال ۲۰۲۱، ردۀ چهل‌ویکم را در میان دانشگاه‌های برتر ایتالیا کسب کرده است. تحصیل رشتۀ حسابداری و امورمالی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد بولزانو دوساله و تمام‌وقت است و تمام دروس به زبان‌های انگلیسی و ایتالیایی و آلمانی ارائه می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ تحصیل این رشته، به این لینک سر بزنید.

دانشگاه برگامو

دانشگاه برگامو (Università degli Studi di Bergamo) یکی دیگر از دانشگاه‌های ارائه‌دهندۀ رشتۀ حسابداری در ایتالیا به‌شمار می‌رود که سال ۱۹۶۸ در شهر برگامو تأسیس شد. طبق تازه‌ترین رده‌بندی وبگاه وبومتریک در سال ۲۰۲۱، این دانشگاه پنجاه‌وپنجمین دانشگاه برتر ایتالیا شناخته می‌شود. تحصیل رشتۀ مدیریت بازرگانی و حسابداری حرفه‌ای و مدیریتی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه برگامو دوساله و تمام‌وقت و زبان تدریس دروس انگلیسی‌‌ است. با مراجعه به این لینک، اطلاعات بیشتری دربارۀ تحصیل رشتۀ مدیریت بازرگانی و حسابداری حرفه‌ای و مدیریتی به‌دست خواهید آورد.

دانشگاه بوکونی

آخرین نام در فهرست دانشگاه‌های ارائه‌دهندۀ رشتۀ حسابداری در ایتالیا دانشگاه بوکونی (Università Bocconi) است که از سال ۱۹۰۲ کارش را در شهر میلان شروع کرد. بنابر رتبه‌بندی جدید وبگاه وبومتریک، این دانشگاه خصوصی رتبۀ چهل‌ودوم را در میان دانشگاه‌های برتر ایتالیا ازآنِ خود کرده است. تحصیل رشتۀ حسابداری و مدیریت مالی و کنترل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه بوکونی دوساله و تمام‌وقت است و همۀ دروس به زبان انگلیسی‌ایتالیایی تدریس می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با رشتۀ یادشده، این لینک را ببینید.

منابع: