شهر لا روشل فرانسه (La Rochelle) شهری در مرکز ساحل غربی فرانسه و بندری در خلیج بیسکای است. این شهر زیبا یکی از شهرهای پربازدیدی محسوب می‌شود که چندین جاذبۀ گردشگری دارد و نیز از شهرهای دانشجویی برتر فرانسه شناخته می‌شود. افزون‌براین، دانشگاه لا روشل، ازجمله دانشگاه‌های نسبتاً جدید و معتبر فرانسه، در این شهر قرار گرفته است. در این مقاله برای علاقه‌مندان به زندگی و تحصیل در فرانسه در شهری کوچک و زیبا، دربارۀ شهر لا روشل جزئیات بیشتری بیان خواهیم کرد.

مساحت و جمعیت شهر لا روشل

مساحت شهر لا روشل فرانسه تقریباً ۲۸.۴۳ کیلومترمربع است و براساس سرشماری سال ۲۰۱۸، تقریباً ۷۶،۱۱۴ نفر در این شهر ساکن‌اند. گفتنی است تراکم جمعیت در این شهر ۲،۷۰۰ نفر در هر کیلومترمربع است. لا روشل پرجمعیت‌ترین شهر دپارتمان شرانت ماریتیم فرانسه محسوب می‌شود.

وضعیت آب‌وهوایی شهر لا روشل فرانسه

وضعیت آب‌وهوایی شهر لا روشل فرانسه

آب‌وهوای شهر لا روشل فرانسه در تابستان‌ها نسبتاً گرم و مطلوب و در زمستان‌ها بسیار سرد و همراه با وزش باد و در تمام طول سال نیمه‌ابری است. در طول سال، میانگین دمای هوا در این شهر از ۴ تا ۲۵ درجۀ سانتی‌گراد متغیر است و به‌ندرت به کمتر از منفی ۲ یا بیشتر از ۳۰ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد. بهترین زمان برای سفر به لا روشل و انجام فعالیت‌های مخصوص هوای گرم از اواسط ژوئن تا اواسط سپتامبر است. فصل گرم این شهر ۳.۴ ماه، یعنی از ۱۱ژوئن تا ۲۲سپتامبر، طول می‌کشد و میانگین دما در این دوره بیش از ۲۱ درجۀ سانتی‌گراد است. فصل سرد سال نیز ۳.۶ ماه، یعنی از ۲۲نوامبر تا ۹مارس است و میانگین دما در این بازۀ زمانی به کمتر از ۱۲ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد.

کیفیت زندگی در شهر لا روشل

لا روشل شهری کهن و بسیار زیباست که در تازه‌ترین رتبه‌بندی بهترین شهرها و روستاها برای زندگی (Villes et Villages où il fait bon vivre)، در رتبۀ سوم جای دارد. در این رتبه‌بندی، شهرهای مختلف جهان باتوجه‌به هشت مؤلفه شامل کیفیت زندگی، امنیت، حمل‌ونقل، فروشگاه‌ها و خدمات، بهداشت، آموزش، ورزش و تفریح و روحیۀ جمعی ارزیابی می‌شوند. به‌طورکلی، کیفیت زندگی در شهر لا روشل را در سطح بسیار مطلوبی می‌توان ارزیابی کرد و می توان گفت گزینه ای مناسب برای مهاجرت تحصیلی به فرانسه است.

دانشگاه‌های شهر لا روشل فرانسه

دانشگاه لا روشل و گروه اکسلیا مؤسسه‌های آموزش عالی اصلی شهر لا روشل محسوب می‌شوند.

دانشگاه لا روشل

دانشگاه لا روشل

دانشگاه لا روشل (La Rochelle University – La Rochelle Université) دانشگاهی دولتی در شهر لا روشل فرانسه است. این دانشگاه سال ۱۹۹۳ تأسیس شد و جدیدترین دانشگاه فرانسه به‌شمار می‌رود. دانشگاه لا روشل سه دانشکده و چندین کالج، مدرسه، آزمایشگاه و مرکز پژوهشی دارد و حدود ۸،۸۶۲ نفر دانشجو در آن مشغول تحصیل هستند. سه دانشکدۀ دانشگاه لا روشل از‌این‌قرارند: ۱. دانشکدۀ حقوق و علوم اجتماعی و مدیریت؛ ۲. دانشکدۀ ادبیات، هنر، علوم اجتماعی و علوم انسانی؛ ۳. دانشکدۀ علوم و تکنولوژی.

گروه اکسلیا

گروه اکسلیا (Excelia Group – Groupe Sup de Co La Rochelle) یکی از مؤسسه‌های آموزش عالی غیرانتفاعی شهر لا روشل است. این مؤسسۀ آموزشی پنج مدرسه دارد و حدود ۴،۵۵۰ نفر دانشجو در آن تحصیل می‌کنند. مدرسه‌های گروه اکسلیا عبارت‌اند از: مدرسۀ کسب‌وکار اکسلیا، مدرسۀ گردشگری و مهمان‌نوازی اکسلیا، مدرسۀ دیجیتال اکسلیا، آکادمی اکسلیا و مؤسسۀ آموزش اجرایی اکسلیا.

هزینه زندگی در شهر لا روشل فرانسه

همان‌طورکه می‌دانید، هزینه‌های زندگی بسته به سبک زندگی هر فرد متغیر است. به‌طورکلی، هزینه زندگی در شهر لا روشل درمقایسه‌با شهرهای بزرگ فرانسه، مانند پاریس کمتر ارزیابی می‌شود. درادامه، جزئیات میانگین هزینه‌های اصلی زندگی در شهر لا روشل در سال ۲۰۲۱ را شرح داده‌ایم. این اطلاعات از جدیدترین داده‌های وبگاه Numbeo در می۲۰۲۱ استخراج شده‌ است.

هزینۀ موادغذایی و رستوران

هزینه‌های مربوط به رستوران و موادغذایی از هزینه‌های بسیار مهم زندگی است. در شهر لا روشل، هزینۀ خرید غذا در رستورانی ارزان‌قیمت ۱۵ یورو و در رستورانی نسبتاً گران‌قیمت ۶۰ یورو برای سه کورس غذای دو نفر است. علاوه‌براین، قیمت موادغذایی پرمصرفی نظیر یک لیتر شیر، یک قرص پانصدگرمی نان سفید، یک کیلوگرم برنج سفید‌، دوازده عدد تخم‌مرغ، یک کیلوگرم پنیر محلی، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ و یک کیلوگرم گوشت گاو به‌ترتیب ۰.۸۰، ۰.۸۰، ۱.۶۰، ۴.۴۰، ۱۰، ۱۲ و ۹ یورو تخمین زده می‌شود. همچنین، هر کیلوگرم از میو‌ه‌هایی مانند سیب و موز و پرتقال به‌ترتیب ۲.۶۷ و ۱.۷۵ و ۳ یورو و هر کیلوگرم از صیفی‌جاتی همچون گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی و پیاز نیز به‌ترتیب ۳.۵۰ و ۲ و ۱ یورو قیمت دارند.

هزینۀ حمل‌و‌‌نقل

هزینۀ حمل‌و‌نقل نیز یکی دیگر از هزینه‌های مهم به‌حساب می‌آید. در شهر لا روشل، قیمت بلیت یک‌طرفه و یک‌ماهۀ حمل‌و‌نقل داخلی به‌ترتیب ۱.۳۰ و ۲۳ یوروست. افزون‌براین، مبلغ ورودی تاکسی ۲.۲۰ یورو و کرایه ۱.۷۰ یورو به‌ازای هر کیلومتر و هزینۀ هر ساعت انتظار تاکسی ۲۱.۶۰ یورو برآورد می‌شود. ناگفته نماند برای خرید هر لیتر بنزین در لا روشل ۱.۴۰ یورو باید پرداخت کرد.

هزینۀ مسکن

هزینۀ مسکن مهم‌ترین هزینۀ زندگی به‌حساب می‌آید که بسته به محل زندگی و متراژ خانه متغیر است. به‌طورکلی، هزینۀ اجارۀ مسکن در شهر لا روشل در‌مقایسه‌با شهرهای بزرگ فرانسه، مانند پاریس مقرون‌به‌صرفه‌تر است. برای مثال، اجاره‌بهای آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۶۵۰ یورو و اجاره‌بهای آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۶۰۰ یورو در ماه است. همچنین، اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۱،۰۰۰ یورو و اجاره‌بهای ماهانۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۷۲۵ یورو تخمین زده می‌شود.

هزینۀ قبوض و اینترنت

هزینۀ قبوض نیز به سبک زندگی فرد و متراژ آپارتمان بستگی دارد. در شهر لا روشل فرانسه، بهای قبوض آب، برق، سیستم گرمایشی و سرمایشی و حمل زباله برای آپارتمان ۸۵متری ۹۰ یورو و هزینۀ اینترنت ADSL یا کابلی نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌بر‌ثانیه ۱۵ یورو در ماه است.


اگر پرسشی درباره راه های مهاجرت به فرانسه و شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه دارید، می‌توانید آن را به‌صورت کامنت مطرح کنید.
منابع: