دانشگاه وورتسبورگ (Julius-Maximilians-Universität Würzburg) یکی از دانشگاه‌های قدیمی آلمان است که از سال ۱۴۰۲م کارش را در شهری به همین نام شروع کرد. هم‌اکنون، بیش از ۲۸هزار نفر دانشجو در ۲۵۰ رشته مشغول تحصیل در دانشگاه وورتسبورگ هستند. ازنظر پژوهشی نیز، این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های برتر آلمان به‌شمار می‌آید و عضو گروه U15 است. گروه U15 از پانزده دانشگاه آلمانی تشکیل شده که به‌طور متمرکز فعالیت پژوهشی می‌کنند. در این مقاله برای علاقه‌مندان به تحصیل در آلمان،‌ شرایط تحصیل در دانشگاه وورتسبورگ را تشریح و شهر وورتسبورگ را معرفی می‌کنیم.

دانشکده‌ها و رشته‌های دانشگاه وورتسبورگ

دانشگاه وورتسبورگ دَه دانشکده دارد که عبارت‌اند از: دانشکدۀ زیست‌شناسی، دانشکدۀ شیمی و داروسازی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشکدۀ الهیات، دانشکدۀ ریاضی و علوم کامپیوتر، دانشکدۀ پزشکی، دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ فیزیک و نجوم، دانشکدۀ حقوق و دانشکدۀ مدیریت کسب‌وکار و اقتصاد.

بسیاری از رشته‌های مقطع کارشناسی این دانشگاه به زبان آلمانی تدریس می‌شوند؛ ازجمله زیست‌شیمی، زیست‌شناسی، زیست‌پزشکی، شیمی، ریاضیات کامپیوتری، مهندسی بازی، جغرافیا، علوم کامپیوتر، آی‌تی، شیمی غذایی، ریاضی، فیزیک، ارتباطات رسانه‌ای، آموزش موسیقی، موسیقی‌شناسی، فناوری ساختار نانو، علوم سیاسی و اجتماعی، روان‌شناسی، فناوری کوانتوم و اقتصاد. ناگفته نماند برای شرکت در دوره‌های کارشناسی، ارائۀ مدرک آلمانی در سطح ‌B2 الزامی است.

در مقطع کارشناسی ارشد، این رشته‌های آلمانی‌زبان نیز ارائه می‌شود‌: زبان‌شناسی، جغرافیا، آموزش، زیست‌شیمی، زیست‌شناسی، شیمی، مدیریت،‌ موسیقی‌شناسی،‌ هوش مصنوعی،‌ تاریخ، علوم کامپیوتر،‌ سیستم‌های اطلاعاتی،‌ باستان‌شناسی، تاریخ هنر، شیمی غذایی، ریاضی، فیزیک، ارتباطات، فلسفه، علوم سیاسی، روان‌شناسی، فناوری کوآنتوم، مهندسی کوآنتوم، فناوری ماهواره و نوروساینس.

برخی از رشته‌های انگلیسی‌زبان ارائه‌شده در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه مذکور ازاین‌قرارند‌: زیست‌شیمی، زیست‌فیزیک، علوم زیستی، زیست‌شناسی سلولی، زیست‌شناسی مولکولی، زبان و اقتصاد چینی، علوم کامپیوتر، هوش مصنوعی، اقتصاد بین‌الملل، ریاضی، فیزیک، شیمی پروتئین، مهندسی کوانتوم، فناوری ماهواره و نوروساینس.

شهریه و اسکالرشیپ‌های دانشگاه وورتسبورگ

شهریۀ رشته‌های دانشگاه وورتسبورگ مانند تمام دانشگاه‌های دولتی آلمان برای همۀ دانشجویان رایگان است. علاقه‌مندان به تحصیل در این دانشگاه برای پوشش هزینه‌های زندگی از بورسیه‌هایی می‌توانند استفاده کنند که دولت آلمان اعطا می‌کند. یکی از بورسیه‌های مشهور بورسیۀ DAAD است که به دانشجویان بین‌المللی مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و پسادکتری تعلق می‌گیرد.

هزینۀ زندگی در وورتسبورگ

هزینۀ زندگی در وورتسبورگ

اجارۀ ماهانۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر وورتسبورگ ۶۲۵ یورو و اجارۀ ماهانۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۷۰۰ یورو تخمین زده می‌شود. همچنین، اجارۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۱،۲۵۰ یورو و اجارۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۱،۰۰۰ یورو در ماه است. همچنین، بهای قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری به‌طورمتوسط به ۲۳۵ یورو و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه به ۳۱ یورو در ماه می‌رسد. افزون‌براین، برای خرید بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ترتیب ۲.۸ و ۵۲ یورو باید بپردازید.

هزینۀ خرید غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت ۱۰ یورو و برای دو نفر از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت‌تر ۴۵ یورو است. اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت برخی از اقلام غذایی بدین‌شرح است: یک لیتر شیر ۰.۸ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۲.۳ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۹ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۱۰ یورو، یک کیلوگرم موز ۱.۶ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۲.۳ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۱ یورو و یک کیلوگرم پیاز ۱.۲ یورو.

برای کسب اطلاعات در زمینه شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

منبع: