رشتۀ مهندسی گرایش‌های گسترده‌ای دارد و این تنوع موضوع موجب می‌شود انتخاب یک گرایش از بینشان سخت‌تر به‌نظر آید. برای انتخاب آسان‌تر، ابتدا باید ببینید به چه موضوعی علاقه‌مند‌ید و چه گرایشی شما را هیجان‌زده می‌کند و اوقات فراغتتان را چگونه سپری می‌کنید. همۀ گرایش‌های مهندسی نوعی حل مسئله در خود دارند؛ اما حل مسئله در کدام زمینه شما را سر ذوق می‌آورد؟ اگر موضوعی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید‌، راحت‌تر و با انگیزه‌تر دوران تحصیل را طی می‌کنید و مشغول کار می‌شوید. در این مقاله برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، چند گرایش مهندسی پرطرفدار را معرفی می‌کنیم.

مهندسی هوافضا

این گرایش با پژوهش، طراحی، توسعه، ساخت، علوم و فناوری هواپیما و فضاپیما سروکار دارد. گرایش مهندسی هوافضا برایتان می‌تواند مناسب باشد، اگر به تاریخ و روش‌های پرواز و مکانیک پرواز علاقه‌مندید و شبیه‌سازی‌های کامپیوتری و نحوۀ عملکرد هواپیماها در موقعیت دشوار برایتان جذاب است.

مهندسی شیمی

گرایش مهندسی شیمی استفاده از فرایند‌های شیمیایی و زیستی برای تولید مواد جدید را مطالعه می‌کند. این گرایش، گرایشی چندزمینه‌ای است که علوم طبیعی مانند فیزیک و شیمی را با علوم تجربی مانند زیست‌شناسی و میکروبیولوژی ترکیب می‌کند. اگر ذهنی تحلیلگر دارید و می‌خواهید در رشتۀ شیمی یا علوم تجربی دیگر تحصیل کنید و به فرایند‌های شیمیایی علاقه‌مند‌ید، این گرایش برایتان می‌تواند مناسب باشد.

مهندسی مکانیک

یکی از گرایش‌های قدیمی مهندسی، مهندسی مکانیک است که طراحی و ساخت و نگه‌داری از سیستم‌های مکانیکی را مطالعه می‌کند. در این رشته با مباحثی همچون استاتیک، دینامیک، ترمودینامیک، دینامیک سیالات و طراحی فنی آشنا می‌شوید. اگر می‌خواهید با وسایل مکانیکی آشنا شوید و به طراحی‌های جدید در زمینه‌هایی مانند انرژی‌های تجدیدپذیر و هوش مصنوعی علاقه‌مندید و کار در گروهی برای طراحی و توسعۀ فناوری‌های مکانیکی برایتان جذاب است، پیشنهاد می‌کنیم گرایش مهندسی مکانیک را انتخاب کنید.

مهندسی مکانیک

مهندسی عمران

مهندسی عمران یکی از گرایش‌های رشتۀ مهندسی است که پروژه‌های زیرساختی را طراحی می‌کند و توسعه می‌دهد. این پروژه‌ها از مقیاس‌های بسیار عظیم، مانند طراحی حمل‌و‌نقل کشوری یا شبکۀ آب‌رسانی استانی تا مقیاس‌های کوچک‌تر، مانند توسعۀ راه یا ساختمان می‌تواند متغیر باشد. اگر به طراحی و ساخت علاقه‌مندید و موضوعاتی مانند مکانیک، هیدرولیک، ژئوتکنیک، علوم مواد و تحلیل آماری برایتان جالب است و می‌خواهید مهارت طراحی با کامپیوتر را بیاموزید، انتخاب گرایش مهندسی عمران انتخابی ایدئال برایتان خواهد بود.

مهندسی کامپیوتر

مهندسی کامپیوتر با طراحی و نمونه‌سازی از سخت‌افزار و نرم‌افزار کامپیوتر سر‌و‌کار دارد. این گرایش مهندسی برق را با علوم کامپیوتر درهم می‌آمیزد و شاید دوست داشته باشید به‌جای یکی از این دو موضوع، مهندسی کامپیوتر را انتخاب کنید. اگر به کار در زمینۀ کامپیوتر علاقه دارید، ریاضی و علوم کامپیوتر برایتان جذاب است، می‌خواهید بدانید سخت‌افزار کامپیوتر دقیقاً چگونه کار می‌کند و تمایل دارید محصولات جدیدی براساس پیشرفت‌های علوم کامپیوتر خلق کنید، این گرایش برایتان می‌تواند مناسب باشد.

مهندسی برق و مهندسی الکترونیک

مهندسی برق و مهندسی الکترونیک قدرت برق را مطالعه می‌کنند؛ اما مهندسی برق روی تولید و پخش برق در مقیاس بزرگ و مهندسی الکترونیک روی مدارهای بسیار کوچک‌تر الکتریکی، مانند مدارهای کامپیوترها متمرکز است. گرایش مهندسی برق و مهندسی الکترونیک برایتان می‌تواند مناسب باشد، اگر به وسایل و سیستم‌های برقی علاقه‌ دارید و می‌خواهید در تأمین نیروی فناوری‌های جدید کمک کنید و سیستم‌های الکتریکی را بیشتر بفهمید و برای بهبودشان تلاش کنید.

منبع: