دانشگاه اچ ای سی پاریس (HEC Paris) مدرسۀ بین‌المللی کسب‌وکار است که سال ۱۸۸۱ بنیان نهاده شد. هم‌اکنون، حدود ۴،۵۰۰ نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. دانشگاه اچ ای سی پاریس یکی از دانشگاه‌های برتر کسب‌وکار دنیاست و در زمینۀ پژوهش نیز یکی از مؤسسه‌های پیشرو به‌شمار می‌آید. دانشجویان دکتری این دانشگاه در یکی از این هفت زمینه پژوهششان را می‌توانند تعریف کنند: حسابداری و کنترل مدیریت، اقتصاد و علم تصمیم‌گیری، امورمالی، سیستم‌های اطلاعاتی و مدیریت عملیاتی، مدیریت و منابع انسانی،‌ بازاریابی و استراتژی کسب‌وکار. در این مقاله برای علاقه‌مندان به تحصیل در فرانسه، این دانشگاه را معرفی می‌کنیم.

دپارتمان‌ها و رشته‌های دانشگاه اچ ای سی پاریس

دپارتمان‌های دانشگاه اچ ای سی پاریس از‌این‌قرارند: حسابداری و کنترل مدیریت، اقتصاد و علم تصمیم‌گیری، امورمالی، سیستم‌های اطلاعاتی و مدیریت عملیاتی، زبان‌ها و فرهنگ‌ها، مدیریت و منابع انسانی،‌ بازاریابی، استراتژی کسب‌وکار و حقوق و مالیات.

پژوهشگران مجرب و مدیران عالی‌رتبه دوره‌های کارشناسی ارشد این دانشگاه را تدریس می‌کنند و دانشجویان با استفاده از تجربۀ ترازِاول آموزشی، برای شروع به کار در سطح بین‌المللی آماده می‌شوند. ناگفته نماند ۹۹درصد فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد پس از سه ماه مشغول ‌کار می‌شوند و شبکه‌ای متشکل از شصت‌هزار نفر فارغ‌التحصیل آن در سراسر دنیا وجود دارد. در سال ۲۰۲۰، دورۀ کارشناسی ارشد مدیریت این دانشگاه دومین دورۀ برتر دنیا و دورۀ کارشناسی ارشد امورمالی بین‌الملل آن نیز بهترین دورۀ جهان شناخته شده است.

برخی دیگر از دوره‌های کارشناسی ارشد دانشگاه یادشده عبارت‌اند از: کارشناسی ارشد حسابداری و مدیریت مالی، کارشناسی ارشد اقتصاد مالی و مدیریتی، کارشناسی ارشد بازاریابی، کارشناسی ارشد مدیریت استراتژیک، کارشناسی ارشد نوآوری اجتماعی و پایدار، کارشناسی ارشد مدیریت بین‌الملل، کارشناسی ارشد رسانه و هنر و MBA.

شهریه و اسکالرشیپ‌های دانشگاه اچ ای سی پاریس

برای سال ۲۰۲۱، شهریۀ سالانه دانشگاه اچ ای سی پاریس حدود ۴۲هزار یورو اعلام شده است. این دانشگاه اسکالرشیپی برای دانشجویان در نظر نگرفته است؛ اما دانشجویان بین‌المللی از بورسیه‌های دولت فرانسه می‌توانند بهره ببرند.

شهریه و اسکالرشیپ های دانشگاه اچ ای سی پاریس

هزینۀ زندگی در پاریس

هزینۀ زندگی در شهر پاریس برای یک نفر صرف نظر از هزینۀ اجاره‌بها، به حدود ۹۷۰ یورو در ماه می‌رسد. اجارۀ  یک آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر حدود ۱،۲۰۰ یورو و اجارۀ آپارتمانی مشابه با آن در خارج از مرکز شهر حدود ۸۵۰ یورو در ماه است. اجارۀ آپارتمانی سه‌خوابه در مرکز شهر ۲،۸۰۰ یورو و اجارۀ آپارتمانی مشابه با آن در خارج از مرکز شهر ۱،۷۰۰ یورو در ماه است. گفتنی است هزینۀ قبوض و خدمات شهری ازجمله آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای یک آپارتمان هشتادمتری ماهانه ۱۷۲ یورو و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه ماهانه ۲۷ یورو برآورد می‌شود. افزون‌براین، هزینۀ خرید بلیت تک‌سفرۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی حدود ۲ یورو و هزینۀ خرید بلیت یک‌ماهه ۷۵ یورو است.

هزینۀ تهیۀ غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت حدود ۱۵ یورو و برای دو نفر از رستورانی گران‌قیمت‌ ۶۰ یورو تخمین زده می‌شود. اگر بخواهید در خانه غذا تهیه کنید، قیمت برخی از اقلام غذایی از این قرار است: یک لیتر شیر ۱.۲ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۴ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۱۲ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۲۰ یورو، یک کیلوگرم موز ۲ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۳ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۲ یورو و یک کیلوگرم پیاز ۳ یورو.

منبع: