دانشگاه اولم (Universität Ulm) دانشگاهی دولتی است که از سال ۱۹۶۷ در شهری به همین نام کارش را شروع کرد و تمرکز رشته‌های تحصیلی‌اش بیشتر روی علوم طبیعی، پزشکی، مهندسی، ریاضی، اقتصاد و کامپیوتر است. این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های نوپای آلمان به‌شمار می‌آید و هم‌اکنون، میزبان بیش از دَه‌هزار نفر دانشجو در شصت رشتۀ تحصیلی است. دانشگاه اولم در زمینۀ پژوهش نیز بسیار پیشروست و در «پارک علمی اولم»، مؤسسه‌های پژوهشی وابسته به دانشگاه با یکدیگر همکاری می‌کنند. موضوع‌های پژوهشی این دانشگاه بیشتر در زمینۀ مهندسی و فناوری، علوم زیستی و پزشکی، مواد بایو و نانو و خدمات مالی است. در این مقاله برای علاقه‌مندان به تحصیل در آلمان، دربارۀ دانشگاه اولم بیشتر صحبت خواهیم کرد.

دانشکده‌ها و رشته‌های دانشگاه اولم

دانشگاه اولم چهار دانشکده دارد: دانشکدۀ مهندسی و علوم کامپیوتر و روان‌شناسی، دانشکدۀ ریاضی و اقتصاد، دانشکدۀ پزشکی و دانشکدۀ علوم طبیعی. گفتنی است دوره‌های کارشناسی این دانشگاه عمدتاً به زبان آلمانی یا ترکیبی از آلمانی و انگلیسی ارائه می‌شوند. برخی از رشته‌های کارشناسی ارائه‌شده از‌این‌قرارند: بیوشیمی، زیست‌شناسی، مهندسی شیمی، مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق، مدیریت و اقتصاد، ریاضی، پرشکی مولکولی، فیزیک، روان‌شناسی و مهندسی نرم‌افزار.

در مقطع کارشناسی ارشد، این دانشگاه‌ رشته‌هایی نیز به زبان انگلیسی ارائه می‌کند؛ ازجمله مهندسی مواد، زیست‌شناسی، زیست‌فیزیک، مهندسی شیمی، اطلاعات و فناوری ارتباطات، علوم انرژی، امورمالی، پزشکی مولکولی، نوروساینس و فیزیک. همچنین، در دانشگاه مذکور تعدادی از رشته‌های مقطع کارشناسی ارشد به زبان آلمانی و انگلیسی  تدریس می‌شوند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: زیست‌شیمی، مدیریت و شیمی، ارتباطات و مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق، زیست‌فناوری صنعتی، ریاضی، فیزیک و مدیریت، هوش مصنوعی، علوم کامپیوتر، مدیریت و اقتصاد، علوم داده، روان‌شناسی، مهندسی نرم‌افزار و مدیریت پایدار.

شهریه و اسکالرشیپ‌های دانشگاه اولم

شهریۀ دانشگاه اولم مانند تمام دانشگاه‌های دولتی آلمان برای همۀ دانشجویان رایگان است. افزون‌براین، دانشجویان بین‌المللی از اسکالرشیپ‌های دولتی مانند اسکالرشیپ‌های DAAD برای پوشش هزینه‌های تحصیل و زندگی‌شان می‌توانند استفاده کنند. این بورسیه برای دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری و پسادکتری) در نظر گرفته شده است.

شهریه و اسکالرشیپ های دانشگاه اولم

هزینۀ زندگی در اولم

هزینۀ زندگی در شهر اولم برای هر نفر صرف‌نظر از اجاره‌بهای مسکن، حدود ۷۷۰ یورو در ماه است. اجارۀ ماهانۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۸۰۵ یورو و اجارۀ ماهانۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۶۵۵ یورو تخمین زده می‌شود. اجارۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۱۳۰۰یورو و اجارۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۱،۰۰۰ یورو در ماه است. افزون‌براین، بهای قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری به‌طورمتوسط به ۲۰۳ یورو و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه به ۳۱ یورو در ماه می‌رسد. گفتنی است برای خرید بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ترتیب ۲.۴ و ۵۹ یورو باید بپردازید.

هزینۀ خرید غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت تقریباً ۱۲ یورو و برای دو نفر از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت‌تر درحدود ۵۰ یورو است. اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت برخی از اقلام غذایی بدین‌شرح است: یک لیتر شیر ۰.۹ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۲.۵ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۸.۵ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۱۰.۲۵ یورو، یک کیلوگرم موز ۱.۶ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۲.۵ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۱.۲ یورو و یک کیلوگرم پیاز ۱.۳ یورو.

در صورت تمایل به زندگی و تحصیل در آلمان ،می توانید برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان و مهاجرت به این کشور از مشاوره رایگان کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

منبع: