این روزها کانادا یکی از کشورهای محبوب برای بسیاری از افراد دنیا محسوب می‌شود و همین موضوع سبب شده است افراد زیادی برای مهاجرت به این کشور تلاش کنند. مطالب فراوانی دربارۀ چگونگی یا مراحل ورود به کانادا وجود دارد؛ اما ممکن است کمتر مطالبی دربارۀ اقدامات ضروری پس از ورود به کانادا بتوان پیدا کرد؛ بنابراین، در این مطلب دربارۀ کارهایی سخن خواهیم گفت که بعد از ورود به کانادا باید انجام دهید. بهتر است بدانید سفر شما به کانادا زمانی آغاز می‌شود که تمام برگه‌های مربوط به کارهای مهم و اداری را پر کنید که در‌ادامه درباره‌شان توضیح خواهیم داد.

در ابتدای سفرتان به کانادا، با عوامل کانادایی گمرک ملاقات می‌کنید و در این بخش با کالاهایی که در حال حملشان هستید و مدارک مربوط به سفرتان سروکار دارید. کارمندان رسمی خدمات مهاجرتی کانادا از دیگر افرادی هستند که در ابتدای کار با آنان ملاقات می‌کنید. این افراد از شما می‌خواهند گذرنامه و برگه‌های روادیدتان را نشان دهید. گفتنی است مقام‌های مهاجرتی اپلیکیشن‌فرم‌هایی برای اسنادی ازاین‌دست به شما می‌دهند که به آن‌ها نیاز دارید:

  • کارت اقامت دائم (PR)
  • کارت شمارۀ بیمۀ اجتماعی (SIN)
  • کارت مراقبت‌های درمانی
  • گواهینامه

کارت PR نشان‌دهندۀ وضعیت اقامت دائمتان در کاناداست که برای ورود به این کشور به آن نیاز خواهید داشت. کارمندان مربوط به بخش مهاجرت به شما می‌گویند چه زمانی این کارت برایتان ارسال خواهد شد. کارت‌های مذکور برای یافتن کار و قرار‌گرفتن زیر پوشش بیمۀ درمانی نیاز هستند. در‌ادامه، با اقدامات ضروری پس از ورود به کانادا آشنا خواهیم شد.

اقدام برای گرفتن SIN

SIN همان شمارۀ بیمۀ اجتماعی است که به‌محض ورود به کانادا برایش باید اقدام کنید؛ زیرا بدون داشتن آن، کارهای مهمی نظیر یافتن شغل یا بهره‌بردن از کمک‌های دولتی برایتان ممکن نخواهد بود. به‌طورخلاصه، می‌توان گفت بدون داشتن SIN در کانادا فردی بدون هویت هستید. گفتنی است برای دریافت این کارت، به پرداخت هزینه نیازی نخواهید داشت.

اقدام برای گرفتن کارت بیمۀ درمانی

یکی دیگر از کارهای مهمی که بعد از ورود به کانادا باید انجام دهید، اقدام برای دریافت کارت مراقبت‌های درمانی یا بیمۀ درمانی است. با داشتن این کارت، از پوشش‌های درمانی رایگان در شهر و استان محل اقامتتان می‌توانید بهره‌مند شوید.

یافتن محل سکونت

یافتن محل سکونت یکی دیگر از مراحل بسیار مهم بعد از ورود به کانادا به‌شمار می‌آید. درست است که از کشور مبدأ کارهای مربوط به محل سکونت موقتتان را انجام داده‌اید؛ اما پس از ورود به کانادا، زمان اجارۀ محل مناسب‌تری فرارسیده است. شایان ذکر است روزنامه‌ها و اینترنت کمک زیادی به یافتن محل سکونت مناسب خواهند کرد؛ البته با آگهی‌های متعددی نیز که در همسایگی‌‌تان مشاهده می‌کنید، مسکن موردنیازتان را می‌توانید پیدا کنید.

بهره‌بردن از خدمات Settlement

آژانس‌های خدمات مهاجرتی متعددی در کانادا وجود دارند که به افراد تازه‌وارد کمک می‌کنند به‌راحتی با جامعۀ کانادایی تطبیق پیدا کنند. درحقیقت، این آژانس‌ها اطلاعات موردنیاز و خدمات رایگان فراوانی در‌اختیار افراد قرار می‌دهند؛ ازجمله آموزش رایگان زبان، برنامه‌های میزبان (Host Programs)، مشاوره، خدمات مربوط به یافتن کار، خدمات آموزشی و… . برنامۀ میزبان برنامه‌ای داوطلبانه است که براساس آن، فردی به‌عنوان میزبان همراه مهاجر خواهد بود و در ماه‌های ابتدایی، او را در زمینه‌هایی نظیر چگونگی یافتن مسکن و ثبت‌نام مدرسۀ کودکان و محل مناسب برای خرید راهنمایی می‌کند.

افتتاح حساب بانکی

یکی دیگر از اقدامات ضروری پس از ورود به کانادا به مسائل مالی مربوط است؛ بنابراین بعد از رسیدن به کانادا، بانکی در نزدیکی محل سکونت یا کارتان پیدا و حداقل یک حساب بانکی باز کنید. برای افتتاح حساب بانکی، به برگه‌های مربوط به مهاجرت و دیگر مدارک شناسایی نیاز خواهید داشت که نشان‌دهندۀ شرایط اقامتتان باشد.

ثبت‌نام فرزندان در مدرسه

انجام این کار به کسانی مربوط است که فرزند پنج تا هجده‌ساله دارند؛ پس به‌خاطر بسپارید که به‌محض ورود به کانادا، این کار را هم انجام دهید.

منبع: