زبان فرانسه یکی از زبان‌های زیبای دنیاست که قواعد و قوانین خاص آن را باید بیشتر به ذهن سپرد و حفظ این قواعد یکی از مشکلات پیش روی علاقه‌مندان است؛ چراکه در بزرگ‌سالی نمی‌توان مانند سنین کودکی و نوجوانی زبانی را آموخت و زمان بیشتری برای یادگیری باید صرف کرد. در این مقاله برای علاقه‌مندان به تحصیل در فرانسه، نکته‌هایی برای حفظ اطلاعات جدید در طولانی‌مدت و نحوه یادگیری زبان فرانسه بیان خواهیم کرد.

زبان فرانسه را بشنوید

یکی از حقایق مهمی که علاقه‌مندان به یادگیری زبان فرانسه با آن مواجه می‌شوند، آن است که این زبان در نوشتار و گفتار بسیار باهم تفاوت دارد. بسیاری از دانش‌آموزان فقط با منابع مکتوب سروکار دارند و دربارۀ گرامر و صرف فعل می‌آموزند؛ اما اگر می‌خواهید به این زبان صحبت کنید و فقط آزمون‌ها را پشت‌سر نگذارید، زبان فرانسه را باید بشنوید.

خودآموزی برای همه مناسب نیست

سبک‌های یادگیری افراد هنگام زبان‌آموزی متفاوت است و بعضی راحت‌تر زبانی جدید را فرا‌می‌گیرند و بعضی دیگر مشکل‌تر. این بدان‌معنا نیست که بعضی افراد استعداد یادگیری زبان فرانسه را ندارند؛ بلکه یعنی خودآموزی شاید انتخاب مناسبی برایشان نباشد. برخی از زبان‌آموزان به تخصص و مهارت معلم زبان احتیاج دارند تا در تحصیل کمکشان کند و به آنان انگیزه دهد و راه‌حل‌های خلاقانه پیشنهاد کند.

از فرانسه به انگلیسی ترجمه نکنید

زمانی‌که به‌عنوان نوآموز یادگیری زبان فرانسه را شروع می‌کنید، شاید ناخودآگاه در ذهنتان جمله‌های فرانسه را ترجمه کنید. با گذشت زمان و یادگیری بیشتر، ترجمه‌کردن را باید به‌حداقل برسانید؛ چرا‌که در روند صحبت‌کردنتان وقفه ایجاد می‌کند. به‌جای اینکه در مکالمه ابتدا جمله‌ای را به انگلیسی در ذهنتان در نظر بگیرید و سپس آن را به فرانسه ترجمه کنید، کلمه‌های فرانسوی را با تصویرها و موقعیت‌های تصویری یاد بگیرید. برای مثال، اگر می‌خواهید بگویید «سردم است»، به‌جای فکرکردن به معادل فارسی یا انگلیسی‌اش،‌ تصویر لرزیدن را به‌خاطر بسپارید.

از فرانسه به انگلیسی ترجمه نکنید

به کلمه‌های مشابه دقت کنید

در زبان فارسی و انگلیسی کلمه‌هایی مشابه زبان فرانسه وجود دارد. بسیاری از دانش‌آموزان فکر می‌کنند این کلمه‌ها را بلدند و به آن توجه کافی نمی‌کنند؛ اما وقتی می‌خواهند یکی از این کلمه‌ها را در مکالمۀ فرانسوی به‌کار ببرند، فراموش می‌کنند که این کلمه همان کلمۀ انگلیسی یا فارسی است. علاوه‌بر‌این، تلفظ این کلمه‌های مشترک در زبان فرانسه متفاوت و ممکن است ذهنتان هنگام یادگیری زبان فرانسه دربرابر تلفظ فرانسوی مقاومت کند.

بیشتر بخوانید: مهاجرت تحصیلی به فرانسه

زبان فرانسه را در جمله بیاموزید

وقتی زبان فرانسه را در قالب موضوعی خاص یا جمله‌های مختلف می‌آموزید، کلمه‌های فرانسوی راحت‌تر در ذهنتان باقی می‌مانند و بدین‌شکل گروهی از کلمه‌ها را یاد می‌گیرید که با‌هم تناسب دارند و در دفعه‌های بعد از آن‌ها می‌توانید استفاده کنید. موقع یادگیری زبان فرانسه جمله‌هایی را پیدا کنید که با آن‌ها موافق هستید و درکشان برایتان آسان است. بدین‌ترتیب ذهنتان جمله‌هایی را که راحت‌تر می‌فهمد، راحت‌تر یاد می‌گیرد و به‌یاد می‌آورد.

آهسته و پیوسته حرکت کنید

اگر بخواهید در یک بعد‌ازظهر زبان فرانسه را یاد بگیرید، تنها ذهنتان را خسته می‌کنید و انگیزه‌تان را از دست می‌دهید. روزانه پانزده تا سی دقیقه مطالعۀ متمرکز تأثیرش بسیار بهتر از دو ساعت مطالعۀ پراکنده در آخر هفته است. فراموش نکنید مطالبی که آموخته‌اید، مرتب دوره کنید. شاید بزرگ‌ترین اشتباه دانش‌آموزان این باشد که با یادگیری موضوع‌های جدید، دیگر سراغ موضوع‌های قدیمی‌تر نمی‌روند. فراموش نکنید اصلی‌ترین راه یادگیری زبان فرانسه این است که آهسته و پیوسته مطالعه و دوره کنید.

برای کسب اطلاعات درباره ی شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

منبع: