شهر کومو ایتالیا (Como) شهری در ناحیۀ لمباردی در شمال‌غربی ایتالیا و مرکز استان کوموست. شهر کومو به‌دلیل نزدیکی به دریاچۀ کومو و رشته‌کوه آلپ و داشتن آثار هنری متعدد، چندین کلیسا، باغ، موزه، سالن تئاتر، پارک و قصر به مقصدی گردشگری تبدیل شده است. براساس آمار سال ۲۰۱۸ در ایتالیا، کومو سومین شهر پربازدید لمباردی پس از شهرهای میلان و برسیکا بوده است. علاوه‌براین، این شهر از یکی از پردیس‌های اصلی دانشگاه اینسوبریا، ازجمله دانشگاه‌های نام‌آشنا و معتبر ایتالیا، میزبانی می‌کند. در این مطلب برای علاقه‌مندان به تحصیل در ایتالیا، دربارۀ شهر کومو اطلاعات بیشتری بیان خواهیم کرد.

مساحت و جمعیت شهر کومو

مساحت شهر کومو ایتالیا تقریباً ۳۷.۳۴ کیلومترمربع است و براساس سرشماری سال ۲۰۱۵، ۸۴،۳۹۴ نفر در این شهر ساکن‌اند. گفتنی است تراکم جمعیت در این شهر کوچک ۲،۳۰۰ نفر در هر کیلومترمربع است.

وضعیت آب‌وهوایی شهر کومو ایتالیا

وضعیت آب‌وهوایی شهر کومو ایتالیا

آب‌وهوای شهر کومو ایتالیا در تابستان‌ها گرم و در زمستان‌ها بسیار سرد و نیمه‌ابری است. در طول سال، میانگین دمای هوا در این شهر از منفی ۲ تا ۲۷ درجۀ سانتی‌گراد متغیر است و به‌ندرت به کمتر از منفی ۷ یا بیشتر از ۳۱ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد. بهترین زمان برای سفر به کومو و انجام فعالیت‌های مخصوص هوای گرم از اواسط ژوئن تا اواخر سپتامبر است. فصل گرم شهر کومو ۳.۲ ماه، یعنی از ۴ژوئن تا ۱۲سپتامبر، طول می‌کشد و میانگین دما در این دوره بیش از ۲۳ درجۀ سانتی‌گراد است. فصل سرد سال نیز ۳.۵ ماه، یعنی از ۱۸نوامبر تا ۲مارس است و میانگین دما در این بازۀ زمانی به کمتر از ۱۰ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد.

کیفیت زندگی در شهر کومو

یکی از مزایای زندگی در کومو یا شهرهای نزدیک به آن، امکان زندگی در میان مناظر زیبا و آرامش‌بخش و استفاده از امکانات شهری است. همچنین، این شهر تنها حدود ۴۰ دقیقه با میلان و ۵ کیلومتر با سوئیس فاصله دارد. به‌طورکلی، می‌توان گفت کیفیت زندگی در شهر کومو در سطح بسیار مطلوبی قرار دارد. درادامه، سطح کیفیت زندگی در شاخص‌های مختلف را می‌خوانید. این داده‌ها از وبگاه Numbeo در مارس۲۰۲۱ استخراج شده است.

  • شاخص قدرت خرید: پایین
  • شاخص امنیت: بالا
  • شاخص خدمات بهداشتی: بالا
  • شاخص اقلیمی: بسیار بالا
  • شاخص هزینه‌های زندگی: متوسط
  • شاخص نسبت قیمت ملک به درآمد: متوسط
  • شاخص زمان ترافیک: پایین
  • شاخص آلودگی هوا: متوسط

دانشگاه‌های شهر کومو ایتالیا

دانشگاه اینسوبریا دانشگاه اصلی شهر کومو محسوب می‌شود که در منطقۀ لمباردی در شمال‌غربی ایتالیا قرار دارد. این دانشگاه سال ۱۹۹۸ کارش را آغاز کرد؛ اما مؤسسه‌ای که بعدها به این دانشگاه تبدیل شد، قدمت بسیاری دارد؛ ازاین‌رو، یکی از دانشگاه‌های قدیمی و معتبر ایتالیا محسوب می‌شود.

دانشگاه اینسوبریا

دانشگاه اینسوبریا

یکی از پردیس‌های اصلی دانشگاه اینسوبریا (University of Insubria) در شهر کوچک کومو واقع است. هم‌اکنون، این دانشگاه ۲۳ دورۀ کارشناسی و ۱۲ دورۀ کارشناسی ارشد و ۸ دورۀ دکتری ارائه می‌دهد و بیش از یازده‌هزار نفر دانشجو در آن به تحصیل مشغول‌اند. دانشگاه اینسوبریا در پنج حوزه فعالیت می‌کند: ۱. اقتصاد و حقوق؛ ۲. علوم انسانی و اجتماعی؛ ۳. سلامت؛ ۴. علوم و فناوری؛ ۵. ورزش.

هزینه زندگی در شهر کومو ایتالیا

هزینه‌های زندگی بسته به سبک زندگی هر فرد متغیر است. به‌طورکلی، هزینه زندگی در شهر کومو درمقایسه‌با دیگر شهرهای کوچک ایتالیا کمی گران است. حتی می‌توان گفت هزینه‌هایی مانند هزینۀ موادغذایی در کومو از شهرهای بزرگی مانند میلان بیشتر است؛ ولی برخی از هزینه‌های اصلی مانند هزینۀ مسکن در آن از میلان کمی ارزان‌تر ارزیابی می‌شود. درادامه، جزئیات میانگین هزینه‌های اصلی زندگی در شهر کومو در سال ۲۰۲۱ را شرح داده‌ایم. این اطلاعات از جدیدترین داده‌های وبگاه Numbeo در مارس۲۰۲۱ استخراج شده‌ است.

هزینۀ موادغذایی و رستوران

هزینه‌های مربوط به رستوران و موادغذایی از هزینه‌های بسیار مهم زندگی است. در شهر کومو، هزینۀ غذا در رستورانی ارزان‌قیمت ۱۵ یورو و در رستورانی نسبتاً گران‌قیمت ۷۰ یورو برای سه کورس غذای دو نفر است. علاوه‌براین، قیمت خرید موادغذایی پرمصرفی نظیر یک لیتر شیر، یک قرص پانصدگرمی نان سفید، یک کیلوگرم برنج سفید‌، دوازده عدد تخم‌مرغ، یک کیلوگرم پنیر محلی، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ و یک کیلوگرم گوشت گاو به‌ترتیب ۱.۳۴، ۲.۰۸، ۲.۳۰، ۴.۰۷، ۱۷.۹۱، ۹.۲۶ و ۲۱.۲۶ یورو تخمین زده می‌شود. همچنین، هر کیلوگرم از میو‌ه‌هایی مانند سیب و موز و پرتقال به‌ترتیب ۲.۱۸ و ۲.۲۰ و ۲.۲۷ یورو و هر کیلوگرم از صیفی‌جاتی همچون گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی و پیاز نیز به‌ترتیب ۲.۶۵ و ۲.۱۰ و ۱.۷۸ یورو قیمت دارند.

هزینۀ حمل‌و‌‌نقل

هزینۀ حمل‌و‌نقل نیز یکی دیگر از هزینه‌های مهم به‌حساب می‌آید. بلیت یک‌طرفه و یک‌ماهۀ حمل‌و‌نقل داخلی در شهر کومو به‌ترتیب ۱.۵۰ و ۶۰ یورو قیمت دارد. افزون‌براین، مبلغ ورودی تاکسی ۳.۷۰ یورو و کرایه ۳ یورو به‌ازای هر کیلومتر و هزینۀ هر ساعت انتظار تاکسی ۴۰ یورو است. ناگفته نماند برای خرید هر لیتر بنزین در کومو ۱.۶۴ یورو باید پرداخت کرد.

هزینۀ مسکن

هزینۀ مسکن مهم‌ترین هزینۀ مربوط به زندگی است که بسته به محل زندگی و متراژ خانه متغیر است. روی‌هم‌رفته، هزینۀ اجارۀ مسکن در شهر کومو در‌مقایسه‌با شهرهای بزرگ ایتالیا مانند میلان مقرون‌به‌صرفه‌تر است. برای مثال، اجاره‌بهای آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۷۳۰ یورو و اجاره‌بهای آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۴۶۲.۵۰ یورو در ماه است. همچنین، اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۱،۳۸۰ یورو و اجاره‌بهای ماهانۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۱،۰۷۵ یورو برآورد می‌شود.

هزینۀ قبوض و اینترنت

هزینۀ قبوض نیز به سبک زندگی فرد و متراژ آپارتمان بستگی دارد. در شهر کومو ایتالیا، بهای قبوض آب، برق، سیستم گرمایشی و سرمایشی و حمل زباله برای آپارتمان ۸۵متری ۱۷۱.۵۰ یورو و هزینۀ اینترنت ADSL یا کابلی با حداقل سرعت شصت مگابیت‌بر‌ثانیۀ نامحدود ۳۲.۰۳ یورو در ماه است.



منابع: