داروسازی دانش آماده‌سازی و پخش داروهای پزشکی است و داروسازان درزمینۀ داروها و نحوۀ درمان بیماری‌های مختلف اطلاعات متخصص هستند. داروسازان مستقیماً با بیماران سروکار دارند و در درمان و جلوگیری از بیماری‌های مختلف می‌توانند کمک کنند. علاوه‌برآن، برای فارغ‌التحصیلان علاقه‌مند به پژوهش فرصت‌های متعددی در دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های پژوهشی نیز وجود دارد. یکی از ویژگی‌های شغلی این رشته امنیت شغلی آن است. مهارت و دانش شما به‌عنوان داروساز در تمام دنیا موردنیاز است و طبق گزارشی که سال ۲۰۱۹ در وبگاه Prospects منتشر شد، ۹۸درصد از دانشجویان داروسازی حداکثر شش ماه پس از فارغ‌التحصیلی مشغول کار می‌شوند. در این مقاله‌ برای علاقه‌مندان به تحصیل در فرانسه، دانشگاه‌های برتر برای تحصیل داروسازی در فرانسه را معرفی می‌کنیم.

دانشگاه سوربن

دانشگاه سوربن (Sorbonne Université) برترین دانشگاه برای تحصیل داروسازی در فرانسه است. تاریخ تأسیس این دانشگاه به سال ۱۲۵۷م باز می‌گردد و درحال‌حاضر، میزبان بیش از ۵۵هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری در سه دانشکده است. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در دانشگاه سوربن از‌این‌قرارند: زبان‌شناسی، فلسفه، جامعه‌شناسی، موسیقی‌شناسی، علوم اطلاعات و ارتباطات، علوم آموزش، تاریخ هنر و باستان‌شناسی، ادبیات کلاسیک و مدرن، زبان و ادبیات خارجی، زیست‌شناسی، شیمی، مهندسی، ریاضیات، فیزیک، علوم زمین، محیط‌زیست، تاریخ و جغرافیا.

دانشگاه مون‌پلیه

دومین دانشگاه برتر برای تحصیل داروسازی در فرانسه دانشگاه مون‌پلیه است. این دانشگاه در سال ۱۲۲۰م در شهر مون‌پلیه بنیان نهاده شد و یکی از دانشگاه‌های قدیمی دنیا به‌شمار می‌آید. از سال ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۵، دانشگاه مون‌پلیه به سه دانشگاه مون‌پلیه ۱ و مون‌پلیه ۲ و مون‌پلیه ۳ تقسیم شد؛ اما از سال ۲۰۱۵، دانشگاه‌های مون‌پلیه ۱ و ۲ مجدداً با‌هم ادغام شدند و دانشگاه مون‌پلیه ۳ به نام «دانشگاه پل والری» شناخته می‌شود. هم‌اکنون، این دانشگاه از بیش از ۱۵هزار نفر دانشجو در پانزده دانشکده و مدرسه میزبانی می‌کند. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در دانشگاه مون‌پلیه عبارت‌اند از‌: زیست‌شناسی گیاهی، زیست‌فناوری، بوم‌شناسی، احیای شرایط اقلیمی، پزشکی، داروشناسی، فیزیولوژی، دندانپزشکی، ریاضی، انفورماتیک، فیزیک و اختر فیزیک، مکانیک و مهندسی عمران، الکترونیک، ریزالکترونیک و نانوالکترونیک و رباتیک، علوم آموزشی، علوم سیاسی، جامعه‌شناسی و روان‌شناسی.

دانشگاه استراسبورگ

دانشگاه استراسبورگ سال ۱۵۳۸ شروع به کار کرد و در دهۀ ۱۹۷۰ به سه دانشگاه «لویی پاستور» و «مارک بلوک» و «روبرت شومان» تقسیم شد؛ اما از سال ۲۰۰۹، این سه دانشگاه باردیگر با‌هم ادغام شدند و دانشگاه استراسبورگ را تشکیل دادند. درحال‌حاضر، این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل داروسازی در فرانسه به‌شمار می‌آید و بیش از ۵۰هزار نفر دانشجو در ۲۸ دانشکده و دپارتمان و مرکز آن مشغول تحصیل هستند. برخی از رشته‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه‌شده در این دانشگاه بدین‌شرح‌اند: کارشناسی حسابداری، کارشناسی مدیریت، کارشناسی شیمی، کارشناسی حقوق، کارشناسی اقتصاد، کارشناسی علوم کامپیوتر، کارشناسی ریاضی، کارشناسی روان‌شناسی، کارشناسی علوم آموزش، مهندسی مکانیک و صنایع، مهندسی مکاترونیک، مهندسی سیستم‌های الکترونیک، کارشناسی جامعه‌شناسی، کارشناسی ارشد مدیریت، کارشناسی ارشد اقتصاد، کارشناسی ارشد شیمی، کارشناسی ارشد حسابداری، کارشناسی ارشد حقوق، کارشناسی ارشد امورمالی، کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر، کارشناسی ارشد فیزیک، کارشناسی ارشد روان‌شناسی، کارشناسی ارشد علوم مواد، کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی و کارشناسی ارشد شهرسازی.

دانشگاه پاریس ساکلی 1

دانشگاه پاریس ساکلی

دانشگاه پاریس ساکلی یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل داروسازی در فرانسه است. سال ۲۰۱۹، این دانشگاه جانشین دانشگاه پاریس ساد (Université Paris-Sud) شد که از سال ۱۹۷۱ کارش را آغاز کرده بود. امروزه، دانشگاه پاریس ساکلی میزبان بیش از ۶۰هزار نفر دانشجوست و برخی از رشته‌های ارائه‌شده در این دانشگاه عبارت‌اند از: علوم انسانی، علوم زیستی و بهداشت، ریاضی، فیزیک، بهداشت عمومی، علوم سیاسی، علوم ورزشی، حقوق، اقتصاد و مدیریت، آموزش، زمین‌شناسی، محیط‌زیست، علوم دارویی و بهداشت زیست‌شناسی، جامعه‌شناسی، بوم‌شناسی، محیط‌زیست، سیستم‌های تغذیه و کشاورزی و منابع غذایی، شیمی و علوم کامپیوتری.

دانشگاه لیون ۱

آخرین نام در فهرست دانشگاه‌های برتر برای تحصیل داروسازی در فرانسه دانشگاه لیون ۱ است که سال ۱۹۷۱ از ادغام دو دانشکدۀ دانشگاه لیون شکل گرفت. هم‌اکنون، بیش از ۴۵هزار نفر دانشجو در ۱۳ رشتۀ کارشناسی و ۵۰ رشتۀ کارشناسی ارشد این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. دانشکده‌ها و دپارتمان‌های دانشگاه لیون ۱ عبارت‌اند از: دانشکدۀ پزشکی، دانشکدۀ دندان‌پزشکی‌، دپارتمان زیست‌شناسی انسان، دپارتمان تربیت‌بدنی، دپارتمان شیمی و ریاضی و فیزیک، دپارتمان زیست‌شناسی و زیست‌شیمی، دپارتمان مهندسی برق، دپارتمان آی‌تی و دپارتمان مکانیک. برخی از رشته‌های انگلیسی‌زبان ارائه‌شده در دانشگاه لیون ۱ از‌این‌قرارند: تحلیل فیزیکی و شیمیایی، تصویربرداری سه‌بُعدی، ریاضی، مهندسی نانو، اخترفیزیک، فیزیک ریزاتمی، هواشناسی، دیرینه‌شناسی، بازاریابی و مدیریت بین‌المللی، علوم مواد، فروش بین‌الملل، فناوری فیزیولوژی و پاتوفیزیولوژی، علوم زیستی، فیزیولوژی عضلات، ژنتیک سلول، بیماری‌های عفونی، زیست‌فناوری پزشکی، زیست‌فناوری گیاهان و زیست‌شناسی سرطان.

برای کسب اطلاعات در زمینه شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

منبع: