رشتۀ علوم سیاسی به‌صورت عملی و نظری روی سیاست محلی، استانی، کشوری و بین‌المللی متمرکز است. سه گرایش اصلی این رشته عبارت‌اند از: ۱. نظریۀ سیاسی؛ ۲. سیاست تطبیقی؛ ۳. روابط بین‌الملل. «نظریۀ سیاسی» برپایۀ طبیعت انسان و هدف اخلاقی گزاره‌های سیاسی استوار است. «سیاست تطبیقی» زمینه‌ای گسترده است که در آن رویکرد و اهداف مختلفی تعریف شده و برخی از پژوهشگران نظام‌های سیاسی معاصر را باهم مقایسه می‌کنند تا بفهمند کدام‌یک ارزش خاصی را بهتر پاس می‌دارد. «روابط بین‌الملل» دربارۀ توسعه و فهم بهتر نهادهای بین‌المللی مانند سازمان ملل مطالعه می‌کند. در این مقاله‌ برای علاقه‌مندان به تحصیل در فرانسه، دانشگاه‌های برتر از دیدگاه وبگاه QS برای تحصیل علوم سیاسی در فرانسه را معرفی می‌کنیم.

دانشگاه ساینس پو

دانشگاه ساینس پو یا مؤسسۀ مطالعات سیاسی پاریس (Institut d’études politiques de Paris) بهترین دانشگاه برای تحصیل علوم سیاسی در فرانسه است. این دانشگاه سال ۱۸۷۲ در شهر پاریس بنیان نهاده شد و درحال‌حاضر، بیش از ۱۴هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری آن تحصیل می‌کنند. در دانشگاه ساینس پو این رشته‌ها به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند: کارشناسی مطالعات اروپایی‌آسیایی، کارشناسی مطالعات اروپایی‌آمریکایی، کارشناسی مطالعات خاورمیانه و مدیترانه، کارشناسی ارشد امنیت بین‌الملل، کارشناسی ارشد روزنامه‌نگاری و روابط بین‌الملل، کارشناسی ارشد مدیریت پایداری بین‌المللی، کارشناسی ارشد مدیریت دولتی بین‌المللی، کارشناسی ارشد سیاست اقتصادی بین‌الملل، کارشناسی ارشد توسعه بین‌الملل، کارشناسی ارشد سیاست زیست‌محیطی، کارشناسی ارشد انرژی بین‌الملل، کارشناسی ارشد ارتباطات، کارشناسی ارشد حقوق اقتصادی و کارشناسی ارشد اقتصاد.

دانشگاه پاریس ۱

دومین دانشگاه برتر برای تحصیل علوم سیاسی در فرانسه دانشگاه پاریس ۱ یا پانتئون سوربن(Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne) است. پس از انحلال دانشگاه پاریس، در سال ۱۹۷۱ این دانشگاه از ادغام دو دانشکدۀ آن تأسیس شد. زمینه‌های اصلی فعالیت دانشگاه پاریس ۱ از‌این‌قرارند: علوم اقتصاد و مدیریت و علوم انسانی و علوم سیاسی و حقوقی. دپارتمان‌های دانشگاه پاریس ۱ عبارت‌اند از: دپارتمان اقتصاد، دپارتمان تاریخ هنر و باستان‌شناسی، دپارتمان هنر، دپارتمان جغرافیا، دپارتمان تاریخ، دپارتمان فلسفه، دپارتمان علوم سیاسی، دپارتمان ریاضی و علوم کامپیوتر و دپارتمان حقوق. در این دانشگاه، رشته‌های متنوعی به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند؛ ازجمله کارشناسی ارشد اقتصاد، کارشناسی ارشد پیشرفت پایدار اراضی، کارشناسی ارشد مدل و متدهای اقتصاد کمّی، کارشناسی ارشد حقوق آمریکایی و حقوق فرانسوی، کارشناسی ارشد دولت و حقوق تجارت جهانی، کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل، کارشناسی ارشد سیاست‌های عمومی، کارشناسی ارشد ریاضیات برای اقتصاد و امورمالی، کارشناسی ارشد مشاورۀ اطلاعات و استراتژی و سازمان، مدیریت بین‌المللی اجرایی کسب‌وکار، کارشناسی ارشد تحلیل و سیاست در اقتصاد، کارشناسی ارشد اقتصاد توسعه، کارشناسی ارشد اقتصاد و روانشناسی، کارشناسی ارشد تاریخ هنر و کارشناسی ارشد گردشگری بین‌المللی.

دانشگاه سوربن

دانشگاه سوربن

دانشگاه سوربن (Sorbonne Université) سومین دانشگاه برتر برای مهاجرت تحصیلی به فرانسه و تحصیل علوم سیاسی در فرانسه و یکی از ۱۵۰ دانشگاه برتر این رشته در دنیاست. این دانشگاه سال ۱۲۵۷م به‌عنوان کالج سوربن تأسیس شد و سال ۲۰۱۸ پس از ادغام با دانشگاه‌های پاریس‌ سوربن و پی‌یر و ماری کوری و چند مؤسسۀ کوچک‌تر به‌عنوان دانشگاه شروع به کار کرد. درحال‌حاضر، بیش از ۵۵هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری در سه دانشکدۀ این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. در سال ۲۰۲۱، در میان استادان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه سوربن ۳۳ برندۀ جایزۀ نوبل دیده می‌شود. برخی از رشته‌های تحصیلی این دانشگاه بدین‌شرح‌اند: تاریخ هنر و باستان‌شناسی، موسیقی‌شناسی، علوم اطلاعات و ارتباطات، علوم آموزش، زیست‌شناسی، شیمی، مهندسی، ریاضیات، فیزیک، علوم زمین، محیط‌زیست، ادبیات کلاسیک و مدرن، زبان و ادبیات خارجی، زبان‌شناسی، فلسفه، جامعه‌شناسی، تاریخ و جغرافیا.

دانشگاه PSL

دانشگاه PSL پاریس آخرین نام در فهرست دانشگاه‌های برتر برای تحصیل علوم سیاسی در فرانسه است. این دانشگاه سال ۲۰۱۰ با نام کامل دانشگاه علوم و ادبیات پاریس (Paris Sciences et Lettres University) بنیان نهاده شد؛ اما قدمت قدیمی‌ترین کالج آن (Collge de France) به قرن شانزدهم بازمی‌گردد. هم‌اکنون، دانشگاه PSL از بیش از ۱۷هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری میزبانی می‌کند. در این دانشگاه، رشته‌های متنوعی به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. برخی از این رشته‌ها عبارت‌اند از: مهندسی پزشکی، شیمی، علوم شناختی، علوم زمین، کارشناسی ارشد حسابداری و حسابرسی، بانکداری و امورمالی و بیمه.

برای کسب اطلاعات در زمینه شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

منبع: