شهر پوآتیه (Poitiers) یکی از شهرهای غرب فرانسه است که در میان شهرهای پاریس و بوردو قرار دارد و با درنظر‌گرفتن جمعیت ساکن در مناطق حاشیه‌ای، حدود ۲۶۰هزار نفر در آنجا زندگی می‌کنند‌. درحال‌حاضر، این شهر از بیش از ۲۹هزار نفر دانشجو میزبانی می‌کند و از زمان تأسیس دانشگاه پوآتیه در سال ۱۴۳۱م به شهری دانشجویی شهرت دارد. گفتنی است مشاهیر بزرگی، ازجمله رنه دکارت در این شهر تحصیل کرده‌اند. مرکز شهر تاریخی پوآتیه و معماری کلیساهای قدیمی‌اش یکی از مقاصد گردشگری آن است؛ به‌همین‌دلیل، اقتصاد این شهر بیشتر به بخش مشاغل خدماتی وابسته است. در این مقاله‌، برای علاقه‌مندان به تحصیل در فرانسه، شرایط زندگی در شهر پوآتیه را توضیح می‌دهیم و دانشگاه پوآتیه را به‌طور خلاصه معرفی می‌کنیم.

آب‌وهوای شهر پوآتیه

شهر پوآتیه تابستان‌هایی گرم و نیمه‌ابری و زمستان‌هایی بسیار سرد و بادخیز دارد. میانگین دمای هوای این شهر در طول سال بین ۱ تا ۲۶ درجۀ سانتی‌گراد متغیر است. همچنین، بیشینۀ و کمینۀ دمای هوا در آگوست به‌ترتیب ۲۶ و ۱۴ به درجۀ سانتی‌گراد و بیشینۀ و کمینۀ دمای هوا در فوریه به‌ترتیب به ۱ و ۸ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد. ناگفته نماند بیش از هشت ماه از سال در این شهر بارندگی است و در تمام طول سال احتمال بارش باران وجود دارد. افزون‌براین، حدود شش ماه از سال در این شهر بادهایی با میانگین سرعت ۱۵ کیلومتر‌بر‌ساعت می‌وزند.

دانشگاه پوآتیه

همان‌طورکه پیش‌تر گفتیم، دانشگاه پوآتیه سال ۱۴۳۱م در شهر پوآتیه تأسیس شد و هم‌اکنون، بیش از ۲۹‌هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری آن مشغول تحصیل هستند. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی دانشگاه مذکور از‌این‌قرارند: کارشناسی مددکاری، کارشناسی تاریخ، کارشناسی علوم کامپیوتر، کارشناسی فیزیک، کارشناسی علوم مواد، کارشناسی ریاضی، کارشناسی آمار، کارشناسی علوم تربیت‌بدنی، کارشناسی آموزش، کارشناسی فلسفه، کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی، کارشناسی زبان‌شناسی، کارشناسی روان‌شناسی، کارشناسی اقتصاد، کارشناسی حسابداری، کارشناسی مدیریت، کارشناسی مدیریت ریسک، کارشناسی مدیریت دولتی، کارشناسی ‌حقوق، کارشناسی موسیقی‌شناسی، کارشناسی جامعه‌شناسی، کارشناسی مردم‌شناسی، کارشناسی جغرافیا، کارشناسی علوم سیاسی، کارشناسی رسانه و ارتباطات،‌ کارشناسی مهندسی مکانیک، کارشناسی مهندسی انرژی، کارشناسی مهندسی مکاترونیک، کارشناسی شیمی، کارشناسی بیوشیمی و کارشناسی زیست‌شناسی.

دانشگاه پوآتیه در مقطع کارشناسی ارشد نیز رشته‌های متنوعی ارائه می‌دهد. برخی از این رشته‌ها عبارت‌اند از: کارشناسی ارشد تجارت بین‌المللی، کارشناسی ارشد تاریخ و فرهنگ، کارشناسی ارشد زبان‌شناسی، کارشناسی ارشد علوم اجتماعی، کارشناسی ارشد ریاضی، کارشناسی ارشد علوم مواد، کارشناسی ارشد تربیت‌بدنی، کارشناسی ارشد مهندسی سلامت، کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی، کارشناسی ارشد فلسفه، کارشناسی ارشد موسیقی‌شناسی، کارشناسی ارشد جغرافیا، کارشناسی ارشد روان‌شناسی، کارشناسی ارشد سینما، کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر، کارشناسی ارشد علوم سیاسی، کارشناسی ارشد جرم‌شناسی، کارشناسی ارشد بازاریابی و فروش، کارشناسی ارشد حقوق، کارشناسی ارشد اقتصاد، کارشناسی ارشد حسابداری، کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی، کارشناسی ارشد امورمالی، کارشناسی ارشد شیمی، کارشناسی ارشد زیست‌شناسی و کارشناسی ارشد آموزش. گفتنی است دانشجویان این دانشگاه برای پوشش هزینه‌های تحصیل از بورسیۀ ایفل می‌توانند بهره ببرند.

هزینۀ زندگی در شهر پوآتیه

هزینۀ زندگی در شهر پوآتیه

برای اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز و خارج از مرکز شهر پوآتیه به‌ترتیب ۴۰۰ و ۳۵۰ یورو در ماه باید پرداخت کرد. اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۷۷۵ یورو و اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمانی مشابه خارج از مرکز شهر ۶۰۰ یورو تخمین زده می‌شود. بهای قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری ماهانه به حدود ۱۱۱ یورو و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه ماهانه به حدود ۲۰ یورو می‌رسد. هزینۀ بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی نیز به‌ترتیب ۱.۷ و ۳۵ یوروست.

هزینۀ تهیه غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت ۱۲ یورو و برای دو نفر از رستورانی گران‌قیمت‌تر ۳۶ یورو برآورد می‌شود. اگر بخواهید در خانه غذا تهیه کنید، قیمت برخی از اقلام غذایی را نام می‌بریم: یک لیتر شیر ۰.۷ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۱.۵ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۷ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۶.۵ یورو، یک کیلوگرم موز ۱.۶ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۲ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۱.۵ یورو و یک کیلوگرم پیاز ۱.۴ یورو.

منبع: