شهر آلباسته یا آلباسطه اسپانیا (Albacete) یکی از شهرهای منطقۀ خودمختار کاستیا لامانچا و مرکز استان آلباسته اسپانیاست. شهر آلباسته اسپانیا پنج منطقۀ صنعتی بزرگ دارد و میزبان یکی از پردیس‌های دانشگاه کاستیا لامانچا و پردیس بیوپزشکی آلباسته و پارک فناوری آلباسته است. در این مطلب، برای علاقه‌مندان به تحصیل در اسپانیا، اطلاعات بیشتری دربارۀ شهر آلباسته بیان خواهیم کرد.

مساحت و جمعیت شهر آلباسته

مساحت شهر آلباسته اسپانیا تقریباً ۱،۱۲۵.۹۱ کیلومترمربع است و براساس سرشماری سال ۲۰۱۸، درحدود ۱۷۳،۰۵۰ نفر جمعیت دارد. گفتنی است تراکم جمعیت در این شهر حدود ۱۵۰ نفر در هر کیلومترمربع است.

وضعیت آب‌وهوایی شهر آلباسته اسپانیا

وضعیت آب‌وهوایی شهر آلباسته اسپانیا

شهر آلباسته تابستان‌های کوتاه و گرم و نسبتاً صاف و زمستان‌های بسیار سرد و نیمه‌ابری و همراه با وزش باد دارد. در طول سال، میانگین دمای هوا در این شهر از صفر تا ۳۳ درجۀ سانتی‌گراد متغیر است و به‌ندرت به کمتر از منفی ۵ یا بیشتر از ۳۷ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد. بهترین زمان برای سفر به آلباسته و انجام فعالیت‌های مخصوص هوای گرم از اواخر ژوئن تا اواخر آگوست است. فصل گرم شهر آلباسته ۲.۸ ماه، یعنی از ۱۵ژوئن تا ۸سپتامبر، طول می‌کشد و میانگین دما در این دوره بیش از ۲۹ درجۀ سانتی‌گراد است. فصل سرد سال نیز ۳.۸ ماه، یعنی از ۱۴نوامبر تا ۸مارس است و میانگین دما در این بازۀ زمانی به کمتر از ۱۵ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد.

کیفیت زندگی در شهر آلباسته

به‌طورکلی، می‌توان گفت کیفیت زندگی در شهر آلباسته رضایت‌بخش است. درادامه، سطح کیفیت زندگی در شاخص‌های مختلف را می‌خوانید. این داده‌ها از وبگاه Numbeo در آوریل۲۰۲۱ استخراج شده است.

  • شاخص امنیت: بالا
  • شاخص خدمات بهداشتی: بالا
  • شاخص اقلیمی: بسیار بالا
  • شاخص نسبت قیمت ملک به درآمد: پایین
  • شاخص زمان ترافیک: پایین
  • شاخص آلودگی هوا: پایین

دانشگاه‌های شهر آلباسته اسپانیا

یکی از پردیس‌های دانشگاه کاستیا لامانچا در شهر آلباسته اسپانیا قرار گرفته که میزبان دانشکده‌های پزشکی، علوم اقتصادی و کسب‌وکار، حقوق و علوم انسانی است. ناگفته نماند مدرسه‌های مهندسی کشاورزی، مهندسی علوم کامپیوتر، مهندسی صنایع، پرستاری، تربیت‌معلم و روابط سازمانی دانشگاه کاستیا لامانچا نیز در این پردیس واقع شده‌اند.

دانشگاه کاستیا لامانچا

دانشگاه کاستیا لامانچا


دانشگاه کاستیا لامانچا (University of Castilla–La Mancha – UCLM) یکی از دانشگاهی دولتی اسپانیاست که سال ۱۹۸۲ تأسیس شد. این دانشگاه در چندین شهر اسپانیا، ازجمله شهر آلباسته پردیس دارد. درحال‌حاضر، دانشگاه کاستیا لامانچا ۴۴ رشته در مقطع کارشناسی و ۳۴ رشته در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌دهد و بیش از ۳۰هزار نفر دانشجو در آن مشغول تحصیل و ۲هزار نفر استاد و پژوهشگر در آن مشغول فعالیت‌اند.

هزینه زندگی در شهر آلباسته اسپانیا

مسلماً هزینه‌های زندگی افراد با سبک‌های زندگی‌ گوناگون متفاوت است. به‌طورکلی، هزینه زندگی در شهر آلباسته از هزینۀ زندگی در شهرهای بزرگ‌تر اسپانیا، مانند بارسلونا و مادرید کمتر تخمین زده می‌شود. درادامه، جزئیات میانگین هزینه‌های اصلی زندگی در شهر آلباسته در سال ۲۰۲۱ را شرح داده‌ایم. این اطلاعات از جدیدترین داده‌های وبگاه Numbeo در آوریل۲۰۲۱ استخراج شده‌ است.

هزینۀ موادغذایی و رستوران

هزینه‌های مربوط به رستوران و موادغذایی از هزینه‌های بسیار مهم زندگی است. در شهر آلباسته، هزینۀ خرید غذا در رستورانی ارزان‌قیمت ۱۰ یورو و در رستورانی نسبتاً گران‌قیمت ۲۵ یورو برای سه کورس غذای دو نفر است. علاوه‌براین، برای خرید موادغذایی پرمصرفی نظیر یک لیتر شیر، یک قرص پانصدگرمی نان سفید، یک کیلوگرم برنج سفید‌، دوازده عدد تخم‌مرغ، یک کیلوگرم پنیر محلی، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ و یک کیلوگرم گوشت گاو به‌ترتیب ۰.۶۵، ۰.۹۳، ۰.۹۳، ۲، ۷.۵۰، ۵ و ۱۰.۹۰ یورو باید پرداخت کرد. ناگفته نماند هر کیلوگرم از میو‌ه‌هایی مانند سیب و موز و پرتقال به‌ترتیب ۱.۵۰ و ۱.۸۳ و ۱.۷۰ یورو و هر کیلوگرم از صیفی‌جاتی همچون گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی و پیاز نیز به‌ترتیب ۱.۲۵ و ۱.۲۰ و ۰.۹۷ یورو قیمت دارند.

هزینۀ حمل‌و‌‌نقل

هزینۀ حمل‌و‌نقل نیز یکی دیگر از هزینه‌های مهم زندگی به‌حساب می‌آید. بهای بلیت یک‌طرفه و یک‌ماهۀ حمل‌و‌نقل داخلی در شهر آلباسته به‌ترتیب حدود ۱.۲۰ و ۱۵ یوروست‌. افزون‌براین، مبلغ ورودی تاکسی ۳ یورو و کرایه حدود ۱.۱۰ یورو به‌ازای هر کیلومتر برآورد می‌شود. گفتنی است بهای هر لیتر بنزین در آلباسته حدود ۱.۲۸ یوروست.

هزینۀ مسکن

هزینۀ مسکن مهم‌ترین هزینۀ زندگی به‌شمار می‌آید که باتوجه‌به محل زندگی و متراژ خانه، متغیر است. هزینۀ اجارۀ مسکن در شهر آلباسته در‌مقایسه‌با شهرهای بزرگ اسپانیا مقرون‌به‌صرفه‌تر ارزیابی می‌شود. برای مثال، اجاره‌بهای آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۵۱۶.۶۷ یورو و اجاره‌بهای آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۴۲۵ یورو در ماه است. همچنین، اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۷۰۰ یورو و اجاره‌بهای ماهانۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۵۶۶.۶۷ یورو برآورد می‌شود.

هزینۀ قبوض و اینترنت

هزینۀ قبوض نیز بسته به سبک زندگی فرد و متراژ آپارتمان، متفاوت است. در شهر آلباسته اسپانیا، بهای قبوض آب، برق، سیستم گرمایشی و سرمایشی و حمل زباله برای آپارتمان ۸۵متری حدود ۱۳۳.۶۱ یورو و هزینۀ اینترنت ADSL یا کابلی با حداقل سرعت شصت مگابیت‌بر‌ثانیۀ نامحدود ۴۱.۶۱ یورو در ماه است.



منابع: