دانشگاه کاستیا لامانچا سال ۱۹۸۶ درهای خود را به‌روی دانشجویان علاقه‌مند گشود. این دانشگاه چهار پردیس در شهرهای آلباسته، سیداد رئال، کوئنکا و تولدو دارد. شهرهای تولدو و کوئنکا جزو میراث جهانی یونسکو هستند و برخی از ساختمان‌های پردیس دانشگاه در این دو شهر به قرن هفدهم باز می‌گردد که برای کاربری آموزشی و پژوهشی بازسازی شده‌اند. درحال‌حاضر، دانشگاه کاستیا لامانچا ۴۴ رشته در مقطع کارشناسی  و ۳۴ رشته در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌دهد و بیش از سی‌هزار نفر دانشجو در آن مشغول تحصیل و دوهزار نفر استاد و پژوهشگر در آن مشغول فعالیت هستند. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در اسپانیا، دانشگاه کاستیا لامانچا را معرفی می‌کنیم.

رشته‌های دانشگاه کاستیا لامانچا

برخی از رشته‌های اسپانیایی‌زبان ارائه‌شده در مقطع کارشناسی دانشگاه کاستیا لامانچا عبارت‌اند از: مطالعات اجتماعی، زبان‌های مدرن، زبان و ادبیات اسپانیایی، جغرافیا، تاریخ، تاریخ هنر، هنرهای زیبا، مهندسی مکانیک، مهندسی الکترونیک، مهندسی صنایع، مهندسی کامپیوتر، مهندسی محیط‌زیست، مهندسی کشاورزی، مهندسی معدن، مهندسی عمران، مهندسی شیمی، مهندسی مخابرات، معماری، علوم غذایی، زیست‌شیمی، پزشکی، پرستاری، داروسازی، گفتاردرمانی، فیزیوتراپی، اقتصاد، حقوق، مدیریت کسب‌وکار، مدیریت منابع انسانی، مددکاری، خبرنگاری و علوم ورزشی.

شهریه و اسکالرشیپ‌های دانشگاه کاستیا لامانچا

شهریۀ دانشگاه کاستیا لامانچا بسته به رشتۀ انتخابی و زمان ثبت‌نام متفاوت است؛ اما به‌طورمیانگین شهریۀ سالانه درحدود ۱،۸۰۰ یورو تخمین زده می‌شود. این دانشگاه اسکالرشیپ‌هایی به‌ارزش تقریباً ۱،۷۰۰ یورو برای دانشجویان در نظر گرفته است. برای دریافت این اسکالرشیپ، دانشجویان در سال اول باید نمرۀ خوبی در آزمون ورودی دانشگاه کسب کرده‌ و در سال‌های دوم به‌بعد نیز، در درصدی از واحدهای سال گذشتۀ تحصیلی (بسته به رشتۀ تحصیلی بین ۶۵ تا ۹۰درصد) قبول شده باشند.

وضعیت زندگی در شهر آلباسته

شهر آلباسته در فاصلۀ میان شهر مادرید تا ساحل مدیترانه قرار گرفته است و بزرگ‌ترین شهر منطقۀ کاستیا لامانچا و هفتمین شهر بزرگ اسپانیا به‌شمار می‌آید. این شهر چندملیتی پنج منطقۀ بزرگ صنعتی را در خود جای داده است که بزرگ‌ترین منطقۀ صنعتی کاستیا لامانچا را نیز شامل می‌شود. علاوه‌بر این پنج منطقه، صنعت هواپیمایی نیز یکی از پایه‌های اقتصادی شهر آلباسته است.

هزینۀ زندگی در آلباسته

هزینۀ زندگی در آلباسته

اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۵۱۶ یورو و اجارۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۴۲۵ یورو در ماه است. همچنین، اجارۀ ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۷۰۰ یورو و اجارۀ ماهانۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۵۶۶ یورو برآورد می‌شود. افزون‌براین، بهای قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری به‌طورمتوسط ۱۳۵ یورو و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه ۴۱ یورو در ماه است. ناگفته نماند برای خرید بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ترتیب ۱.۲ و ۱۵ یورو باید پرداخت کرد.

هزینۀ خرید غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت تقریباً ۱۱ یورو و برای دو نفر از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت‌تر درحدود ۲۵ یورو برآورد می‌شود. اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت برخی از اقلام غذایی بدین‌شرح است: یک لیتر شیر ۰.۷ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۲ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۵ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۱۱ یورو، یک کیلوگرم موز ۱.۸ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۱.۲۵ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۱.۲ یورو و یک کیلوگرم پیاز ۱ یورو.

منبع: