برای تحصیل در بسیاری از کشورهای اروپایی، علاقه‌مندان زبان آن کشور را باید بیاموزند؛ چراکه حتی اگر زبان تدریس دورۀ انتخابی‌تان انگلیسی باشد، برای زندگی در آن کشور و رفع نیازهای روزمره بهتر است با زبان مردم آنجا آشنا باشید. یادگیری آنلاین زبان انتخاب بسیاری از دانشجویان بین‌المللی است؛ اما قبل از تصمیم‌گیری، حتماً باید مزایا و معایب این نوع آموزش را در نظر بگیرید و با اشراف به آن‌ها انتخاب کنید. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در فرانسه، مزایا و معایب یادگیری آنلاین زبان را گوشزد می‌کنیم.

مزایای یادگیری آنلاین زبان

از مزایای یادگیری آنلاین می‌توان به انعطاف‌پذیری زیاد و در‌دسترس‌بودن و آشنا‌شدن با گویش‌ها و لهجه‌ها اشاره کرد. در‌ادامه، هرکدام از این مزیت‌ها را بیشتر توضیح می‌دهیم.

انعطاف‌پذیری زیاد دوره‌های آنلاین

یکی از مزایای یادگیری آنلاین زبان این است که زمان کلاس را با زمان آزادتان می‌توانید تنظیم کنید. اگر تمام‌وقت کار می‌کنید یا در منزل مشغله‌های زیادی دارید یا در کلاس‌های دیگری نیز شرکت می‌کنید،‌ آموزش زبان را به‌عنوان فعالیتی پاره‌وقت در برنامه‌تان می‌توانید بگنجانید. همچنین، فضای منزلتان را به فضای آموزشی می‌توانید تبدیل کنید و روی وسایل اطراف برچسب نام آن وسیله در زبان هدفتان را بچسبانید. اگر تنها زندگی می‌کنید، با خودتان مکالمه کنید و اگر با دیگران زندگی می‌کنید، از آنان بخواهید چند واژه و عبارت از آن زبان یاد بگیرند و به تمرینتان کمک کنند. یادگیری آنلاین زبان موجب می‌شود که در فضایی آشنا و راحت باشید و با سلیقۀ خود فضای آموزشی را بسازید.

دردسترس‌بودن دوره‌های آنلاین

از دیگر مزایای یادگیری آنلاین زبان این است که دردسترس بسیاری از افراد با هر وضعیت اقتصادی و اجتماعی قرار دارد. برای همگان دوره و منبع آنلاین وجود دارد. در دوره‌های عمومی و خصوصی در لحظه بازخورد می‌گیرید و به‌لطف ابزارهای دیجیتال، حس حضور در کلاس را تجربه می‌کنید. امروزه، بحث‌های گروهی و تمرین‌های تلفظ واژه‌ها در جلسه‌های گروهی آنلاین میسر شده ‌است؛ به‌همین‌دلیل، بدون پرداخت هزینه‌های هنگفت کلاس‌های حضوری، تجربۀ شرکت در کلاس حضوری را می‌توانید به‌دست آورید.

آشنایی با گویش‌ها و لهجه‌ها

یادگیری زبان در خارج از کشور ممکن است سخت باشد؛ مخصوصا اگر دانش زبانتان در سطح پیشرفته نباشد. این وضعیت برای دانشجویانی سخت‌تر است که در شهر محل تحصیلشان لهجه یا گویش محلی خاصی درکنار زبان استاندارد کشور صحبت می‌شود. برای مثال، در چین یا هند زبان‌های محلی بسیار متفاوتی از زبان کتاب‌های آموزشی وجود دارد. اگر از قبل با چنین لهجه یا گویش‌هایی آشنا نباشید، زندگی در میان آن مردمان سخت‌تر خواهد بود. ازاین‌رو، کلاس‌های آنلاین می‌تواند پیش‌زمینه‌ای برای یادگیری زبان باشد تا دانشتان را به سطح پیشرفته افزایش دهید و سپس وارد آن محیط شوید.

معایب یادگیری آنلاین زبان

معایب یادگیری آنلاین زبان

درکنار تمام مزایای گفته‌شده، یادگیری آنلاین زبان معایبی نیز دارد؛ ازجمله محدودیت تعامل رودررو و درک‌نکردن فرهنگ آن کشور و تسلط کمتر به زبان خارجی. در‌ادامه، با این معایب بیشتر آشنا می‌شویم.

محدودیت تعامل رودررو

یکی از جذابیت‌های یادگیری زبان در خارج از کشور این است که در محله‌های جدید و ناآشنا می‌توانید قدم بزنید یا از رهگذران سؤال کنید یا در رستورانی محلی بنشینید. آموزش زبان از‌طریق غرق‌شدن در فرهنگ آن زبان به‌جای نشستن در سر کلاس، یکی از راه‌های تسلط به زبان هر کشوری است. فراتر از تعامل‌های روزمره، پیدا‌کردن دوست هنگام تحصیل زبان در خارج از کشور به آموزش زبان و حتی یافتن فرصت‌های شغلی و آموزشی می‌تواند کمک شایانی کند.

درک‌نکردن فرهنگ آن کشور

شوک فرهنگی یکی از پدیده‌هایی است که دانشجویان بین‌المللی در کشور محل تحصیلشان تجربه می‌کنند. اگرچه این شوک‌های فرهنگی تا حد زیادی برایتان ناخوشایندند، جزئی انکارناپذیر از فرهنگ آن کشور هستند و فهمیدن فرهنگ کشور میزبان تجربۀ تحصیلتان را غنی‌تر می‌کند و درکتان از فرهنگ خودتان را افزایش می‌دهد و کمک می‌کند بین دو فرهنگ راحت‌تر فعالیت کنید.

تسلط کمتر به زبان خارجی

دانشجویانی که به‌جای تحصیل در کلاس خود را در موقعیت خاصی در کشور میزبان قرار می‌دهند، یاد می‌گیرند فرهنگ لغات را کنار بگذارند و از دانش زبانی‌شان استفاده کنند. یکی از معایب اصلی یادگیری آنلاین زبان این است که به‌راحتی و به‌طوردائم دانشجویان به فرهنگ لغات و اینترنت دسترسی دارند و بدون فهم عمیق از واژه‌ای جدید، آن را در جمله‌هایشان استفاده می‌کنند. منابع آنلاین برای مرور زبان بسیار مفیدند؛ اما هرگز نباید منبع اصلی آموزش زبان باشند. اگرچه ابزارهای دیجیتال کاربردی هستند، ممکن است مانعی برای رسیدن به تسلط بر زبان خارجی باشند؛ به‌همین‌دلیل، بهترین راه برای تسلط بر زبان غرق‌شدن در فرهنگ و محیط اصیل آن است.

منبع: