دانشگاه پوآتیه (Université de Poitiers) سال ۱۴۳۱م در شهر پوآتیه فرانسه تأسیس شد. این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های قدیمی اروپا به‌حساب می‌آید و با پذیرش بیش از ۲۸هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری، نرخ دانشجوی ساکن در شهر پوآتیه را به بیشترین میزان در تمام فرانسه رسانده است. از این تعداد دانشجو، ۴هزار نفر دانشجوی بین‌المللی از ۱۲۲ کشور دنیا هستند. این دانشگاه با بودجه‌ای ۱۵۰میلیون‌یورویی برای هر سال، ۱۴ دپارتمان و مؤسسه و ۳۷ آزمایشگاه پژوهشی را مدیریت می‌کند. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در فرانسه، دانشگاه پوآتیه را معرفی می‌کنیم.

دپارتمان‌ها و رشته‌های دانشگاه پوآتیه

دپارتمان‌ها و مدرسه‌های دانشگاه پوآتیه از‌این‌قرارند: دپارتمان حقوق و علوم اجتماعی، دپارتمان اقتصاد، دپارتمان علوم کاربردی، دپارتمان زبان و ادبیات، دپارتمان علوم انسانی و هنر، دپارتمان علوم ورزشی، دپارتمان پزشکی و داروسازی و مدرسۀ مهندسی. ناگفته نماند اکثر رشته‌های این دانشگاه در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به زبان فرانسوی تدریس می‌شوند.

برخی از رشته‌های کارشناسی ارائه‌شده در این دانشگاه عبارت‌اند از: اقتصاد، حسابداری، مدیریت، مدیریت ریسک، مدیریت دولتی، ‌حقوق، موسیقی‌شناسی، جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی، جغرافیا، علوم سیاسی، رسانه و ارتباطات، مددکاری، تاریخ، آموزش، فلسفه، زبان و ادبیات انگلیسی، زبان‌شناسی، روان‌شناسی،‌ مهندسی مکانیک، مهندسی انرژی، مهندسی مکاترونیک، شیمی، علوم کامپیوتر، فیزیک، علوم مواد، ریاضی، آمار، علوم تربیت‌بدنی، بیوشیمی و زیست‌شناسی.

دانشگاه‌ پوآتیه رشته‌های گوناگونی در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌دهد؛ ازجمله علوم سیاسی، جرم‌شناسی، بازاریابی و فروش، حقوق، اقتصاد، حسابداری، مدیریت منابع انسانی، امورمالی، تجارت بین‌المللی، تاریخ و فرهنگ، زبان‌شناسی، علوم اجتماعی، جامعه‌شناسی، فلسفه، موسیقی‌شناسی، جغرافیا، روان‌شناسی، سینما، علوم کامپیوتر، شیمی، ریاضی، علوم مواد، تربیت بدنی، مهندسی سلامت، زیست‌شناسی و آموزش.

شهریه و اسکالرشیپ‌های دانشگاه پوآتیه

شهریۀ سالانۀ این دانشگاه به حدود ۱،۲۰۰ یورو و هزینه‌های ماهانۀ زندگی به حدود ۸۰۰ یورو می‌رسد. شایان ذکر است دانشگاه پوآتیه خودش اسکالرشیپی به دانشجویان اعطا نمی‌کند؛ اما علاقه‌مندان از فرصت‌هایی مانند بورسیۀ ایفل می‌توانند استفاده کنند. بورسیۀ ایفل به دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری در چهار رشتۀ تحصیلی تعلق می‌گیرد: ۱. حقوق؛ ۲. مدیریت و اقتصاد؛ ۳. علوم مهندسی؛ ۴. علوم سیاسی. این بورسیه برای مقطع کارشناسی ارشد حداکثر دو سال (۱،۲۰۰ یورو برای هر سال) و برای مقطع دکتری حداکثر یک سال (۱،۷۰۰ یورو) پرداخت می‌شود.

هزینۀ زندگی در پوآتیه

هزینۀ زندگی در پوآتیه

برای اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر پوآتیه ۴۰۰ یورو و برای اجارۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۳۵۰ یورو در ماه باید پرداخت کنید. اجارۀ ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۷۷۵ یورو و اجارۀ ماهانۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۶۰۰ یورو برآورد می‌شود. گفتنی است بهای قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری به‌طورمتوسط به ۱۱۱ یورو و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه به ۲۰یورو در ماه می‌رسد. افزون‌براین، هزینۀ بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ترتیب ۱.۷ و ۳۵ یوروست.

هزینۀ خرید غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت تقریباً ۱۲ یورو و برای دو نفر از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت‌تر درحدود ۳۶ یورو تخمین زده می‌شود. اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت برخی از اقلام غذایی را ذکر می‌کنیم: یک لیتر شیر ۰.۷ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۱.۵ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۷ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۶.۵ یورو، یک کیلوگرم موز ۱.۶ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۲ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۱.۵ یورو و یک کیلوگرم پیاز ۱.۴ یورو.

منبع: