یکی از مسائل مهم دانشجویان بین‌المللی تأمین هزینه‌های زندگی در کشور محل تحصیل است. از‌آنجاکه هزینه‌های مرتبط با تحصیل به‌آرامی در حال افزایش هستند، کار پاره‌وقت برای بسیاری از دانشجویان ضروری است؛ اما درآمد، تنها مزیت کار دانشجویی نیست و کسب تجربۀ کاری می‌تواند بسیار ارزشمند باشد. علاوه‌براین، با کار دانشجویی زبان و فرهنگ کشور میزبان را بهتر می‌فهمید. درمقابل، کار دانشجویی معایبی نیز دارد؛ از‌جمله اینکه وقت آزاد خارج از کلاس را باید صرف کار کنید؛ درحالی‌که در نیمسال‌های سخت تحصیلی، مدیریت زمان آزاد بیشتر از هر زمان دیگر حیاتی است. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، سه نکته برای کار دانشجویی را گوشزد می‌کنیم.

واقع‌بین باشید

شاید چند دلار بیشتر برایتان آن‌قدر وسوسه‌انگیز باشد که خودتان را در موقعیتی بیشتر از توان و فرصتتان قرار دهید. در این مواقع، فقط تحصیلتان تحت‌تأثیر قرار نمی‌گیرد؛ زیرا اگر برای خودتان زمان استراحت در نظر نگیرید، دیگر قدرت ادامۀ هیچ کاری را نخواهید داشت. بار مسئولیت‌های کاری و درسی زندگی اجتماعی‌تان را نیز از بین می‌برد و به‌سرعت بی‌انگیزه و بی‌انرژی می‌شوید؛ پس اولین نکته برای کار دانشجویی این است که واقع‌بین باشید. اکثر دانشجویان برای موقعیت‌هایی اقدام می‌کنند که به مهارت خاصی نیاز ندارند و دردسرساز نیستند. کارهای دانشجویی معمولاً کار در مرکز پاسخ‌گویی تلفنی یا رستوران یا به‌عنوان پرستار کودک را شامل می‌شود. ازاین‌رو، توصیه می‌کنیم قبل از شروع تحصیل، بودجۀ لازم را در نظر بگیرید تا مجبور نشوید در چنین مشاغلی مشغول کار شوید.

کار مرتبط پیدا کنید

دومین نکته برای کار دانشجویی این است که اگر ناچارید در دوران تحصیل کار کنید، بکوشید شغلی پیدا کنید که با علاقه‌مندی‌هایتان مرتبط باشد و از آن چیزی بیاموزید. اغلب دانشگاه‌ها خدمات مشاوره ارائه می‌دهند یا دفتر دانشجویان بین‌المللی دارند که از آن‌ها برای پیداکردن شغل مناسب اطلاعات می‌توانید کسب کنید و راهنمایی و توصیه بخواهید. در دانشگاه شبکه‌ای از آشنایان برای خود بسازید و با استادانتان گفت‌وگو و برای کسب تجربه در پردیس دانشگاه کار کنید. با پیدا‌کردن موقعیت شغلی مرتبط به تحصیلتان در دوران دانشجویی، راه خود را برای رسیدن به اهداف کاری‌تان در آینده می‌توانید پیدا کنید.

کار مرتبط پیدا کنید

زمان‌تان را بهینه مصرف کنید

روی‌هم‌رفته، بیشترِ دانشگاه‌ها توصیه می‌کنند که در زمان تحصیل کار نکنید. مسئولان دانشگاه‌ها اصولاً اعتقاد دارند کار در طول نیمسال تحصیلی ایدۀ مناسبی نیست؛ مخصوصاً در دانشگاه‌هایی که نیمسال‌های تحصیلی کوتاه و فشرده هستند و فرصت کمی برای کار پاره‌وقت وجود دارد. کار در زمان تعطیلات می‌توانید مفید باشد؛ اما به این نکته باید توجه کرد که بعید به‌نظر می‌رسد دانشجویان در طول تعطیلات تکلیف درسی نداشته باشند. ازاین‌رو، مسئولان دانشگاه معتقدند درکنار حجم درسی، دانشجویان زمان کافی برای تعاملات اجتماعی و استراحت باید در نظر بگیرند.

سومین نکته برای کار دانشجویی این است که به‌خاطر بسپارید که شما دانشجوی تمام‌وقت هستید و مسلماً نمی‌خواهید کار پاره‌وقت باعث کاهش نمره‌هایتان شود. پس، ابتدا از توانایی‌تان در مدیریت زمان و انجام مسئولیت‌های درسی مطمئن شوید و سپس به کار دانشجویی بیندیشید. مهم‌ترین وظیفۀ دانشجویان برنامه‌ریزی مناسب برای زمانشان است. نیمسال تحصیلی ممکن است زمان زیادی از شما بگیرد و برای کار نیز باید زمان صرف کنید. درکنار این دو، حتماً باید برای استراحت و تفریحتان نیز زمانی در نظر بگیرید و مخصوصاً در سال اول تحصیل‌، بیش از توان برای خودتان برنامه‌ریزی نکنید.

منبع: