دانشگاه تولوز ۱ (Université Toulouse 1 Capitole) سال ۱۹۶۸ در شهر تولوز شروع به کار کرد. این دانشگاه یکی از جانشینان دانشگاه تولوز است که سال ۱۲۲۹م تأسیس شد و پس از دانشگاه سوربن، دومین دانشگاه قدیمی فرانسه به‌شمار می‌رفت. در قرن بیستم، دانشگاه تولوز به سه دانشگاه تبدیل شد: ۱. دانشگاه تولوز ۱ (حقوق و اقتصاد و مدیریت)؛ ۲. دانشگاه تولوز ۲ (ادبیات و علوم انسانی)؛ ۳. دانشگاه تولوز ۳ (علوم طبیعی و سلامت). از این سه دانشگاه، تنها دانشگاه تولوز ۱ در بخش تاریخی شهر باقی مانده است. هم‌اکنون، بیش از ۲۱‌هزار نفر دانشجو در این دانشگاه مشغول تحصیل و بیش از ششصد استاد و پژوهشگر مشغول فعالیت هستند. در این مقاله‌، برای علاقه‌مندان به تحصیل در فرانسه، این دانشگاه را معرفی می‌کنیم.

دانشکده‌ها و رشته‌های دانشگاه تولوز ۱

دانشکده‌ها و مدرسه‌ها و دپارتمان‌های دانشگاه تولوز ۱ از‌این‌قرارند: دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، مدرسۀ اقتصاد، مدرسۀ مدیریت، دانشکدۀ مدیریت و ارتباطات، دانشکدۀ فناوری ارتباطات، دپارتمان تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دپارتمان ریاضی، دپارتمان زبان و تمدن و مدرسۀ حقوق اروپا.

این دانشگاه رشته‌هایی در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌کند که تمام دروسشان به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. برخی از این رشته‌ها عبارت‌اند از: کارشناسی ارشد اقتصادسنجی (Econometrics) و آمار، کارشناسی ارشد اقتصاد، کارشناسی ارشد تئوری اقتصاد و اقتصادسنجی، کارشناسی ارشد اقتصاد بازار و سازمان‌ها، کارشناسی ارشد اقتصاد منابع طبیعی و محیط‌زیستی، کارشناسی ارشد مدیریت بین‌المللی، کارشناسی ارشد حسابداری، کارشناسی ارشد مالی، کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی و کارشناسی ارشد بازاریابی.

شهریه و اسکالرشیپ‌های دانشگاه تولوز ۱

شهریۀ تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد برای دانشجویان اهل اتحادیۀ اروپا و سایر دانشجویان بین‌المللی که قبل از سال ۲۰۲۱ در دانشگاه مشغول تحصیل شده‌اند، حدود ۲۵۰ یورو در سال است؛ اما دانشجویانی که برای سال تحصیلی ۲۰۲۱ در این دانشگاه ثبت‌نام می‌کنند، بسته به رشته تحصیلی سالانه بین سه تا شش‌هزار یورو باید بپردازند. ناگفته نماند اگر کمیتۀ پذیرش شما را به‌عنوان دانشجوی برتر برای کسر شهریه معرفی کند، شهریۀ تحصیلتان با دانشجویان اهل اتحادیۀ اروپا یکسان خواهد بود. برخی از راه‌های معمول برای کسب امتیاز کسر شهریه عبارت‌اند از: کسب نمرۀ تافل بهتر از ۹۵ (برای مدرسۀ اقتصاد) یا ارائۀ مدرک C1 در زبان انگلیسی (برای مدرسۀ مدیریت) یا ارائۀ مدرک C1 فرانسوی (برای همۀ رشته‌ها).

هزینۀ زندگی در تولوز

هزینۀ زندگی در تولوز

هزینۀ زندگی در شهر تولوز برای هر نفر بدون درنظرگرفتن اجارۀ مسکن، حدود ۸۰۰ یورو در ماه است. اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۶۲۰ یورو و اجارۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۴۸۰ یورو در ماه برآورد می‌شود. همچنین، اجارۀ ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر به ۱،۱۰۰ یورو و اجارۀ ماهانۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر به ۸۵۰ یورو می‌رسد. گفتنی است بهای قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری به‌طورمتوسط به حدود ۱۴۷ یورو و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه به حدود ۲۹ یورو در ماه می‌رسد. علاوه‌براین، برای خرید بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ترتیب ۱.۷ و ۵۱ یورو باید پرداخت کرد.

هزینۀ خرید غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت تقریباً ۱۴ یورو و برای دو نفر از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت‌تر درحدود ۵۴ یورو برآورد می‌شود. اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت برخی از اقلام غذایی عبارت‌اند از: یک لیتر شیر ۰.۸ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۲.۴ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۹ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۱۷ یورو، یک کیلوگرم موز ۲ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۳ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۱.۷ یورو و یک کیلوگرم پیاز ۱.۸ یورو.

منبع: