وزارت مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) از تغییر قانون تمدید مهلت ارسال مدارک مهاجرتی کانادا خبر داده است. در روزهای ابتدایی همه‌گیری ویروس کرونا، دولت کانادا سیاستی جدید مبنی‌بر تمدید خودکار نودروزۀ مهلت ارسال مدارک برای متقاضیان مهاجرت به کانادا در نظر گرفت. تاکنون، مهلت ارسال مدارک برای بسیاری از متقاضیان بارها تمدید شده؛ اما این سیاست به‌تازگی تغییر کرده است.

از ۱۲آوریل۲۰۲۱، وقتی یکی از افسران مهاجرت نامه‌ای برای درخواست مدارک یا اطلاعات اضافی ارسال می‌کند، متقاضی در مهلتی سی‌‌روزه به این درخواست باید پاسخ بدهد. این پاسخ می‌تواند ارسال مدارک درخواست‌شده یا درخواست تمدید مهلت ارسال باشد؛ اما درخواست تمدید فقط با دلایل موجه و مربوط به محدودیت‌های ناشی از شیوع COVID-19 تأیید می‌شود. درواقع، مهلت ارسال مدارک دیگر خودکار تمدید نمی‌شود و متقاضی مسئول اثبات ضرورت تمدید مهلت است.

این تغییر روی وضعیت متقاضیان شهروندی و اقامت دائم و موقت در کانادا تأثیر می‌گذارد و اقدامی برای سرعت‌بخشیدن به تصمیم‌گیری در پرونده‌های متقاضیان مهاجرت تحصیلی به کانادا است. وزارت مهاجرت کانادا اعلام کرده است که متقاضیان با ارسال مدارک، بر کوتاه‌کردن زمان پردازش مدارک متقاضیان آینده تأثیر می‌گذارند. گفتنی است دارندگان ویزای تحصیلی کانادا و تأییدیۀ اقامت دائم، به‌جز افراد معاف از محدودیت‌های سفر، درحال‌حاضر اجازه ندارند به کانادا وارد شوند.

اقدامات لازم هنگام درخواست مدارک از IRCC

وزارت مهاجرت با ارسال ایمیل یا نامه از شما مدارک لازم را درخواست و توصیه می‌کند که درصورت امکان، مدارک لازم را سریع‌تر ارسال کنید. IRCC در اعلامیه‌ای رسانه‌ای گفته است: «ازآنجاکه جمع‌آوری این اطلاعات زمان‌بر است، در سریع‌ترین زمان ممکن مدارک درخواستی را برایمان باید ارسال کنید.» برای مثال، لازم است برای ثبت اطلاعات بیومتریک و انگشت‌نگاری در سریع‌ترین زمان ممکن نوبت بگیرید.

سپس‌، IRCC در مدت چند هفته تا چند ماه برایتان درخواستی دیگر به‌منظور ارسال مدارک پشتیبان می‌فرستد. از زمان دریافت این درخواست، سی روز مهلت دارید که مدارک لازم را ارسال کنید. پس‌از‌آن، یکی از افسران مهاجرت دربارۀ پرونده‌تان تصمیم‌گیری خواهد کرد. اگر متقاضی شهروندی در این مهلت سی‌روزه مدارک لازم را بدون دلیل موجه ارسال نکند، وزارت مهاجرت پردازش پرونده را متوقف و آن را پرونده‌ای متروک تلقی می‌کند.

اگر نتوانید مدارک را ارسال کنید، چه اتفاقی می‌افتد؟

افسران وزارت مهاجرت کانادا تاحدممکن انعطاف نشان خواهند داد. آنان برای تمدید مهلت ارسال مدارک به‌ دلیلی «موجه» نیاز دارند. این دلیل موجه تأثیر محدودیت‌های ناشی از شیوع COVID-19 سی روز پس از دریافت درخواست می‌تواند باشد. این وزارت مثال‌هایی از دلایل موجه مربوط به شیوع ویروس کرونا آورده است. این مثال‌ها عبارت‌اند از:

  • بسته‌شدن موقت مراکز ثبت درخواست ویزا (VAC) یا مراکز پشتیبانی درخواست‌ها (Application Support Centers) در محل زندگی‌تان که در روند ثبت اطلاعات بیومتریک اختلال ایجاد می‌کند.
  • قرنطینۀ منطقه یا شهر محل زندگی‌تان که در روند دریافت مدارکی همچون گواهینامه‌ها و تأییدیه‌های پلیس یا انجام آزمایش‌های پزشکی اختلال ایجاد می‌کند.

اگر ازنظر افسر مهاجرت دلیلتان موجه باشد، مهلت ارسال مدارک سی روز دیگر تمدید می‌شود و اگر دلیلتان موجه نباشد، براساس اطلاعات موجود در پرونده‌تان تصمیم‌گیری خواهد شد و این موضوع ممکن است به ردشدن درخواستتان منجر شود.

وزارت مهاجرت کانادا شما را از تصمیم افسر مهاجرت مطلع خواهد کرد و به تماس یا پیگیری‌تان نیازی نیست‌. اگر این وزارتخانه متوجه شود که تعداد زیادی از متقاضیان با مشکل‌هایی همچون قرنطینه یا اختلال در خدمات‌رسانی مواجه شده‌اند، تا زمان حل آن برای ارسال مدارک پشتیبان با شما تماس نخواهد گرفت. جزئیات تغییر قانون تمدید مهلت ارسال مدارک مهاجرتی کانادا را در وبگاه دولت کانادا می‌توانید مشاهده کنید.



منابع: