شهر ساساری دومین شهر بزرگ جزیرۀ ساردینیا شناخته می‌شود. جزیرۀ ساردینیا یکی از جزایر ایتالیا در دریای مدیترانه است که پس از جزیرۀ سیسیل، دومین جزیرۀ بزرگ این کشور به‌شمار می‌آید. قدمت شهر ساساری به قرن دوازدهم میلادی باز می‌گردد و هم‌اکنون، بیش از ۱۲۰هزار نفر در آن ساکن هستند. به‌دلیل قدمت فراوان، این شهر از‌نظر فرهنگی و هنری بسیار غنی است و به معماری نئوکلاسیکش شهرت دارد. اقتصاد شهر ساساری عمدتاً مبنی‌بر گردشگری و خدمات است؛ اما صنایع داروسازی و نفت نیز در آن رونق دارد. ناگفته نماند این شهر میزبان دانشجویان دانشگاه ساساری است. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در ایتالیا، شرایط زندگی و تحصیل در این شهر را تشریح می‌کنیم.

آب‌وهوای شهر ساساری

شهر ساساری تابستان‌هایی کوتاه و گرم و خشک و زمستان‌هایی طولانی و بادخیز دارد. در تابستان، بیشتر وقت‌ها هوا صاف و در زمستان، اغلب هوا نیمه‌ابری است. میانگین دمای هوای این شهر در طول سال بین ۴ تا ۳۰ درجۀ سانتی‌گراد است و به‌ندرت به کمتر از صفر یا بیشتر از ۳۵ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد. بیشینه و کمینۀ دمای هوا در آگوست به‌ترتیب به ۳۰ و ۱۸ درجۀ سانتی‌گراد و در فوریه به‌ترتیب به ۱۳و ۴ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد. افزون‌براین، حدود هشت ماه از سال در این شهر بارندگی است و احتمال بارش باران در دَه ‌ماه از سال وجود دارد. نکتۀ مهم دیگر اینکه بیش از شش ماه از سال در این شهر باد با میانگین سرعت حدود ۱۶ کیلومتر‌بر‌ساعت می‌وزد.

دانشگاه ساساری

دانشگاه ساساری سال ۱۵۶۲ در این شهر تأسیس شد و در آن، بیش از دوازده‌هزار نفر دانشجو در پنجاه رشته مشغول تحصیل هستند. ناگفته نماند اکثر رشته‌های این دانشگاه به زبان ایتالیایی تدریس می‌شود. دپارتمان‌های این دانشگاه عبارت‌اند از: دپارتمان کشاورزی، دپارتمان معماری و طراحی شهری، دپارتمان شیمی و داروسازی، دپارتمان کسب‌وکار و اقتصاد، دپارتمان حقوق، دپارتمان دام‌پزشکی، دپارتمان علوم زیست‌پزشکی، مدرسۀ پزشکی، دپارتمان علوم انسانی و اجتماعی و دپارتمان تاریخ و علوم و آموزش.

برخی از رشته‌های کارشناسی ارائه‌شده در دانشگاه ساساری ازاین‌قرارند: علوم و فناوری کشاورزی، شیمی، اقتصاد و مدیریت، علوم محیط‌زیستی و جنگلبانی، علوم طبیعی، علوم سیاسی، مدیریت گردشگری و شهرسازی. این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد نیز رشته‌های متنوعی ارائه می‌دهد؛ ازجمله سیستم‌های کشاورزی، علوم تولید دام، باستان‌شناسی، زیست‌شناسی، مدیریت، علوم شیمی، اقتصاد، علوم غذایی، سیستم‌های محیط‌زیستی و جنگلبانی، علوم تاریخی و فلسفی، مدیریت نوآورانه برای گردشگری پایدار، علوم سیاسی، مددکاری و مدیریت منابع حیات‌وحش. شهریۀ دوره‌های دانشگاه ساساری بسته به شرایط دانشجویان متفاوت است؛ اما حداکثر شهریۀ پرداختی حدود ۲،۵۰۰ یورو در سال برآورد می‌شود.

هزینۀ زندگی در شهر ساساری

هزینۀ زندگی در شهر ساساری

هزینۀ اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز این شهر به حدود۶۰۰ یورو و اجارۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر به حدود ۵۰۰ یورو در ماه می‌رسد. همچنین، اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۸۰۰ یورو و اجاره‌بهای ماهانۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۷۰۰ یورو تخمین زده می‌شود. هزینۀ قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری حدود ۱۰۶ یورو و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه حدود ۲۲ یورو در ماه است. همچنین، هزینۀ بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ترتیب ۱.۵ و ۳۵ یوروست.

گفتنی است هزینۀ خرید غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت تقریباً ۹ یورو و برای دو نفر از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت‌تر درحدود ۵۰ یورو برآورد می‌شود. اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت برخی از اقلام غذایی بدین‌شرح است: یک لیتر شیر ۱ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۲ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۸ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۱۴ یورو، یک کیلوگرم موز ۱.۴ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۲.۵ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۱.۵ یورو و یک کیلوگرم پیاز ۱ یورو.

منبع: