تجربه‌های دورۀ تحصیل دانشجویان در کالج یا دانشگاه یکسان نیست و آنان با مسائل مختلفی مواجه‌اند. مدیریت وام دانشجویی در دورۀ کرونا یکی از مسائلی است که دانشجویان با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. در ابتدا باید بدانیم هزینۀ تحصیل در کالج‌های کشور کانادا چقدر است. تحصیل در کالج‌های کانادایی درمقایسه‌با تحصیل در دانشگاه‌های دولتی این کشور گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه نیست و شهریۀ تحصیل در آن‌ها همچنان در حال افزایش است. به‌عنوان مثال، در سال ۲۰۱۸ متوسط شهریۀ کالج‌های کانادا ۶،۸۳۸ دلار و متوسط وام دانشجویی تسویه‌نشده ۱۳،۳۶۷ دلار بوده است. نکتۀ مثبت وام دانشجویی این است که بدهی مثبتی به‌حساب می‌آید و در انتها، متقاضیان به‌خاطر تحصیل می‌توانند درآمد بیشتری کسب کنند. درضمن، نرخ بهرۀ وام دانشجویی کمتر از کارت‌های اعتباری و وام‌های خودروست. در این مقاله، قصد داریم نحوۀ مدیریت وام دانشجویی در دورۀ کرونا را بررسی کنیم؛ پس، با ما همراه باشید.

نکات مدیریت وام دانشجویی

متقاضیان تحصیل در کانادا برای مدیریت وام دانشجویی در دورۀ کرونا و جلوگیری از بدهکاری، نکته‌هایی را باید مدنظر قرار دهند. درادامه، به برخی از این نکته‌ها اشاره خواهیم کرد.

آگاهانه زندگی‌کردن

در دوران دانشجویی، انتخاب‌های مالی دانشجویان باید عاقلانه باشد، به گزینه‌های پیش رو به دیدۀ صرفۀ اقتصادی نگاه کنند، از بدهی‌های غیرضروری جلوگیری و برای آینده‌شان پس‌انداز کنند.

دفترچۀ بودجۀ ماهانه

تهیۀ دفترچۀ بودجۀ ماهانه به دانشجویان کمک می‌کند بفهمند چقدر پول به‌دست می‌آورند و چقدر خرج می‌کنند. اگر دانشجویان تصویر روشنی از وضعیت مالی‌شان داشته باشند، بهتر می‌توانند تصمیم بگیرند پولشان را در چه راهی خرج می‌کنند.

شناسایی نیازها و خواسته‌ها

دانشجویان باید بدانند چه چیزهایی نیاز دارند. خرید جدیدترین مدل گوشی یا خرید روزانۀ شیرینی و قهوه نمی‌تواند خواستۀ واقعی دانشجویانی باشد که قصد دارند وام دانشجویی بگیرند. بااین‌حال، دانشجویان ماهانه بودجه‌ای برای خرید روزانۀ قهوه می‌توانند در نظر بگیرند و با خرید کارت هدیه از فروشگاه مدنظرشان، هزینه‌ها را کاهش دهند.

تنظیم مکرر بودجه

دورۀ کرونا نحوۀ خرج‌کردن پول را تغییر و برخی هزینه‌ها مثل هزینۀ غذا را افزایش و برخی هزینه‌ها مانند سرگرمی را کاهش داده است. برای مدیریت وام دانشجویی در دورۀ کرونا، تنظیم مکرر بودجه به دانشجویان در مدیریت هزینه‌ها و پس‌انداز برای اهداف آینده کمک‌ می‌کند.

کار حین تحصیل

با انتخاب گزینۀ کار حین تحصیل دانشجویان درآمد بیشتری کسب و به وام کمتری نیاز پیدا می‌کنند. البته به این نکته نیز توجه کنید که اشتغال تحصیل را نباید تحت‌الشعاع قرار دهد و به آن لطمه بزند. گفتنی است دانشجویان به‌جای صرف هزینه‌های غیرضروری، درآمدشان از کار را می‌توانند پس‌انداز کنند. هرچه پس‌انداز دانشجویان بیشتر باشد، آنان راحت‌تر و بدون استرس در موعدهای مقرر وام‌های دانشجویی‌شان را می‌توانند پرداخت کنند.

خودداری از خرید خودرو

خرید خودرو و پرداخت ماهانۀ وام‌های آن به دانشجویان فشار بیشتری می‌آورد. افزون‌بر‌این، خودرو به سوخت، تعمیرات، نگه‌داری و بیمه نیاز دارد که متقاضیان شاید نتوانند از عهدۀ پرداخت این هزینه‌ها بربیایند. ناگفته نماند بیشترِ کالج‌ها و دانشگاه‌ها سیستم حمل‌و‌نقل عمومی مناسبی دارند که استفاده از آن‌ها بسیار به‌صرفه ‌است. شایان ذکر است در دورۀ کرونا، تحصیل آنلاین ضرورت رفت‌و‌آمدها را بسیار کاهش داده است.

استفاده‌نکردن از کارت‌های اعتباری

به‌منظور مدیریت وام دانشجویی در دورۀ کرونا، دانشجویان استفاده از کارت‌های اعتباری را باید به‌حداقل برساند؛ چراکه به آنان احساس امنیت کاذب می‌دهد. دانشجویان باید توجه کنند پرداخت هزینه‌ها از کارت‌های اعتباری خرید در بودجۀ ماهانه باید لحاظ شود. روی کارت‌های اعتباری بهره اعمال خواهد شد و درپایان، بدهی دانشجویان را بیشتر خواهد کرد. پرداخت نقدی هزینه‌ها به‌جای استفاده از کارت‌های اعتباری، بدهی کمتری برای دانشجویان در پی خواهد داشت و کمک می‌کند بدانند پولشان را صرف چه چیزهایی کرده‌اند و در تنظیم بودجه نیز بسیار مؤثر است.

بررسی مکرر بورسیه‌های تحصیلی

جست‌و‌جوی مداوم بورسیه‌های تحصیلی یکی دیگر از راهکارهای مدیریت وام دانشجویی در دورۀ کرونا محسوب می‌شود. دانشجویان نه‌تنها برای ورود به کالج می‌توانند بورسیه بگیرند؛ بلکه با بررسی‌ بیشتر، از بورسیه‌ها و کمک‌هزینه‌هایی سال‌های بعد و نیز زمان اعطا و درخواست برای بهره‌مندی از آن‌ها مطلع شوند. بنابراین، دانشجویان با تحقیقات مکرر برای دریافت بورسیه‌های احتمالی، در تنظیم بودجۀ مالی‌شان می‌توانند بهتر عمل کنند.

چگونگی بازپرداخت وام دانشجویی

دانشجویان ناگزیرند وامشان را پرداخت کنند. هرچه مبلغ وام کمتر باشد، بازپرداختش راحت‌تر خواهد بود. ناگفته نماند در دورۀ شیوع کرونا، دولت کانادا تصمیم گرفته است برای سال تحصیلی ۲۰۲۲-۲۰۲۱، سود وام‌های دانشجویی را از یک‌میلیون و چهارصدهزار دانشجو و فارغ‌التحصیل دریافت نکند که خبر بسیار خوشحال‌کننده‌ای است. درادامه، روش‌هایی برای کمک به چگونگی بازپرداخت وام‌های دانشجویی را معرفی خواهیم کرد.

برنامه‌ریزی برای بازپرداخت

بعد از پایان تحصیل در کالج یا دانشگاه، دانشجویان زمان بازپرداخت وام دانشجویی‌شان را باید مشخص کنند و هر ماه به‌طورمنظم اقساط وامشان را بپردازند. اگر آنان هر ماه مبلغ بیشتری پرداخت کنند، سریع‌تر می‌توانند تسویه‌حساب کنند و از پرداخت بهرۀ وام معاف شوند.

طرح کمک بازپرداخت

مهم‌ترین توصیه دربارۀ وام‌های دانشجویان این است که اجازه ندهید به‌حالت Default تبدیل شود. در این حالت، متقاضیان برای رفع Default وام دانشجویی، هزینه‌ای معادل شش‌ ماه از وامشان را باید بپردازند. حالت یادشده موجب بدحسابی آنان می‌شود و اعتبارشان را مخدوش می‌کند. گفتنی است طرحی برای کمک به بازپرداخت وام دانشجویی مخصوص دانشجویانی وجود دارد که در بازپرداخت وامشان با مشکل روبه‌رو شده‌اند. با مراجعه به وبگاه دولت کانادا، دراین‌باره اطلاعات بیشتری می‌توانید کسب کنید.

تمدید بازپرداخت

تمدید بازپرداخت برای فارغ‌التحصیلانی امکان‌پذیر است که در بازپرداخت وام دانشجویی‌شان دچار مشکل شده‌اند. با تمدید بازپرداخت، متقاضیان ماهانه هزینۀ کمتری پرداخت می‌کنند؛ اما به‌دلیل سود انباشته، مدت بازپرداخت طولانی‌تر خواهد شد. به‌همین‌دلیل، متقاضیان از امکان تمدید بازپرداخت به‌عنوان گزینه‌ای کوتاه‌مدت می‌توانند استفاده کنند.

اعتبارات مالیاتی

وقتی متقاضیان در حال تحصیل‌اند، خود یا والدینشان هنگام ثبت مالیات بر درآمد شخصی، سود پرداختی حاصل از وام‌های دانشجویی را می‌توانند مطالبه و این اعتبار مالیاتی را تا پنج سال حفظ کنند. بنابراین، وام دانشجویی از اعتبارات مالی ذکرشده می‌تواند بازپرداخت شود.

منبع: