اگر دوست دارید در آینده مدیر موفقی شوید، احتمالاً تاکنون به تحصیل در رشتۀ ام‌بی‌ای فکر کرده‌اید. در دهه‌های گذشته، مدرسه‌های کسب‌وکار اروپا به‌دلیل آموزش عالی‌شان شهرتی جهانی کسب ‌کرده‌اند. اگر آیندۀ کاری‌تان در یکی از کشورهای اروپایی رقم می‌خورد، بهترین گزینه برایتان تحصیل در مدرسه‌های کسب‌وکار اروپاست. دوره‌های ام‌بی‌ای اروپا به دانشجویان یاد می‌دهد چگونه کسب‌وکاری موفق راه‌اندازی کنند و آن را گسترش دهند. مدرک ام‌بی‌ای از یکی از کشورهای اروپایی شما را به دنیای کسب‌وکار وصل می‌کند. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در ایتالیا، به مزایای تحصیل ام بی ای در اروپا اشاره خواهیم کرد.

طول تحصیل کوتاه و گرایش‌های متنوع

به‌طورکلی، دورۀ ام‌بی‌ای اروپا دوره‌ای یک‌ساله است؛ درحالی‌که این دوره مثلاً در ایالت متحدۀ آمریکا دو سال طول می‌کشد. ناگفته نماند طول دورۀ تحصیل در برخی از دوره‌ها که روی گرایش خاصی متمرکز هستند، نهایتاً هجده ماه است. در‌مقایسه‌با آمریکا، دوره‌های ام‌بی‌ای بیشتری در اروپا برگزار و علاوه‌بر‌آن، محتوا و گرایش‌های متنوع‌تری ارائه می‌شود. مدرسه‌های کسب‌وکار اروپا به‌طورمداوم و با‌توجه‌به نیاز بازار بین‌المللی دروس خود را به‌روز و تنظیم می‌کنند.

شهریۀ مقرون‌به‌صرفه و کلاس‌های خلوت

با اینکه هزینۀ تحصیل در رشتۀ ام‌بی‌ای در‌مقایسه‌با سایر رشته‌های دانشگاهی بیشتر است و هر سال افزایش می‌یابد، هزینۀ تحصیل ام بی ای در اروپا ارزان‌تر از آمریکاست و معمولاً بین ۱۰ تا ۳۵هزار یورو تخمین زده می‌شود. البته شهریۀ برخی از گرایش‌های خاص مانند ام‌بی‌ای بین‌الملل بیشتر است‌؛ ولی امکان دریافت اسکالرشیپ نیز وجود دارد. مدرسه‌های کسب‌وکار اروپا معمولاً در هر سال تحصیلی جدید ۱۲۰ دانشجو می‌پذیرند و این تعداد به گروه‌های ۳۰ تا ۳۵نفری تقسیم می‌شوند که به دانشجویان امکان می‌دهد فرصت کافی برای کسب دانش عملی مدیریت داشته باشند.

پرورش ذهنیت بین‌المللی

یکی از مزایای مهم تحصیل ام بی ای در اروپا این است که به دانشجویان یاد می‌دهند برای نگاه‌کردن به مسئله و حل‌کردن آن دیدی بین‌المللی داشته باشند. در هر کجای دنیا که کسب‌وکارتان را شروع کنید، مدرسه‌های کسب‌وکار اروپا به شما آموخته‌اند چگونه به اهدافتان با موفقیت برسید. به‌بیانِ‌دیگر، دریافت مدرک ام‌بی‌ای از اروپا شما را برای کار در هر جای دنیا آماده می‌کند. برخی از گرایش‌های مهم ام‌بی‌ای اروپا عبارت‌اند از: گرایش بازاریابی، گرایش مالی، گرایش منابع انسانی و گرایش مدیریت پروژه. مدرسه‌های کسب‌وکار اروپا دانشجویانی از سراسر دنیا را جذب می‌کنند. برای مثال، در مدرسه‌ای فرانسوی دانشجویانی از بلژیک، هلند، ایتالیا، چین و آمریکا خواهید دید. ۱۰ تا ۱۵درصد دانشجویان آمریکایی مدرسه‌های کسب‌وکار اروپا را برای تحصیل انتخاب می‌کنند. با تحصیل در چنین محیطی، فرصت دارید شبکه‌ای بین‌المللی برای خود بسازید تا بعدها به مشارکت کاری تبدیل شود. افزون‌بر‌این، در جوّ بین‌المللی مدرسه‌های کسب‌وکار اروپا با فرهنگ‌های کشورهای مختلف و شیوه‌های مدیریتی هر کشور بیشتر آشنا می‌شوید.

پرورش ذهنیت بین المللی

ویژگی‌های منحصربه‌فرد تحصیل ام بی ای در اروپا

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد تحصیل ام بی ای در اروپا فرصت یادگیری زبان جدید است. فرانسوی، اسپانیایی، آلمانی یا هر زبان دیگری که در طول دوران تحصیل یاد بگیرید، تأثیر شگرفی بر توسعه و رشد کسب‌وکارتان در آینده می‌تواند بگذارد. دومین ویژگی منحصربه‌فرد این است که کشورهای اروپایی دوره‌هایی از ام‌بی‌ای ارائه می‌کنند که کیفیت آموزش آن در هیچ جای دیگر جهان دیده نمی‌شود. برای نمونه، در کشور فرانسه رشتۀ ام‌بی‌ای با گرایش فشن ارائه می‌شود یا در مدرسه‌های کسب‌وکار اسپانیا مفاهیم تازه‌ای مانند کارآفرینی اجتماعی مطرح شده است؛ به این معنی که درکنار کسب سود به جامعه نیز کمک شود.

بخت بیشتر استخدام در شرکت‌های چندملیتی

به‌طورکلی، نرخ استخدام فارغ‌التحصیلان رشتۀ ام‌بی‌ای درخورتوجه است. ازآنجاکه در اروپا دوره‌های ام‌بی‌ای کسب‌وکارهای بین‌المللی را نیز شامل می‌شود، فارغ‌التحصیلان مدرسه‌های کسب‌وکار اروپا حتی بخت بیشتری برای استخدام در این قاره و هر جای دیگر دنیا دارند. دورۀ ام‌بی‌ای اروپا دروازه‌ای برای ورود به شرکت‌های بزرگ چندملیتی مانند گوگل می‌تواند باشد. اگر قصدتان از تحصیل کار در چنین شرکت‌هایی است، مدرسۀ کسب‌وکار بهترین گزینه برایتان است.

منبع: