با وعدۀ واکسیناسیون تمام افراد کانادایی تا پایان سپتامبر۲۰۲۱، کالج‌ها و دانشگاه‌های کانادا قصد دارند از نیمسال پاییز۲۰۲۱ آموزش حضوری را دوباره آغاز کنند. بازگشت دانشگاه‌های کانادا به آموزش حضوری به اقدام‌های مسئولان بهداشت عمومی و تصمیم هر مؤسسۀ آموزش عالی بستگی دارد. درحال‌حاضر، مؤسسه‌هایی که رسماً از آمادگی‌ برای بازگشایی و بازگشت به کلاس‌ها در پاییز خبر داده‌اند، به این موضوع نیز اشاره کرده‌اند که بر تهدیدهای ویروس کرونا نظارت خواهند کرد تا از دانشجویان و کارکنانشان محافظت کنند.

طبق قوانین کنونی محدودیت‌های سفر به کانادا، دانشجویان بین‌المللی دانشگاه‌های دارای برنامۀ آمادگی برای مقابله با COVID-19 به کانادا می‌توانند سفر کنند. انتظار می‌رود محدودیت‌های سفر به کانادا برای شهروندان آمریکایی در ماه جاری و برای شهروندان کشورهای دیگر در ماه آوریل دوباره تمدید شود.

بازگشت دانشگاه‌های کانادا به آموزش حضوری در هر استان

گزارش نوامبر۲۰۲۰ وبگاه Statistics Canada نشان می‌دهد دوسومِ دانشجویان بین‌المللی جدید کانادا در سال تحصیلی ۲۰۱۹-۲۰۱۸ در دانشگاه‌ها ثبت‌نام کرده‌اند. درادامه، برنامۀ بعضی از دانشگاه‌های کانادا را مشاهده می‌کنید که آمادۀ پذیرش دانشجویان در پردیس‌ها هستند یا قصد دارند آمادگی‌شان را اعلام کنند.

پس اگر به تحصیل در کانادا علامندید با ما همراه باشید.

بریتیش کلمبیا

۸مارس۲۰۲۱، وزیر بهداشت بریتیش کلمبیا به مؤسسه‌های آموزش عالی این استان توصیه کرد برای بازگشت به آموزش حضوری در نیمسال پاییز آماده شوند. پس از اعلام این اطلاعیه، بسیاری از دانشگاه‌های بریتیش کلمبیا برنامه‌شان را برای بازگشت به کلاس‌ها و محافظت از سلامت دانشجویان و کارکنان اعلام کرده‌اند. دانشگاه بریتیش کلمبیا گفته است که قصد دارد در نیمسال پاییز به کلاس‌ها و پژوهش‌های حضوری بازگردد و کارهای لازم برای قرنطینۀ دانشجویان و ایمن‌سازی را انجام دهد.

دانشگاه ویکتوریا نیز آمادگی‌اش را برای بازگشت به آموزش حضوری در ماه سپتامبر اعلام کرده است. این دانشگاه‌های استان بریتیش کلمبیا نیز برنامه‌هایشان را برای بازگشت به کلاس‌ها اعلام کرده‌اند‌: دانشگاه ونکوور آیلند، دانشگاه تامسون ریورز، دانشگاه سایمون فریزر، دانشگاه بریتیش کلمبیای شمالی، دانشگاه کاپیلانو و دانشگاه ترینیتی وسترن.

آلبرتا

دانشگاه آلبرتا قصد دارد در نیمسال پاییز دوباره دانشجویان و کارکنان را در پردیس‌هایش بپذیرد و ترکیبی از روش‌های آموزشی حضوری و آنلاین را به‌کار گیرد. دراین‌میان، دانشگاه کلگری هنوز تصمیمی برای شکل آموزش (حضوری یا آنلاین) در نیمسال پاییز ۲۰۲۱ نگرفته است. گفته می‌شود تصمیم‌ها دربارۀ این موضوع آوریل۲۰۲۱ گرفته و به دانشجویان و کارکنان پردیس‌ها اعلام می‌شود. دانشگاه لتبریج نیز می‌خواهد در نیمسال پاییز به پذیرش در پردیس بازگردد؛ اما احتمالاً بعضی از اقدام‌های امنیتی برای حفظ سلامت مانند استفاده از ماسک و حفظ فاصلۀ اجتماعی همچنان برقرار خواهد ماند.

ساسکاچوان

دانشگاه ساسکاچوان می‌خواهد در پاییزِ پیش رو تا حدودی به آموزش حضوری بازگردد. رئیس این دانشگاه اعلام کرده است به‌دلیل اطمینان‌نداشتن از نحوۀ توزیع واکسن، هنوز زمان تصمیم‌گیری دربارۀ برنامه‌های پردیس‌ها نرسیده است؛ اما انتظار می‌رود این دانشگاه تا نیمسال زمستان ۲۰۲۲ کاملاً به کلاس‌های حضوری بازگردد.

مانیتوبا

دانشگاه براندون اطلاعاتی دربارۀ جزئیات برنامه‌هایش برای بازگشت به آموزش حضوری اعلام نکرده است. آندریا مک‌دنیل، مسئول ثبت این دانشگاه، گفته است: «قصد داریم برای پاییز۲۰۲۱ برنامه‌ای اعلام کنیم که می‌توانیم به انجامش متعهد شویم و به بازگشت به تصمیم‌گیری و تغییر برنامه در میانۀ نیمسال نیازی نداشته باشیم.» دانشگاه مانیتوبا و دانشگاه وینیپگ نیز هنوز رسماً برنامه‌ای اعلام نکرده‌اند.

انتاریو

دانشگاه تورنتو می‌خواهد در نیمسال پاییز به آموزش حضوری و حمایت از دانشجویان بازگردد. انتظار می‌رود اعضای هیئت‌علمی و کارکنان و کتابداران این دانشگاه نیز به پردیس‌ها بازگردند و دانشجویان با به‌کارگیری اقدامات امنیتی به پژوهش در پردیس ادامه دهند. افزون‌براین، دانشگاه براک قصد دارد تاحدممکن کلاس‌هایش، ازجمله کلاس‌های آزمایشگاهی و تجربی و سمینارها و کلاس‌های مقطع کارشناسی را حضوری برگزار کند.

دانشگاه اتاوا نیز می‌خواهد با برگزاری ترکیبی کلاس‌ها‌، تجربه‌ای مشابه با کلاس‌های کاملاً حضوری ارائه دهد‌. این دانشگاه قصد دارد با تجهیز کلاس‌ها به فناوری‌های جدید، امکان تدریس حضوری و کنفرانس‌های ویدئویی هم‌زمان را فراهم کند. دانشگاه وسترن و دانشگاه ویندزور نیز برای بازگشت به آموزش حضوری و فعالیت‌های دانشجویان در پردیس‌ها برنامه‌هایی دارند.

کبک

دولت استان کبک اعلام کرده است دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزشی این استان به‌تدریج برای بازگشت به آموزش حضوری یک روز در هفته می‌توانند آماده شوند. فاصله‌گذاری اجتماعی درون و خارج از کلاس‌ها باید رعایت شود و دانشجویان و کارکنان باید از ماسک‌های تأییدشده استفاده کنند.

انتظار می‌رود دانشگاه مک‌گیل نیز در سپتامبر به کلاس‌های حضوری بازگردد. بعضی از درس‌ها در دانشگاه مک‌گیل همچنان آنلاین برگزار خواهد شد؛ اما این دانشگاه گفته است دانشجویان و کارکنان برای بازگشت به آموزشی عادی و فعالیت‌های حضوری در پردیس‌ها باید آماده شوند. همچنین، دانشگاه کنکوردیا می‌خواهد برنامۀ نیمسال پاییز را ماه می اعلام کند؛ اما به‌احتمال زیاد ارائۀ ترکیبی از کلاس‌های حضوری و آنلاین را در نظر خواهد گرفت.

نیوبرانزویک

دانشگاه سنت توماس قصد دارد در پاییز۲۰۲۱ کلاس‌ها را حضوری و آنلاین برگزار کند. تصمیم‌های نهایی این دانشگاه بین ماه‌های می و ژوئن اعلام خواهد شد.

نوا اسکوشیا

انتظار می‌رود دانشگاه آکادیا در پاییز کاملاً به پذیرش در پردیس‌ها بازگردد. از کارکنان و دانشجویان این دانشگاه خواسته شده که خود را برای آموزش حضوری آماده کنند. ممکن است بعضی از کلاس‌ها در ابتدای نیمسال مجازی یا ترکیبی شروع و سپس به‌تدریج به کلاس‌های حضوری تبدیل شوند. دانشگاه دالهاوزی نیز قصد دارد تعداد افراد حاضر در کلاس‌ها را محدود کند و ممکن است کلاس‌های بزرگ این دانشگاه همچنان آنلاین برگزار شود. این دانشگاه در اطلاعیه‌ای رسانه‌ای گفته امیدوار است بتواند فعالیت‌ها و آموزش حضوری را برای کلاس‌هایی با کمتر از صد نفر آغاز کند.

جزیره پرنس ادوارد

دانشگاه جزیره پرنس ادوارد قصد دارد در نیمسال پاییز به آموزش و محیط آموزشی عادی‌تری بازگردد.

نیوفاندلند و لابرادور

در‌حال‌حاضر، در دانشگاه مموریال فعالیت‌های پژوهشی حضوری انجام می‌شود. تصمیم برای بازگشت به پژوهش حضوری در این دانشگاه از فوریه اعمال شده است. گفته می‌شود دانشگاه مموریال می‌خواهد به‌زودی برنامه‌اش را دربارۀ بازگشت به کلاس‌های حضوری در نیمسال پاییز اعلام کند.



منبع: