اگر دانشجو باشید یا در سال ۲۰۲۱ قصد تحصیل در کانادا یا کشورهای دیگر را داشته باشید، احتمالاً باید خودتان را برای شیوۀ زندگی جدید در دنیا آماده و برای موفقیت کاری مهارت‌های جدیدی کسب کنید. هنوز مشخص نیست دنیا پس از پاندمی ویروس کرونا چگونه خواهد بود؛ اما این امر حتمی است: زندگی به حالت قبلی‌اش باز نخواهد گشت و این موضوع لزوماً ناخوشایند نیست. ازآنجاکه شغل‌های جدیدی در حال پیدایش است، برای موفقیت در بازار کارهای رقابتی و جدید مهارت‌های جدیدی باید کسب کنید. در این مقاله، دربارۀ تعدادی از مهارت های لازم برای موفقیت کاری پس از پاندمی کرونا می‌خوانید.

رهبری

تنها مدیران به تقویت مهارت رهبری نیاز ندارند؛ زیرا رهبری یکی از مهارت های لازم برای موفقیت کاری پس از پاندمی کرونا به‌شمار می‌رود و همۀ افراد باید آن را کسب کنند. داشتن مهارت‌های رهبری کارآمد فقط به مدیریت و نظارت بر دیگران مربوط نمی‌شود و به بهبود استراتژی و دیدگاهتان در تشویق دیگران و نحوۀ دریافت بازخورد از همکاران و مدیرانتان کمک می‌کند. در دوران دشوار پاندمی ویروس کرونا و پس‌از‌آن، آگاهی از ویژگی‌های شخصی و مسئولیت‌پذیری بسیار مهم است.

انعطاف‌پذیری و سازگاری

انعطاف‌پذیری و سازگاری

همۀ افراد در ماه‌های گذشته تاحدودی به انعطاف‌پذیری و سازگاری با شرایط عادت کرده‌اند. این مهارت برای کارفرمایان نیز بسیار مهم است. کارکنانِ بیشتری در کسب‌وکارهای سراسر دنیا به دورکاری و کار از خانه روی آورده‌اند و احتمالاً افراد زیادی پس از پاندمی کرونا نیز به دورکاری ادامه خواهند داد. پیش‌تر انعطاف‌پذیری در کار فقط به انعطاف جغرافیایی مربوط می‌شد؛ اما حالا به داشتن ذهنی باز، توانایی کار زیر‌فشار، هماهنگی با ددلاین‌های غیرمنتظره، توانایی اولویت‌بندی وظایف و حتی بعضی مواقع پذیرفتن مسئولیت‌های بیشتر مربوط می‌شود.

تفکر انتقادی

داده‌های منتشرشده در وبگاه جامعۀ مدیریت منابع انسانی (Society for Human Resource Management) نشان می‌دهد ۳۷درصد از کارفرمایان معتقدند کمبود مهارت‌های حل مسئله و تفکر انتقادی از کمبودهای مهارتی مهم کارکنان به‌شمار می‌رود. در عصری که مقابله با اطلاعات اشتباه و اخبار جعلی در آن به کشمکشی روزانه تبدیل شده، داشتن تفکر انتقادی و توانایی تفکر منطقی برای ارزیابی اطلاعاتِ به‌دست‌آمده به‌منظور تصمیم‌گیری بهتر، مهارتی بسیار مهم محسوب می‌شود. متفکران انتقادی از خودشان سؤال‌هایی می‌کنند که به آن‌ها در درک عمق مسائل کمک می‌کند و گاهی افراد حتی متوجه نمی‌شوند که این مهارت را کسب کرده‌اند.

دوستی با تکنولوژی

دوستی با تکنولوژی

رشد نیاز به مهارت‌های دیجیتال حتی پیش از پاندمی کرونا در دنیای کسب‌وکارها در سراسر جهان مشهود بود و ۸۲درصد از سِمَت‌های شغلی درحال‌حاضر به‌ نوعی از مهارت‌های دیجیتال نیاز دارند. این موضوع در پاندمی کرونا رشد بسیار بیشتری یافته و نیاز به متخصصان با مهارت‌های دیجیتال را در کسب‌وکارهای مختلف برای هماهنگی با تعداد بسیار زیاد تکنولوژی‌ها و پلتفرم‌های امروزی بیش‌ازپیش کرده است. ازآنجاکه گفته می‌شود چهارمین انقلاب صنعتی پیش روی ماست، سرمایه‌گذاری در تکنولوژی و افرادی که تکنولوژی را درک می‌کنند، به امری ضروری تبدیل شده است.

ارتباطات و هوش عاطفی

ارتباطات و هوش عاطفی و اجتماعی درکنار هم معنا پیدا می‌کنند و ما هنوز به ارتباطات انسانی برای درک نقش‌های مختلف شغل‌ها نیاز داریم. برای داشتن هوش عاطفی با دیگران، به‌ویژه در موقعیت‌های دشوار، باید یکدل باشیم و همدلی افراد را درک کنیم. داشتن مهارت‌های ارتباطی مناسب نیز در این دوران ضروری است. ازآنجاکه بسیاری از افراد درحال‌حاضر به دورکاری روی آورده‌اند و ازطریق ایمیل و جلسه‌های مجازی ارتباط برقرار می‌کنند، برای به‌دست‌آوردن اعتماد یکدیگر و بهره‌وری بیشتر مهارت‌های ارتباطی‌شان را باید تقویت کنند.

خلاقیت و نوآوری

ماشین‌ها و تکنولوژی‌های دیجیتال جای افراد را در عملیا‌ت‌های تحلیلی گرفته‌اند؛ ولی انسان‌ها به‌خاطر داشتن توانایی تفکر خارج از چهارچوب همچنان موجوداتی ویژه‌اند. خلاقیت فقط در حرفه‌های خلاقانه به‌کار نمی‌رود؛ بلکه در هر صنعت و بخش و حرفه‌ای مهارتی مهم و ضروری است. در سال‌های پیشِ رو، چشم‌انداز کسب‌وکارها به‌سرعت دگرگون خواهد شد و افراد برای مدیریت کسب‌وکارها و عبور از مشکل‌ها و فرصت‌ها ذهنیتی خلاقانه باید پیدا کنند.



منبع: