دانشگاه پارتنوپ سال ۱۹۱۹ در شهر ناپل ایتالیا بنیان نهاده شد. تا سال ۱۹۹۹، در این دانشگاه فقط دانشکدۀ اقتصاد و دانشکدۀ علوم دریایی وجود داشت؛ اما از آن زمان تا‌به‌امروز، تعداد دانشکده‌هایش به هفت دانشکده افزایش یافته است. در‌حال‌حاضر، بیش از شانزده‌هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. پس از گذشت بیش از یک قرن از تأسیس این دانشگاه، مهم‌ترین مشخصۀ آن همچنان تعامل با شرایط اجتماعی و پاسخ‌گویی به نیازهای آن است. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در ایتالیا،‌ دانشگاه پارتنوپ را معرفی می‌کنیم.

دپارتمان‌ها و رشته‌های دانشگاه پارتنوپ

همان‌طورکه در مقدمه گفتیم، در دانشگاه پارتنوپ هفت دانشکده به‌چشم می‌خورد. این دانشکده‌ها از‌این‌قرارند: دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ مهندسی، دانشکدۀ علوم، دانشکدۀ سلامت، دانشکدۀ کسب‌وکار، دانشکدۀ اقتصاد و کسب‌وکار و دانشکدۀ اقتصاد و حقوق. برخی از رشته‌های مقطع کارشناسی این دانشگاه نیز عبارت‌اند از:‌ کارشناسی علوم مدیریت، کارشناسی علوم زیست‌شناسی، کارشناسی مهندسی عمران، کارشناسی مدیریت کشتی، کارشناسی علوم کامپیوتر، کارشناسی اقتصاد و کسب‌وکار، کارشناسی مدیریت کسب‌وکار بین‌المللی، کارشناسی مدیریت مهندسی و کارشناسی فناوری آمار و اطلاعات.

در مقطع کارشناسی ارشد نیز رشته‌های متنوعی ارائه می‌شود؛ ازجمله کارشناسی ارشد مشاورۀ کسب‌وکار و امورمالی، کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر، کارشناسی ارشد مهندسی عمران، کارشناسی ارشد مهندسی امنیت داده، کارشناسی ارشد علوم اقتصادی و مالی، کارشناسی ارشد مدیریت مهندسی، کارشناسی ارشد اقتصاد دریایی، کارشناسی ارشد بازاریابی و مدیریت بین‌الملل، کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، کارشناسی ارشد علوم و فناوری راهیابی و کارشناسی ارشد علوم و مدیریت ورزشی.

شهریه و اسکالرشیپ‌های دانشگاه پارتنوپ

شهریۀ تحصیل در همۀ رشته‌های دانشگاه پارتنوپ برای دانشجویان بین‌المللی که ساکن ایتالیا نیستند، حدوداً به ۱،۲۰۰ یورو در سال می‌رسد. گفتنی است امکان اسکان در خوابگاه‌های نزدیک به دانشگاه نیز وجود دارد و هزینۀ آن از ۴۵۰ یورو در ماه شروع می‌شود. دانشجویان برای کاهش هزینه‌های تحصیل از بورسیه‌های دولتی می‌توانند استفاده کنند. یکی از بورسیه‌های مشهور ایتالیا بورسیۀ استانی است. این بورسیه براساس شایستگی تحصیلی نیست؛ بلکه باتوجه‌به اطلاعات شخصی و خانوادگی دانشجویان، مانند سن و درآمد سالانۀ خانواده اعطا می‌شود. بورسیه استانی شهریۀ دانشگاه، خوابگاه، یک وعده غذا در روز و حداکثر سه‌هزار یورو کمک‌هزینۀ تحصیلی در سال را پوشش می‌دهد. ناگفته نماند اولین بخش بورسیه دو تا سه ماه پس از ورود دانشجو به ایتالیا پرداخت می‌شود و برای این چند ماه مبلغی باید در نظر بگیرید.

شهریه و اسکالرشیپ های دانشگاه پارتنوپ

هزینۀ زندگی در ناپل

هزینۀ زندگی در شهر ناپل برای هر نفر صرف‌نظر از اجاره‌بهای مسکن، حدود ۷۳۰ یورو در ماه است. اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۶۴۰ یورو و اجارۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۴۴۰ یورو در ماه است. همچنین، اجارۀ ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۱،۱۰۰ یورو و اجارۀ ماهانۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۷۰۰ یورو تخمین زده می‌شود.

افزون‌براین، برای خرید بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ترتیب ۱.۲ و ۴۲ یورو باید پرداخت کرد. ناگفته نماند بهای قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری به‌طورمتوسط ۱۸۱ یورو و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه ۳۱ یورو در ماه است.

هزینۀ خرید غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت تقریباً ۱۰ یورو و برای دو نفر از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت‌تر درحدود ۵۰ یورو برآورد می‌شود. اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت برخی از اقلام غذایی بدین‌شرح است: یک لیتر شیر ۱.۱۸ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۲.۵ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۸ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۱۳ یورو، یک کیلوگرم موز ۱.۶ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۱.۶ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۱.۲ یورو و یک کیلوگرم پیاز ۱.۳ یورو.

منبع: