نخست‌وزیر فرانسه، ژان کاستکس (Jean Castex)، در یکی از سخنرانی‌های اخیرش دربارۀ واکسیناسیون و قرنطینه در فرانسه سخن گفت. وی اظهار کرد ویروس کرونا چندان جهش نیافته است؛ اما وضعیت کنونی ازجمله در بیمارستان‌ها نگران‌کننده است‌. درصد ابتلا و سرایت این بیماری در کل جهان درمقایسه‌با هفتۀ گذشته ۱.۴درصد افزایش یافته است؛ ولی فرانسه حداقل در این دوره، افزایش چشمگیری از بیماری را تجربه نکرده است.

همچنین بعد از ساحل آلپ‌ماریتیم و شهر دانکرک، در آخر هفته محدودیت‌های ورود به پا-دو-کاله ‌و‌ خروج از آن نیز تشدید شده است. فهرست مناطق زیرنظر در حال افزایش است و مراکز خریدی با مساحت بیش از دَه‌هزار مترمربع، بسته خواهند شد و به شهروندان توصیه می‌شود از مرز شهرشان جابه‌جا نشوند. ژان کاستکس دربارۀ محدودیت‌های ارتباط اجتماعی نیز نکته‌هایی یادآور شد و گردهمایی‌‌‌ها را نیز محدود کرد. بر‌این‌اساس، برخی رویدادها نیز ممکن است در آخر هفته محدود شود.

براساس خبری دیگر دربارۀ افراد واجد‌شرایط برای استفاده از واکسیناسیون، افراد کوچک‌تر از هجده سال واکسن نمی‌توانند تزریق کنند و سه واکسن دردسترس، تنها ویژۀ بزرگ‌سالان است و مطالعه‌های پزشکی برای واکسن‌های کودکان در حال انجام است. البته افراد ۱۸ تا ۶۴ساله باتوجه‌به شرایط درنظرگرفته‌شده، واکسن می‌توانند تزریق کنند. درادامه، دربارۀ این موضوع بیشتر توضیح خواهیم داد.

وضعیت سلامتی

افرادی که کاملاً سالم هستند و شغلشان نیز از‌جمله مشاغل پرخطر نیست، از واکسن‌های کرونا نمی‌توانند استفاده کنند.

شرایط فردی

اگر شرایط فرد به‌گونه‌ای باشد که درمعرض خطر ابتلا به کووید۱۹ باشد، واکسن می‌تواند تزریق کند.

ناتوانی

افرادی که دچار ناتوانی خاصی هستند و در مراکز ویژه نگه‌داری می‌شوند، در همان مراکز واکسن می‌توانند تزریق کنند. نکتۀ مهم این است افراد ناتوانی که در خانه‌هایشان زندگی می‌کنند، اگر در‌معرض خطر ابتلا به کووید ۱۹ نباشند، در اولویت دریافت واکسن نخواهند بود.

خانم‌های باردار

در این زمینه، وضعیت خانم‌های باردار باید بررسی شود؛ مخصوصاً اگر مبتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت باشند.

مبتلایان به کووید۱۹

کسانی که پیش‌تر به ویروس کووید۱۹ مبتلا شده‌اند، واکسن باید تزریق کنند. واکسیناسیون این افراد حداقل سه ماه بعد از ابتلا و ترجیحاً با فاصلۀ زمانی شش ماه باید انجام شود.

افراد بین ۶۵ تا ۷۴ سال

افراد ۶۵ تا ۷۴ ساله درصورتی می‌توانند از واکسیناسیون استفاده کنند که یکی از این شرایط یا هر دو را داشته باشند: ۱. فرد مبتلا به بیماری‌ای باشد که او را درمعرض خطر ابتلا به کووید۱۹ قرار می‌دهد؛ ۲. شغل فرد متخصص علوم بهداشتی و سلامت یا آتش‌نشان یا مشاغلی از‌این‌دست باشد.

افراد مسن‌تر از ۷۵ سال

افراد مسن‌تر از ۷۵ سال بدون داشتن شرایط خاصی واکسن کووید۱۹ می‌توانند تزریق کنند. درحقیقت، این دسته از افراد در اولویت واکسیناسیون قرار دارند.

منابع: