اشتوتگارت یکی از دانشگاه‌های معتبر جهان محسوب می‌شود که در رده‌بندی وبگاه‌های مختلف، به‌دلیل سیستم آموزشی و تحقیقاتی باکیفیت جایگاه‌های درخورتوجهی را ازآنِ خود کرده است. دانشگاه اشتوتگارت در شهر اشتوتگارت در استان بادن‌وورتمبورگ قرار گرفته است؛ ازاین‌رو، تحصیل در آن رایگان نیست و از دانشجویان غیراروپایی شهریه گرفته می‌شود. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در آلمان، جزئیات بیشتری از دانشگاه اشتوتگارت بیان خواهیم کرد.

رتبۀ دانشگاه اشتوتگارت

همان‌طورکه در مقدمه گفتیم، دانشگاه اشتوتگارت ازجمله دانشگاه‌های مطرح دنیا به‌شمار می‌آید و در رتبه‌بندی وبگاه‌های معتبر، در رده‌های مناسبی جای دارد. به‌عنوان مثال، طبق رتبه‌بندی مؤسسۀ QS و تایمز در سال ۲۰۲۱، این دانشگاه به‌ترتیب رتبه‌های ۳۳۳ و ۳۵۱ تا ۴00 را در میان دانشگاه‌های برتر دنیا کسب کرده است. بنابراین، دانشجویان با حضور در دانشگاه اشتوتگارت فرصت تحصیل در یکی از دانشگاه‌های مطرح جهان را به‌دست خواهند آورد.

دانشکده و واحدهای دانشگاه اشتوتگارت

دانشگاه اشتوتگارت دَه دانشکده و مجموعه‌ای از مؤسسه‌های وابسته به آن‌ها دارد. دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از: دانشکدۀ معماری و برنامه‌ریزی شهری، دانشکدۀ مهندسی عمران و مهندسی محیط‌زیست، دانشکدۀ شیمی، دانشکدۀ مهندسی انرژی و بیوفناوری، دانشکدۀ علوم کامپیوتری و مهندسی برق و فناوری اطلاعات، دانشکدۀ مهندسی هوافضا و علوم زمین، دانشکدۀ طراحی مهندسی و مهندسی تولید و اتوماسیون، دانشکدۀ ریاضیات و فیزیک و دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد و علوم اجتماعی. ناگفته نماند حدوداً ۲۶هزار نفر دانشجو در ۱۵0 مؤسسۀ این دانشگاه ثبت‌نام کرده‌اند.

رشته‌های انگلیسی زبان دانشگاه اشتوتگارت

خبر خوشحال‌کننده برای افرادی که به زبان آلمانی کاملاً مسلط نیستند، این است که برخی از رشته‌های تحصیلی دانشگاه اشتوتگارت به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. این رشته‌ها ازاین‌قرارند: کارشناسی ارشد Air Quality Control, Solid Waste and Waste Water Process Engineering، کارشناسی ارشد Computational Linguistics، کارشناسی ارشد Computational Mechanics of Materials and Structures، کارشناسی ارشد علوم کامپیوتری، کارشناسی ارشد مهندسی برق، کارشناسی ارشد مطالعات انگلیسی و آمریکایی (زبان‌شناسی انگلیسی)، کارشناسی ارشد مهندسی زمین‌شناسی، کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی زیرساخت‌ها، کارشناسی ارشد Integrated Urbanism and Sustainable Design، کارشناسی ارشد Integrative Technologies and Architectural Design Research، کارشناسی ارشد فیزیک، کارشناسی ارشد مدیریت و مهندسی منابع آبی، کارشناسی ارشد علوم مواد، کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک، کارشناسی ارشد International Construction: Practice and Law و کارشناسی ارشد Integrative Technologies and Architectural Design Research.

شهریۀ دانشگاه اشتوتگارت

دانشگاه اشتوتگارت در استان بادن‌وورتمبورگ قرار دارد و تا پیش از سال ۲۰۱۷، تحصیل در دانشگاه‌های دولتی این استان، مانند دانشگاه اشتوتگارت رایگان بود؛ ولی از آن سال به‌بعد، از دانشجویان غیراروپایی معمولاً ۳،۰۰۰ یورو در سال (۱،۵۰۰ یورو در هر نیمسال) شهریه گرفته می‌شود. ناگفته نماند برای تحصیل در دومین رشته صرف‌نظر از مقطع تحصیلی، دانشجویان سالانه ۱،۳۰۰ یورو (۶۵۰ یورو در هر نیمسال) باید شهریه بپردازند.

شهر اشتوتگارت

اشتوتگارت یکی از شهرهای برتر آلمان برای زندگی به‌شمار می‌آید. مساحت این شهر حدوداً ۲۰۷ کیلومترمربع است و طبق آمار سال ۲۰۲۰، تقریباً ۶۳۳هزار نفر جمعیت دارد. شهر اشتوتگارت به شهرهای زیادی، همچون توبینگن، کارلسروهه، مانهایم، دارمشتات و هایدلبرگ تقریباً نزدیک است و با آن‌ها به‌ترتیب ۴۴.۸۰‌، ۸۲.۳۲‌، ۱۳۱.۷۰‌، ۱۷۶.۲۵ و ۱۱۸.۴۵ کیلومتر فاصله دارد. این شهر برای دوستداران خودرو شهر ویژه‌ای است؛ زیرا برخی از کارخانه‌های بزرگ تولید خودرو، مانند مرسدس بنز و پورشه در آنجا قرار دارند. علاوه‌بر کارخانه‌های خودروسازی نام‌آشنا، شرکت‌های مشهور دیگری، همچون بوش و باکنش در اشتوتگارت فعالیت می‌کنند. کیفیت زندگی در این شهر بسیار رضایت‌بخش است؛ ازاین‌رو، بسیاری از علاقه‌مندان به تحصیل در آلمان اشتوتگارت را برای زندگی انتخاب می‌کنند. ناگفته نماند در شهر اشتوتگارت شاخص‌های «قدرت خرید» و «امنیت» و «مراقبت‌های درمانی» بالا و شاخص «آلودگی هوا» پایین است.

منابع: