هر سال، کشورهای اروپایی تعداد زیادی بورسیه به دانشجویان بین‌المللی اعطا می‌کنند. بورسیه‌های تحصیلی اروپایی برای دانشجویان بین‌المللی به‌منظور جذب آنان برای تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی و تحقیق و پژوهش یا دوره‌های کوتاه‌مدت تبادل دانشجو پرداخت می‌شوند. همچنین، دوره‌های متنوع هنری و علمی در تخصص‌های مختلف وجود دارد که کشورهای اروپایی بورسیه‌هایی برایشان در نظر گرفته‌اند. اگر قصد دارید در کشورهای آلمان، فرانسه، بلژیک، هلند یا سوئیس تحصیل کنید، بورسیه‌های تحصیلی یادشده در این مطلب را به‌خاطر بسپارید.

بورسیه‌های تحصیلی در آلمان

ازجمله بورسیه‌های تحصیلی اروپایی برای دانشجویان بین‌المللی، به بورسیه‌های تحصیلی کشور آلمان می‌توان اشاره کرد. بورسیه‌های تحصیلی این کشور با نام DAAD شناخته می‌شوند و دولت آلمان آن‌ها را تأمین می‌کند. بورسیه‌های تحصیلی DAAD به آن دسته از دانشجویان بین‌المللی اعطا می‌شود که قصد دارند در مقاطع تحصیلات تکمیلی تحصیل کنند. در‌حال‌حاضر، بورسیه‌های تحصیلی DAAD یا سرویس تبادل آکادمیک در آلمان از تحصیل صدهزار نفر دانشجوی آلمانی و بین‌المللی در مؤسسه‌های مربوط به حزب و مؤسسه‌های وابسته به تجارت پشتیبانی می‌کند. ناگفته نماند این بورسیه‌ها از فارغ‌التحصیلان و دانشجویان مقاطع دکتری و پسادکتری نیز کاملاً حمایت می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ بورسیه‌های تحصیلی در آلمان، به این لینک مراجعه کنید.

بورسیه‌های تحصیلی در فرانسه

از دیگر بورسیه‌های تحصیلی اروپایی برای دانشجویان بین‌المللی بورسیه‌های تحصیلی کشور فرانسه است. بورسیۀ تحصیلی ایفل به‌منظور تحصیل در خارج از کشور فرانسه در نظر گرفته شده است؛ ازاین‌رو، فرصتی عالی برای دانشجویان خارجی به‌شمار می‌رود. وزارت امورخارجۀ فرانسه بورسیۀ تحصیلی ایفل را فقط به دانشجویان بین‌المللی مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد اعطا می‌کند. به‌منظور دریافت این بورسیه، متقاضیان ابتدا از یکی از مؤسسه‌های آموزش عالی فرانسه باید پذیرش بگیرند و سپس‌، مؤسسه از‌طرف آنان برای بورسیۀ تحصیلی اقدام می‌کند. به‌منظور آشنایی با بورسیه‌های تحصیلی در فرانسه، پیشنهاد می‌کنیم به این لینک سر بزنید.

بورسیه‌های تحصیلی در بلژیک

دانشجویان و متخصصان بین‌المللی از آفریقا و آمریکای‌لاتین با استفاده از بورسیه‌های آموزشی و کارشناسی ارشد کشور بلژیک موسوم به VLIR-UOS‌، برای تحصیل و گذراندن دوره‌های کارآموزی در فلاندر می‌توانند اقدام کنند. گفتنی است منطقۀ فلاندر بخشی در شمال بلژیک است که بیشتر به زبان هلندی صحبت می‌کنند. حدوداً پانزده برنامۀ کارشناسی ارشد بین‌المللی برای متقاضیان ارائه می‌شود که به هرکدام دوازده بورسیۀ تحصیلی تعلق می‌گیرد. همچنین، داوطلبان فعال در مؤسسه‌های دانشگاهی یا تحقیقاتی و دولت‌ها یا سازمان‌های غیردولتی از بورسیه‌های تبادل دانشجو می‌توانند استفاده کنند. ناگفته نماند فرصت بهره‌مندی از بورسیه‌های تحصیلی VLIR-UOS در بلژیک برای دانشجویان کشورهای آسیایی، مانند کامبوج، اندونزی، فلسطین، فیلیپین و ویتنام نیز فراهم شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ بورسیه‌های تحصیلی در بلژیک، این لینک را ببینید.

بورسیه‌های تحصیلی در هلند

یکی دیگر از بورسیه‌های تحصیلی اروپایی برای دانشجویان بین‌المللی بورسیه‌های تحصیلی کشور هلند است. با حمایت مالی وزارت آموزش و فرهنگ و علوم هلند، بورسیه‌های تحصیلی پنج‌هزاریورویی به متقاضیان برای تحصیل در مؤسسه‌های تحقیقاتی و علمی‌‌کاربردی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد اعطا می‌شود. شایان ذکر است استفاده از این بورسیه فقط برای دانشجویان غیراروپایی دوره‌های تمام‌وقت امکان‌پذیر است و یک ‌بار در سال پرداخت می‌شود. برای آشنایی بیشتر با بورسیه‌های تحصیلی در هلند، به این لینک مراجعه کنید.

بورسیه‌های تحصیلی در سوئیس

کشور سوئیس با ارائۀ بورسیه‌های تحصیلی با بیش از ۱۸۰ کشور درزمینۀ تبادل دانشجو و تحقیقات همکاری می‌کند. این بورسیه‌ها به متقاضیانی اعطا می‌شود که مدرک کارشناسی ارشد یا عالی‌تر دارند و می‌خواهند تحصیلاتشان را در مقاطع دکتری یا پسادکتری ادامه دهند. نامزدهای دریافت بورسیه‌های تحصیلی سوئیس را خودِ مؤسسه‌های آموزشی باید معرفی کنند. علاوه‌بر‌این، سوئیس با اعطای بورسیه‌های تحصیلی به هنرمندان خارجی دارای مدرک کارشناسی، از آنان برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در هنرستان‌ها یا دانشگاه‌های هنر این کشور استقبال می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ بورسیه‌های تحصیلی در سوئیس، پیشنهاد می‌کنیم به این لینک سر بزنید.

منبع: