یکی از موضوع‌هایی که سبب می‌شود در کشور مقصدتان راحت‌تر زندگی کنید، آشنایی با آداب و رسوم مردم آن کشور است. بسیاری از افراد گمان می‌کنند داشتن بودجۀ کافی راحتی و امنیت و آرامش را برای زندگی فراهم می‌کند؛ درحالی‌که آشنانبودن با رفتارهای رایج مردم کشور مقصد باعث حس غربت و بیگانگی و در‌نتیجه، نداشتن امنیت فکری و آرامش خواهد شد. در این مقاله، قصد داریم به کسانی که قصد مهاجرت تحصیلی به کانادا ، تحصیل در کانادا و یا قصد سفر و مهاجرت کاری به این کشور را دارند دربارۀ آداب و رسوم مردم کانادا بیشتر صحبت کنیم تا بهتر بتوانند تصمیم بگیرند.

خصوصیات رفتاری

ازجمله آداب و رسوم مردم کانادا که تقریباً تمامی افراد جهان با آن آشنا هستند، باادب‌بودن آنان است و اینکه اصول اجتماعی را کاملاً رعایت می‌کنند. همچنین، مردم این کشور بسیار صمیمی هستند و با مهاجران نیز با مهربانی رفتار می‌کنند. این موضوع به‌خوبی نشان‌دهندۀ دلیل استقبال دولت کانادا از مهاجران است. نکتۀ دیگر دربارۀ مردم کانادا این است که متظاهر نیستند و ارزش فراوانی برای صداقت و درستی قائل‌اند. به‌طورکلی، خصوصیاتی مانند ادب، مهربانی، صداقت و هم‌دردی سبب شده است که کشور کانادا برای زندگی بسیار مناسب و راحت باشد.

حساسیت‌های مردم کانادا

یکی دیگر از آداب و رسوم مردم کانادا وقت‌شناسی است. این مشخصه در مردم آلمان و برخی دیگر از کشورهای اروپایی یافت می‌شود؛ اما نکتۀ مثبت این است که مردم کانادا در‌کنار حساسیت و سخت‌گیری به زمان، مهربان هستند و مانند مردم آلمان خیلی خشک رفتار نمی‌کنند. اگر به دوستتان بگویید ساعت سه عصر به منزلش می‌روید، او انتظار دارد سر ساعت معین آنجا باشید. اگر بیشتر از پانزده دقیقه دیر برسید، به‌منزلۀ بی‌ادبی یا بی‌احترامی است و در این صورت، حتماً انتظار دارد عذرخواهی کنید یا دلیل قانع‌کننده‌ای برای تأخیرتان داشته باشید. درمقابل، اگر هم بیش از پانزده دقیقه زود‌تر برسید، ممکن است جلوۀ خوشی برای میزبانتان نداشته باشد. نکتۀ مهم دیگر دربارۀ زمان این است که ساعت کاری بیشترِ مردم کانادا از دوشنبه تا جمعه از ساعت نُه تا هفده است و معمولاً ساعت دوازده ناهار و ساعت هجده شام می‌خورند؛ بنابراین، تماس‌گرفتن با آن‌ها در صبح‌های خیلی زود یا شب‌های خیلی دیر بی‌احترامی است. ناگفته نماند روزهای تعطیل نیز مردم کانادا بسیار مشغول هستند و صبح‌های یکشنبه به‌نوعی زمان ممنوعه برای گذاشتن قرار ملاقات است؛ زیرا بسیاری از کانادایی‌های مذهبی در این روز به کلیسا می‌روند.

شیوۀ ملاقات با یکدیگر

یکی دیگر از آداب و رسوم مردم کانادا دربارۀ شیوۀ ملاقات با یکدیگر است. کانادایی‌ها معمولاً وقتی فردی را اولین‌بار ملاقات می‌کنند، برای معرفی خود با او دست می‌دهند و ممکن است پیش از خداحافظی نیز مجدداً به او دست دهند. همچنین، درآغوش‌گرفتن‌های کوتاه در میان دوستان صمیمی (غالباً خانم‌ها) رواج دارد و بوسیدن مخصوص اعضای خانواده و عشاق است. نکتۀ مهم دیگر اینکه اگر فردی دستش را جلو بیاورد، بسیار بی‌ادبانه است.

هدیه‌دادن در کانادا

از دیگر آداب و رسوم مردم کانادا این است که غالباً هدیه‌دادن به فردی ناآشنا اگر کار خاصی انجام نداده باشد، به‌ندرت اتفاق می‌افتد. حتی هدایایی که کانادایی‌ها برای مناسبت‌های مختلف به یکدیگر می‌دهند، معمولاً دوستان نزدیک و اعضای خانواده را شامل می‌شود. همچنین، پول‌دادن به‌عنوان هدیه فقط در میان اعضای خانواده رواج دارد. موضوع مهم دیگر اینکه ممکن است فردی غذا یا نوشیدنی یکی از دوستانش را به‌عنوان هدیه حساب کند؛ البته این موضوع در میان کانادایی‌ها کمی بحث‌آفرین است؛ زیرا بیشترِ آنان معمولاً اجازه نمی‌‌‌دهند کسی این کار را برایشان انجام دهد.

انعام‌دادن

یکی دیگر از آداب و رسوم مردم کانادا این است که معمولاً به گارسون انعام یا به‌اصطلاح «تیپ» می‌دهند و گارسون نیز انتظار تیپ را دارد. مبلغ انعام حداقل 15درصد مبلغ کلی پرداختی است. نکتۀ جالب این است که اگر فردی به گارسون تیپ ندهد، بی‌احترامی تلقی می‌شود. بسیاری از مشاغل دیگر در کانادا مانند پیک پیتزا، رانندۀ تاکسی، پیش‌خدمت هتل و آرایشگران نیز از مردم انتظار انعام دارند.

رفتارهای ممنوعه در کانادا

برای وفق‌دادن خود با آداب و رسوم مردم کانادا باید بدانید که چه رفتارهای در این کشور رایج نیست و بی‌ادبانه محسوب می‌شود. درادامه، به برخی از این رفتارها اشاره خواهیم کرد.

قراردادن آرنج روی میز

به‌طورکلی، قراردادن آرنج روی میز موقع غذاخوردن در موقعیت‌های رسمی بی‌ادبانه است؛ اما در موقعیت‌های غیررسمی، رایج است و بی‌ادبانه تلقی نمی‌شود.

غذاخوردن با دهان باز و حرف‌زدن با دهان پر

این رفتار از دیدگاه کانادایی‌ها بسیار شرم‌آور است.

خمیازه‌کشیدن

از دیدگاه کانادایی‌ها، خمیازه‌کشیدن بدون اینکه با دست جلو دهان گرفته شود، رفتاری بی‌ادبانه‌ای است.

اشاره‌کردن یا خیره نگاه‌کردن به غربیه‌ها

این رفتار نیز بی‌ادبانه است؛ بنابراین، اگر غربیه‌‌ای را در کانادا دیدید، به او خیره نشوید یا با دست اشاره نکنید.

عطسه‌کردن در کانادا

در کانادا، افراد بعد از عطسه‌کردن معذرت‌خواهی می‌کنند و دیگران نیز بلافاصله می‌گویند عافیت باشد! این را شاید بتوان یکی از آداب و رسوم عجیب مردم کانادا به‌شمار آورد.

باورهای مذهبی

مردم کانادا باورهای مذهبی متعددی دارند و از‌آنجا‌که تمایل ندارند قضاوت شوند، به‌طور‌عمومی دربارۀ باورهای مذهبی‌شان سخن نمی‌گویند.

نگاه‌کردن زیاد به تلفن‌همراه

ازآنجاکه این روزها استفاده از تلفن‌همراه بسیار رایج شده است و کانادایی‌ها نیز افراد مودبی هستند، از دید آنان وقتی فردی در حال مکالمه با شماست، نگاه‌کردن زیاد به تلفن‌همراه بی‌ادبی تلقی می‌شود. البته این رسم فقط به کانادا محدود نمی‌شود؛ زیرا نگاه‌کردن زیاد به تلفن‌همراه هنگام صحبت‌کردن فردی دیگر در تمام دنیا، رفتاری ناشایست به‌شمار می‌آید.

مفهوم خلوت از دید کانادایی‌ها

یکی دیگر از نکته‌هایی که دربارۀ آداب و رسوم مردم کانادا باید بدانید، این است که مفهوم خلوت (Privacy) از دیدگاه افراد مختلف متفاوت است. به‌عنوان مثال، برخی از کانادایی‌ها با صحبت‌کردن دربارۀ روابط‌، ازدواج‌های نافرجام‌، درآمد یا اندامشان با والدین خود مشکلی ندارند؛ اما برخی دیگر ممکن است خجالتی‌تر و حساس‌تر باشند و به صحبت دربارۀ موضوع‌های یادشده تمایلی نداشته باشند. درنتیجه، از دیدگاه کانادایی‌ها خلوت مفاهیم متعددی دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ حقایق جالب دربارۀ کانادا، به این صفحه مراجعه کنید.

منبع: