مدیریت هزینه ها برای دانشجویان، به‌ویژه دانشجویان بین المللی علاقه‌مند به تحصیل در کانادا و کشورهای نسبتاً پرهزینۀ دیگر، کار دشواری می‌تواند باشد؛ اما با برنامه‌ریزی و صرفه‌جویی به‌اندازۀ کافی برای هزینه‌های تحصیل و زندگی و حتی تفریح می‌توان پس‌انداز کرد. در این مقاله، نکته‌هایی دربارۀ مدیریت هزینه ها برای دانشجویان بین المللی بیان خواهیم کرد.

مدیریت هزینه‌های شخصی و بودجه‌بندی

مدیریت هزینه ها را با بررسی وضعیت مالی کنونی‌تان آغاز و سپس باتوجه‌به وضعیت مالی، فهرست هزینه‌هایتان را آماده کنید. هزینه‌هایی مانند اجارۀ ماهانۀ مسکن، هزینۀ غذا و موادغذایی، قبوض تلفن و برق و کارت اعتباری، اینترنت، حمل‌و‌نقل، بیمه، لوازم بهداشتی، امکانات آموزشی و لوازم‌تحریر، سفر و تفریح و هزینه‌های شخصی را در این فهرست بگنجانید. دانشجویان بین‌المللی اغلب در نیمسال‌های ابتدایی هزینه‌ها را دقیق نمی‌توانند پیش‌بینی کنند؛ اما مبلغ نهایی را می‌توانند تخمین بزنند و بعداً آن را تغییر دهند. دقت کنید حتماً مبلغی برای هزینه‌های ضروری و پیش‌بینی‌نشده در نظر بگیرید و همیشه هنگام بودجه‌بندی، مبلغ هزینه‌ها و پس‌اندازتان را مشخص کنید. برای این کار از اپلیکیشن‌های مدیریت هزینه ها و بودجه‌بندی می‌توانید استفاده کنید.

پرداخت شهریه و هزینه‌های تحصیل

پرداخت شهریه و هزینه‌های تحصیل

فرقی نمی‌کند خودتان شهریه می‌پردازید یا خانواده و حامیانتان، همیشه مطمئن شوید که مبلغ شهریه پیش از پایان مهلت پرداخته شده است. اگر مبلغ شهریه از خارج از کشور محل تحصیلتان پرداخته می‌شود، بهتر است چند روز زودتر این کار انجام شود تا تأخیری به‌وجود نیاید و برای تأخیر در پرداخت شهریه جریمه نشوید یا از شرکت در کلاس‌هایتان بازنمانید.

پرداخت اجارۀ خانه

اگر در خوابگاه دانشجویی زندگی نکنید، خانه‌ای برای زندگی باید اجاره کنید. همیشه به‌یاد بسپارید که از صاحب‌خانه اجاره‌نامه باید دریافت کنید. از شرایط مهم در اجاره‌نامه یادداشت بردارید و اجاره را به‌موقع پرداخت کنید. همچنین، به شیوۀ پرداخت اجاره در اجاره‌نامه توجه کنید و بکوشید در هیچ شرایطی اجاره یا پیش‌پرداخت اجاره (Deposit) را نقداً پرداخت نکنید.

داشتن حساب بانکی محلی

بهتر است برای جلوگیری از هزینه‌های بانکی بین المللی در کشور محل تحصیلتان حساب بانکی جدید باز کنید. ازآنجاکه هزینه ها و کارمزدها در بانک‌ها با‌هم تفاوت دارد، بهتر است پیش از بازکردن حساب، دربارۀ این هزینه ها اطلاعات کسب کنید. از مشاوران تحصیلی و افراد دیگر دربارۀ انواع حساب‌های بانکی در کشور مقصدتان سؤال کنید تا بهترین و کم‌هزینه‌ترین گزینۀ موجود برای مدیریت هزینه ها را به‌عنوان دانشجوی بین المللی پیدا کنید.

پول خرج‌کردن هوشمندانه

پول خرج‌کردن هوشمندانه

یکی از مشکلات مهم دانشجویان، به‌ویژه دانشجویان بین المللی، تلاش بیش‌ازحد برای صرفه‌جویی و پس‌انداز است. مسلماً دانشجویان بین المللی باید تاحدممکن در هزینه ها صرفه‌جویی و آن‌ها را مدیریت کنند؛ چراکه مهاجرت تحصیلی فرایندی بسیار پرهزینه و گران است؛ اما تفاوت نیازها و هزینه‌های ضروری با هزینه‌های غیرضروری را بیابید. اگر این کار شما را سردرگم می‌کند، بهتر است هزینه‌هایتان را اولویت‌بندی و براساس فهرست اولویت‌هایتان هزینه کنید. با داشتن هم‌خانه، محدودکردن سقف خرید با کارت اعتباری، خریدن کتاب‌ها یا وسایل دیجیتال دست‌دوم، دریافت بلیت حمل‌و‌نقل محلی، خرید در حراج‌های فصلی و مناسبتی و خرید از فروشگاه‌های کوچک محلی در هزینه ها می‌توانید صرفه‌جویی کنید.

کارکردن پاره‌وقت

بسیاری از دانشگاه‌های کشورهای مختلف به دانشجویان بین المللی در طول نیمسال تحصیلی اجازه می‌دهند در هفته بیست ساعت پاره‌وقت کار کنند. همچنین، دانشجویان بین المللی در طول تعطیلات بین نیمسال‌ها تمام‌وقت می‌توانند مشغول کار شوند. ببینید ویزای دانشجویی‌تان به شما امکان کار‌کردن می‌دهد یا خیر. اگر این اجازه را داشته باشید، با داشتن درآمدی اندک، هزینه ها را می‌توانید بهتر مدیریت و تجربۀ کاری مفیدی کسب کنید.

ثبت‌نام برای دریافت بورسیه و اسکالرشیپ

حتی اگر هنگام ورود به دانشگاه بورسیه‌ای دریافت نکرده باشید، ممکن است بعداً شرایط لازم برای دریافت آن‌ها را پیدا کنید. بسیاری از دانشگاه‌ها به دانشجویان بین المللی با عملکرد آکادمیک عالی یا فعال در جوامع دانشجویی اسکالرشیپ جایزه می‌دهند. حتی جایزه‌هایی با مبالغ کم نیز در بودجه‌های دانشجویی تغییر زیادی ایجاد می‌کنند. همچنین، این بورسیه‌ها در رزومۀ تحصیلی‌تان تأثیر مثبتی خواهند گذاشت.

استفاده از مزایای مخصوص دانشجویان

استفاده از مزایای مخصوص دانشجویان

با استفاده از مزایای کارت‌های بانکی دانشجویان در وسایل حمل‌و‌نقل عمومی، رستوران‌‌ها، فروشگاه‌ها، سینماها و رویدادهای گردشگری می‌توانید تخفیف بگیرید. سعی کنید هرچه زودتر کارت دانشجویی‌تان را دریافت کنید تا از زمان شروع نیمسال تحصیلی از مزایای آن بتوانید بهره ببرید. تنها با استفاده از تخفیف‌های حمل‌و‌نقل، هر سال صدها دلار در هزینه ها صرفه‌جویی می‌کنید. همچنین، وبگاه‌هایی برای انتشار کدهای تخفیف دانشجویی وجود دارد که با بررسی مداوم آن‌ها، از پیشنهادهای تکرارنشدنی می‌توانید برخوردار شوید‌.

انتخاب فعالیت‌های اجتماعی مناسب و هوشمندانه

بهتر است از شرکت در رویدادهایی خودداری کنید که در بلندمدت ممکن است هزینۀ زیادی برایتان در پی داشته باشد. برای مثال، اگر عادت دارید همیشه با دوستانتان تفریح کنید و در رستوران‌ها غذا بخورید و مدام خرید کنید، احتمالاً درنهایت با هزینه‌هایی بسیار زیاد و بیشتر از سقف بودجه‌تان روبه‌رو خواهید شد. از نه گفتن برای شرکت در رویدادهای خاص یا جایگزین‌کردن آن‌ها با گزینه‌های کم‌هزینه‌تر خجالت نکشید. دوستانتان حتماً شرایط و بودجۀ دانشجویی‌تان را درک خواهند کرد.
همچنین، برای تفریح به مکان‌های جدید و هیجان‌انگیز در کشور جدیدتان می‌توانید بروید. این جاذبه‌های تفریحی و گردشگری اغلب هزینۀ زیادی در پی ندارند و همیشه در اینترنت به‌دنبال گزینه‌های تخفیف‌دار یا ارزان یا رایگان برای تفریح می‌توانید باشید. بگذارید شهرتان شما را سرگرم کند! صرفه‌جویی در هزینه ها و پس‌اندازکردن کار عاقلانه‌ای است؛ اما به‌‌خاطر بسپارید که تفریح‌کردن و جایزه‌دادن به خود بابت تلاش‌ها هیچ ایرادی ندارد؛ فقط باید تفریحاتتان را کنترل و همیشه برای هزینه‌های ضروری و پیش‌بینی‌نشده پس‌انداز کنید.



منابع: