دانشگاه دولتی گوتینگن که نام رسمی‌اش دانشگاه Georg August گوتینگن است، در سال ۱۷۳۷ و در نتیجۀ حرکتی انتقادی در ماجرای عصر روشنگری (Enlightenment) تأسیس شد. این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های باکیفیت آلمان به‌شمار می‌آید و شیوۀ تدریسش تحقیق‌محور و برنامه‌‌های تحقیقاتی‌اش بسیار معتبر است. درمجموع، دانشگاه گوتینگن حدود ۳۱هزار نفر دانشجو دارد. در این مقاله، دانشگاه گوتینگن را برای علاقه‌مندان به تحصیل در آن بیشتر معرفی خواهیم کرد.

رتبۀ دانشگاه گوتینگن

همان‌طورکه گفتیم، دانشگاه گوتینگن از‌جمله دانشگاه‌های نام‌آشنا و باکیفیت آلمان محسوب می‌شود که در وبگاه‌های مختلف رتبه‌بندی، جایگاه‌های مناسبی را ازآنِ خود کرده است. به‌عنوان مثال، دانشگاه گوتینگن در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۱ وبگاه‌های معتبر QS و تایمز به‌ترتیب در ردۀ صدونودوپنجم و صدوسی‌ام جهان قرار گرفته که نشان‌دهندۀ کیفیت آموزشی درخورتوجه آن است.

دانشکده‌ها و زمینه‌های تحصیلی

برای تحصیل در دانشگاه گوتینگن پیش از هر موضوعی، با زمینه‌های تحصیلی و دانشکده‌ها و رشته‌های ارائه‌شده در آن باید آشنا شویم. درادامه، دانشکده‌های این دانشگاه را به‌تفکیک زمینه‌های تحصیلی معرفی خواهیم کرد.

علوم طبیعی و ریاضیات و انفورماتیک

دانشکده‌های این زمینه‌های تحصیلی عبارت‌اند از: دانشکدۀ علوم کشاورزی، دانشکدۀ زیست‌شناسی و روان‌شناسی، دانشکدۀ شیمی، دانشکدۀ علوم و اکولوژی جنگلداری، دانشکدۀ علوم زمین و جغرافی، دانشکدۀ ریاضیات و علوم کامپیوتری و دانشکدۀ فیزیک.

حقوق و علوم اجتماعی و اقتصاد

دانشکده‌های دانشگاه گوتینگن در این زمینه‌های تحصیلی ازاین‌قرارند‌: دانشکدۀ حقوق و دانشکدۀ علوم اجتماعی و دانشکدۀ اقتصاد و کسب‌وکار.

پزشکی

دانشگاه گوتینگن برای زمینۀ پزشکی یک دانشکدۀ مجزا در نظر گرفته است.

علوم انسانی و الهیات

دانشکدۀ علوم انسانی و دانشکدۀ الهیات رشته‌های تحصیلی متنوع این حوزه‌ها را ارائه می‌دهند.

تحصیل در دانشگاه گوتینگن به انگلیسی

همان‌طورکه می‌دانید، بسیاری از علاقه‌مندان به تحصیل در آلمان تمایل دارند به زبان انگلیسی تحصیل کنند؛ بنابراین، آشنایی با رشته‌های انگلیسی‌زبان این دانشگاه خالی از لطف نیست. در‌ادامه، به رشته‌های انگلیسی‌زبان ارائه‌شده در دانشگاه گوتینگن به‌تفکیک زمینه و مقطع تحصیلی اشاره خواهیم کرد.

علوم کشاورزی و جنگلداری و علوم زمین

در زمینه‌های یادشده، دانشگاه گوتینگن این رشته‌های انگلیسی‌زبان را ارائه می‌دهد: کارشناسی ارشد علوم کشاورزی، کارشناسی ارشد حفاظت از محصول، کارشناسی ارشد علوم جنگلداری و اکوسیستم، کارشناسی ارشد اکولوژی و علوم جنگلداری، دکتری جغرافی، دکتری علوم زمین، کارشناسی ارشد علوم زمین محیط‌زیست و هیدروژئولوژی، کارشناسی ارشد تولدمثل حیوانات و علوم گیاهی یکپارچه، کارشناسی علوم مولکولی اکوسیستم، کارشناسی ارشد مدیریت طبیعی و جنگلداری پایدار، کارشناسی ارشد کشاورزی بین‌المللی پایدار و کارشناسی ارشد جنگلداری بین‌المللی و جنگلداری مربوط به مناطق گرم‌سیر.

علوم اقتصاد و حقوق و علوم اجتماعی

رشته‌های انگلیسی‌زبان دانشگاه گوتینگن در زمینه‌های علوم اقتصاد و حقوق و علوم اجتماعی عبارت‌اند از: کارشناسی ارشد اقتصاد توسعه، کارشناسی ارشد فرهنگ اروپایی، کارشناسی ارشد مطالعات هندی مدرن و کارشناسی ارشد حقوق فناوری انفورماتیک و حقوق فکری اروپایی و فراملی.

علوم انسانی و زبان‌شناسی و مطالعات فرهنگی

در زمینه‌های مذکور، دانشگاه گوتینگن این رشته‌ها را به زبان انگلیسی ارائه می‌کند: کارشناسی ارشد علوم انسانی دیجیتال، کارشناسی ارشد مطالعات آسیای شرقی و چین‌شناسی مدرن (مطالعۀ ادبیات و رسوم چین)، کارشناسی ارشد زبان و ادبیات و فرهنگ انگلیسی، کارشناسی ارشد مطالعات هندی و جوامع فارسی زبان و کارشناسی ارشد زبان‌شناسی.

علوم پزشکی

کارشناسی ارشد علوم قلبی و عروقی و کارشناسی ارشد پزشکی مولکولی ازجمله رشته‌های انگلیسی‌زبانی است که این دانشگاه در حوزۀ علوم پزشکی ارائه می‌کند.

علوم طبیعی و ریاضیات و انفورماتیک

رشته‌های انگلیسی‌زبان دانشگاه گوتینگن در زمینه‌های علوم طبیعی و ریاضیات و انفورماتیک ازاین‌قرارند: کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر کاربردی، دکتری علم شناخت و رفتار، دکتری بیومولکول، دکتری کاتالیز برای سنتز پایدار، کارشناسی ارشد زیست‌شناسی رفتاری و اعصابی، دکتری ژن و توسعه، کارشناسی ارشد نگه‌داری منابع طبیعی بین‌المللی، کارشناسی ارشد سیستم‌های اطلاعات و فناوری اینترنت، کارشناسی ارشد ریاضیات، کارشناسی ارشد میکروبیولوژی و بیوشیمی، کارشناسی ارشد و دکتری زیست‌شناسی مولکولی، دکتری زیست‌شناسی مولکولی سلو‌ل‌ها، کارشناسی ارشد علوم زیستی مولکولی (میکروبیولوژی و بیوتکنولوژی و بیوشیمی)، کارشناسی ارشد و دکتری علوم اعصاب و دکتری علوم اعصاب سیستم‌ها.

الهیات

تنها رشتۀ انگلیسی‌زبانی که در حوزۀ الهیات در این دانشگاه ارائه می‌شود، کارشناسی ارشد الهیات میان‌فرهنگی است.

مدرک زبان

برای تحصیل در دانشگاه گوتینگن به زبان انگلیسی، متقاضیان تسلط خود را بر این زبان باید نشان دهند که یکی از راه‌های آن ارائۀ مدرک زبان است. نمرۀ موردنیاز زبان براساس نوع آزمون و مدرک متفاوت خواهد بود. به‌عنوان مثال، نمرۀ موردنیاز برای مدارک قدیمی تافل ۵۸۰ و برای مدارک جدید ۹۲ و برای مدرک CAE سطح موردنیاز C1 و نمرۀ موردنیاز برای مدرک آیلتس ۶.۵ است. متقاضیانی که رشتۀ تحصیلی‌شان انگلیسی است و حداقل یک‌ سال در یکی از کشورهای انگلیسی‌زبان تحصیل کرده‌اند یا کسانی که زبان تدریس کل زمان دورۀ کارشناسی‌شان انگلیسی بوده است، به ارائۀ مدرک زبان نیازی ندارند. ناگفته نماند افرادی که در دورۀ کارشناسی به زبان انگلیسی تحصیل کرده‌اند، ریزنمره‌های جاری خود را همراه با مدارک دیگر باید بفرستند تا ثابت کنند مقطع کارشناسی را به زبان انگلیسی پشت‌سر گذرانده‌اند. به‌منظور کسب اطلاعات دقیق‌تر دربارۀ مدارک و شرایط موردنیاز برای تحصیل در این دانشگاه، پیشنهاد می‌کنیم به این صفحه مراجعه کنید و به پرسش‌ها پاسخ دهید تا براساس آن‌ها، شرایط و مدارک نمایش داده شود.

شهر گوتینگن

دانشگاه گوتینگن در شهر گوتینگن آلمان قرار دارد‌؛ بنابراین، بهتر است با این شهر کمی آشنا شوید. گوتینگن از‌جمله شهرهای مشهور آلمان محسوب می‌شود که بسیاری از دانشجویان آن را به‌دلیل وجود دانشگاه معتبرش، یعنی این دانشگاه می‌شناسند. کیفیت زندگی در این شهر بسیار مطلوب است و دانشجویان با زندگی در آنجا، علاوه‌بر امکانات مناسب آموزشی و تحقیقاتی و تحصیلی این دانشگاه، از کیفیت رضایت‌بخش زندگی و آب‌وهوای مطبوع و وضعیت درخورتوجه اقتصادی می‌توانند بهره‌مند شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ شهر گوتینگن، هزینه‌های زندگی، کیفیت زندگی و وضعیت آب‌وهوایی آن به صفحۀ یاد‌شده مراجعه کنید.

منابع:

https://www.uni-goettingen.de/en/faculties/۲۹۲۵.html

https://www.uni-goettingen.de/en/۳۸۱۱.html

https://www.uni-goettingen.de/en/۴۱۶۸۳۹.html

https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/۲۰۲۱/world-ranking#!/page/۰/length/۲۵/sort_by/rank/sort_order/asc/cols/stats