دانشگاه‌های کانادا برای پذیرش دانشجویان بین‌المللی مدارک مختلفی درخواست می‌کنند. یکی از مدارک ضروری برای همۀ دانشگاه‌های این کشور، مدرک زبان انگلیسی است که تسلط دانشجویان را به این زبان نشان می‌دهد. ارائۀ این مدرک برای دریافت بسیاری از کمک‌هزینه‌های تحصیلی نیز لازم است؛ به‌همین‌سبب، بسیاری از متقاضیان تحصیل در این کشور در آزمون آیلتس شرکت می‌کنند. اگر شما هم به مهاجرت تحصیلی به کانادا علاقه‌مندید و می‌خواهید بدانید حداقل نمره آیلتس برای تحصیل در کانادا چند است، با ما همراه باشید؛ چراکه در این مقاله، دانشگاه‌های کانادا را به‌تفکیک نمره آیلتس لازم برای ثبت‌نام دسته‌بندی و معرفی خواهیم کرد.

آیلتس ۶.۵

اکثر دانشگاه‌های کانادا حداقل نمره قبولی آیلتس را ۶.۵ تعیین کرده‌اند. طبق اعلام وبگاه مؤسسۀ QS، چهار دانشگاه برتر کانادا در این دسته جای می‌گیرند. درادامه، با این چهار دانشگاه آشنا می‌شویم و به نام برخی دیگر از دانشگاه‌های این گروه اشاره می‌کنیم.

دانشگاه تورنتو

دانشگاه تورنتو برترین دانشگاه کانادا و بیست‌وپنجمین دانشگاه معتبر دنیاست. این دانشگاه در سال ۱۸۲۷ در شهر تورنتو بنیان نهاده شد و هم‌اکنون، بیش از ۷۴هزار نفر دانشجو در سه پردیس آن مشغول تحصیل هستند. دانشکده‌های دانشگاه تورنتو ازاین‌قرارند: دانشکدۀ مهندسی و علوم کاربردی، دانشکدۀ فیزیک و حرکت‌شناسی، دانشکدۀ ارتباطات، دانشکدۀ معماری، دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ دندان‌پزشکی، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ مدیریت، دانشکدۀ پزشکی، دانشکدۀ موسیقی، دانشکدۀ پرستاری، دانشکدۀ داروسازی، دانشکدۀ بهداشت عمومی، دانشکدۀ جنگلداری، دانشکدۀ مددکاری و دانشکدۀ علوم سیاسی. این دانشگاه رشته‌های متنوعی ارائه می‌دهد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: معماری، مهندسی شیمی، مهندسی عمران، مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق، مهندسی مواد، مهندسی صنایع، مهندسی مکانیک، مهندسی معدن، هنر، موسیقی، فیزیک، علوم زیستی، علوم انسانی، علوم اجتماعی. حداقل نمره آیلتس برای تحصیل در این دانشگاه ۶.۵ و حداقل نمره تافل ۱۰۰ است. شهریۀ تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه برای اکثر رشته‌ها بین ۵۹هزار تا ۶۲هزار دلار کانادا در سال است.

دانشگاه مک گیل

دانشگاه مک گیل

پس از دانشگاه تورنتو، دانشگاه مک گیل دومین دانشگاه برتر کانادا به‌شمار می‌آید و جایگاه سی‌ویکم جهان را نیز ازآنِ خود کرده است. دانشگاه مک گیل در سال ۱۸۲۱ در شهر مونترال شروع به کار کرد و زبان تدریس در آن انگلیسی است. امروزه، مک گیل از بیش از چهل‌هزار نفر دانشجو در چهارصد رشته میزبانی می‌کند. اغلب دانشجویان دانشگاه مک گیل در دانشکده‌های هنر، علوم، پزشکی، مهندسی و مدیریت تحصیل می‌کنند. برخی دیگر از دانشکده‌های این دانشگاه از‌این‌قرارند: دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ پرستاری، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ دندان‌پزشکی، دانشکدۀ علوم کامپیوتر، دانشکدۀ کشاورزی و علوم زیست‌محیطی، دانشکدۀ معماری و دانشکدۀ موسیقی. حداقل نمره آیلتس برای تحصیل در دانشگاه مک گیل ۶.۵ و حداقل نمره تافل ۸۶ است. شهریۀ تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه مک گیل بسته به دانشکدۀ انتخابی بین ۱۸هزار تا ۴۸هزار دلار کانادا در سال برآورد می‌شود.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا سومین دانشگاه برتر کانادا و چهل‌وپنجمین دانشگاه مطرح دنیاست. این دانشگاه در سال ۱۹۰۸ در شهر ونکوور تأسیس شد و امروزه، میزبان بیش از ۶۶هزار نفر دانشجو در دو پردیس است. برخی از دانشکده‌های دانشگاه بریتیش کلمبیا عبارت‌اند از: دانشکدۀ علوم، دانشکدۀ کشاورزی، دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ کسب‌وکار، دانشکدۀ پزشکی، دانشکدۀ پرستاری، دانشکدۀ دندان‌پزشکی، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ جنگلداری، دانشکدۀ روزنامه‌نگاری، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ موسیقی، دانشکدۀ علوم داروسازی، دانشکدۀ مددکاری و دانشکدۀ اقتصاد. تعدادی از زمینه‌های تحصیلی ارائه‌شده در این دانشگاه بدین‌شرح‌اند: هنر و علوم انسانی، علوم اجتماعی و کسب‌و‌کار، زبان و فرهنگ، پزشکی و سلامت، مهندسی و علوم و فناوری. حداقل نمره آیلتس برای تحصیل در این دانشگاه ۶.۵ و حداقل نمره تافل ۹۰ است.متوسط شهریۀ سالانۀ تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه بریتیش کلمبیا حدود چهل‌هزار دلار کانادا تخمین زده می‌شود.

دانشگاه آلبرتا

دانشگاه آلبرتا

دانشگاه آلبرتا در سال ۱۹۰۸ در شهر ادمونتون شروع به کار کرد. هم‌اکنون، این دانشگاه پنجمین دانشگاه برتر کانادا و جزو ۱۵۰ دانشگاه برتر دنیا شناخته می‌شود. درحال‌حاضر، دانشگاه آلبرتا از بیش از ۳۹هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری میزبانی می‌کند و پنج پردیس و هجده دانشکده دارد. برخی از دانشکده‌های دانشگاه آلبرتا عبارت‌اند از: دانشکدۀ کشاورزی، دانشکدۀ کسب‌وکار، دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ مهندسی، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ پزشکی و دانشکدۀ دندان‌پزشکی، دانشکدۀ پرستاری، دانشکدۀ داروسازی و دانشکدۀ علوم. حداقل نمره آیلتس برای تحصیل در این دانشگاه ۶.۵ و حداقل نمره تافل ۹۰ است . متوسط شهریۀ تحصیل در دورۀ کارشناسی این دانشگاه حدود سی‌هزار دلار کانادا در سال است.

دیگر دانشگاه‌ها

تعدادی از دانشگاه‌های دیگری که حداقل نمره آیلتس برای تحصیل در آنها ۶.۵ است، عبارت‌اند از: دانشگاه مک مستر، دانشگاه وسترن، دانشگاه اتاوا، دانشگاه دالهاوزی، دانشگاه سایمون فریزر، دانشگاه ویکتوریا، دانشگاه یورک، دانشگاه گوئلف، دانشگاه کارلتون، دانشگاه مموریال، دانشگاه ویندزور، دانشگاه رایرسون، دانشگاه لورنتین، دانشگاه سنت مری، دانشگاه رجاینا، دانشگاه کاپیلانو، دانشگاه وینیپگ و دانشگاه لیکهد.

آیلتس ۶

آیلتس ۶

پنج دانشگاه معتبر کانادا نمره شش آیلتس را نیز برای تعدادی از رشته‌هایشان یا به‌شرط شرکت در کلاس‌های جبرانی زبان می‌پذیرند. این دانشگاه‌ها از‌این‌قرارند: دانشگاه کنکوردیا، دانشگاه نیپیسینگ، دانشگاه لتبریج، دانشگاه پلی‌تکنیک کوانتلن و دانشگاه ونکوور آیلند. در‌ادامه، با این پنج دانشگاه بیشتر آشنا می‌شویم.

دانشگاه کنکوردیا

دانشگاه کنکوردیا در سال ۱۹۷۴ در شهر مونترال بنیان نهاده شد و هرساله پذیرای بیش از ۴۶هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری به زبان انگلیسی است. چهار دانشکده و مدرسۀ دانشگاه کنکوردیا عبارت‌اند از: دانشکدۀ علوم، دانشکدۀ مهندسی، دانشکدۀ هنرهای زیبا و مدرسۀ کسب‌وکار. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در این دانشکده‌ها بدین‌شرح‌اند: ریاضی، زیست‌شناسی، بیوشیمی، بیوفیزیک، انسان‌شناسی، اقتصاد، ادبیات انگلیسی، تاریخ، محیط‌زیست، زبان‌شناسی، فلسفه، مهندسی هوافضا، مهندسی عمران، مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق، مهندسی صنایع، مهندسی مکانیک، مهندسی نرم‌افزار، تاریخ هنر، طراحی، نقاشی، موسیقی، سینما، عکاسی، مجسمه‌سازی، حسابداری، علوم اقتصادی، کسب‌وکار، مدیریت، مدیریت منابع انسانی و بازاریابی. حداقل نمره آیلتس برای تحصیل در این دانشگاه ۶.۵ است؛ اما با نمرۀ ۶ نیز پذیرش می‌شوید و باید در کلاس‌های زبان شرکت کنید. شهریۀ تحصیل در دانشگاه کنکوردیا در مقطع کارشناسی حدوداً سی‌هزار دلار کانادا و در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری بین چهارده‌هزار تا شانزده‌هزار دلار کانادا در سال تخمین زده می‌شود.

دانشگاه لتبریج

دانشگاه لتبریج

دانشگاه لتبریج در سال ۱۹۶۷ در شهر لتبریج تأسیس شد و هم‌اکنون در دو پردیس لتبریج و کلگری، میزبان نه‌هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری است. این دانشگاه ۲۲۵ رشتۀ تحصیلی ارائه می‌دهد و شش دانشکده و مدرسه دارد: دانشکدۀ هنر و علوم، مدرسۀ کسب‌وکار، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ هنرهای زیبا، دانشکدۀ علوم سلامت و دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در دانشگاه لتبریج بدین‌شرح‌اند: آمار کاربردی، علوم زیستی، شیمی، علوم کامپیوتر، اقتصاد، حسابداری، مدیریت علوم کامپیوتر، مدیریت منابع انسانی، مدیریت بین‌المللی، مدیریت مالی، زبان انگلیسی، تاریخ، ریاضی، پرستاری، سلامت عمومی، نوروساینس، روان‌شناسی و جامعه‌شناسی. حداقل نمره آیلتس برای تحصیل در دانشگاه لتبریج ۶ و حداقل نمره تافل ۸۰ است. برای مقطع کارشناسی ارشد نیز می‌توان با آیلتس شش پذیرش مشروط دریافت کرد. شهریۀ تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه لتبریج حدود هفده‌هزار دلار کانادا و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری بین پنج‌ تا هفت‌هزار دلار کانادا برآورد می‌شود.

دانشگاه نیپیسینگ

دانشگاه نیپیسینگ سال ۱۹۶۰ در شهر نورث به‌عنوان یکی از مؤسسه‌های زیرمجموعۀ دانشگاه لورنتین شروع به کار کرد. از سال ۱۹۹۲، این دانشگاه به‌عنوان واحدی مستقل دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری برگزار می‌کند و هم‌اکنون، میزبان بیش از ۴،۸۰۰ نفر دانشجو در مقاطع مختلف است. دانشکده‌ها و مدرسه‌های دانشگاه نیپیسینگ از‌این‌قرارند: دانشکدۀ علوم و هنر، مدرسۀ آموزش، دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی و دانشکدۀ مطالعات فنی‌حرفه‌ای. برخی از رشته‌های کارشناسی این دانشگاه عبارت‌اند از: مردم‌شناسی، زیست‌شناسی، علوم کامپیوتر، اقتصاد، محیط‌زیست، جغرافیا، هنرهای زیبا، تاریخ، زیاضیات، فلسفه، علوم سیاسی، روان‌شناسی و جامعه‌شناسی. حداقل نمره آیلتس برای تحصیل در این دانشگاه نیز ۶.۵ است؛ اما با نمرۀ ۶ به شرط شرکت در کلاس زبان پذیرش می‌شوید. شهریۀ دانشگاه نیپسینگ برای دورۀ کارشناسی حدود نوزده‌هزار دلار کانادا و برای دورۀ کارشناسی ارشد حدود شش‌هزار دلار کاناداست.

دانشگاه پلی تکنیک کوانتلن

دانشگاه پلی‌تکنیک کوانتلن

دانشگاه پلی‌تکنیک کوانتلن در سال ۱۹۸۱ در شهر ریچموند تأسیس شد و امروزه، میزبان  بیش از بیست‌هزار نفر دانشجوست. این دانشگاه هشت دانشکده دارد‌: دانشکدۀ پیشرفت تحصیلی و شغلی، دانشکدۀ حمایت تحصیلی، دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ کسب‌وکار، دانشکدۀ طراحی، دانشکدۀ سلامت، دانشکدۀ علوم و دانشکدۀ تجارت و فناوری. ازجمله رشته‌های ارائه‌شده در دانشگاه پلی‌تکنیک کوانتلن در مقطع کارشناسی می‌توان به این رشته‌ها اشاره کرد: روان‌شناسی، کشاورزی پایدار، جرم‌شناسی، جغرافیا، تاریخ، فلسفه، علوم سیاسی، جامعه‌شناسی، حسابداری، بازاریابی، هنرهای زیبا، طراحی داخلی، پرستاری، ریاضی، زیست‌شناسی، فیزیک و فناوری اطلاعات. حداقل نمره آیلتس برای تحصیل در دانشگاه پلی‌تکنیک کوانتلن ۶.۵ است؛ اما با تعهد به شرکت در کلاس زبان‌های دانشگاه با آیلتس ۶ پذیرش دریافت می‌کنید. متوسط شهریۀ تحصیل در این دانشگاه برای دانشجویان بین‌المللی بین ۲۰ تا ۲۴هزار دلار کانادا در سال تخمین زده می‌شود.

دانشگاه ونکوور آیلند

دانشگاه ونکوور آیلند در سال ۱۹۶۹ در شهر نانایمو آغاز به کار کرد و هم‌اکنون، میزبان بیش از چهارده‌هزار نفر دانشجو در چهار پردیس است. دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از: دانشکدۀ هنر و علوم انسانی، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ زبان انگلیسی، دانشکدۀ سلامت و خدمات بهداشتی، دانشکدۀ مدیریت، دانشکدۀ منابع طبیعی، دانشکدۀ علوم و فناوری، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشکدۀ فنی و فناوری کاربردی، دانشکدۀ آمادگی کاری و تحصیلی و دانشکدۀ آموزش حرفه‌ای. برخی از زمینه‌های تحصیلی ارائه‌شده در این دانشگاه بدین‌شرح‌اند: هنر و علوم انسانی، علوم اجتماعی و کسب‌و‌کار، زبان و فرهنگ و علوم و فناوری. حداقل نمره آیلتس برای تحصیل در این دانشگاه ۶.۵ است؛ اما با آیلتس شش پذیرش مشروط دریافت می‌کنید. ناگفته نماند شهریۀ سالانۀ تحصیل بسیاری از رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی دانشگاه ونکوور آیلند به حدود هجده‌هزار دلار کانادا می‌رسد.

منبع: