رشتۀ مردم شناسی به‌صورت علمی رفتار مردم در جوامع مختلف را در گذشته و حال مطالعه می‌کند. تمرکز مردم شناسی اجتماعی روی الگوهای رفتاری، اما تمرکز مردم شناسی فرهنگی روی معنای فرهنگی رفتار و ارزش‌های هر جامعه است. افزون‌براین، مردم شناسی زبانی تأثیر زبان بر زندگی اجتماعی انسان‌ها و مردم شناسی زیستی رشد فیزیکی مردم را بررسی می‌کند. در کشورهای ایالت متحده و کانادا رشتۀ باستان‌شناسی نیز زیرمجموعه‌ای از رشتۀ مردم شناسی است؛ اما در کشورهای اروپایی آن را رشته‌ای کاملاً مجزا از مردم شناسی می‌دانند. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا و مهاجرت تحصیلی به کانادا ، دانشگاه‌های برتر برای تحصیل مردم شناسی در کانادا را معرفی می‌کنیم.

دانشگاه تورنتو

دانشگاه تورنتو برترین دانشگاه برای تحصیل مردم شناسی در کانادا به‌شمار می‌آید و در سال ۲۰۲۰، مقام یازدهم جهان را نیز در این رشته کسب کرده است. این دانشگاه در سال ۱۸۲۷ در شهر تورنتو تأسیس شد و هم‌اکنون، بیش از ۷۴هزار نفر دانشجو در سه پردیس آن در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل می‌کنند. دانشکده‌های دانشگاه تورنتو عبارت‌اند از: دانشکدۀ مهندسی و علوم کاربردی، دانشکدۀ فیزیک و حرکت‌شناسی، دانشکدۀ ارتباطات، دانشکدۀ معماری، دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ دندان‌پزشکی، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ مدیریت، دانشکدۀ پزشکی، دانشکدۀ موسیقی، دانشکدۀ پرستاری، دانشکدۀ داروسازی، دانشکدۀ بهداشت عمومی، دانشکدۀ جنگلداری، دانشکدۀ مددکاری و دانشکدۀ علوم سیاسی. شهریۀ تحصیل این رشته در دانشگاه تورنتو سالانه ۵۹هزار دلار کانادا برآورد می‌شود.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

پس از دانشگاه تورنتو، دومین دانشگاه برتر برای تحصیل مردم شناسی در کانادا دانشگاه بریتیش کلمبیا محسوب می‌شود که در این رشته، در جایگاه بیست‌و‌ششم دنیا ایستاده است. این دانشگاه در سال ۱۹۰۸ در شهر ونکوور بنیان نهاده شد و امروزه، میزبان بیش از ۶۶هزار نفر دانشجو در دو پردیس ونکوور و اوکاناگان است. برخی از دانشکده‌های دانشگاه بریتیش کلمبیا بدین‌شرح‌اند: دانشکدۀ علوم، دانشکدۀ کشاورزی، دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ کسب‌وکار، دانشکدۀ پزشکی، دانشکدۀ پرستاری، دانشکدۀ دندان‌پزشکی، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ جنگلداری، دانشکدۀ روزنامه‌نگاری، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ موسیقی، دانشکدۀ علوم داروسازی، دانشکدۀ مددکاری و دانشکدۀ اقتصاد. شهریۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی دانشگاه بریتیش کلمبیا تقریباً چهل‌هزار دلار کانادا برای یک سال است.

دانشگاه مک گیل

دانشگاه مک گیل

دانشگاه مک گیل سومین دانشگاه برتر برای تحصیل مردم شناسی در کانادا و سی‌ودومین دانشگاه مطرح جهان در این رشته است. این دانشگاه در سال ۱۸۱۳ در شهر مونترال شروع به کار کرد و درحال‌حاضر، دوره‌های متنوعی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری برگزار می‌کند. برخی از دانشکده‌های دانشگاه مک گیل عبارت‌اند از: دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ پرستاری، دانشکدۀ پزشکی، دانشکدۀ دندان‌پزشکی، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ مددکاری، دانشکدۀ علوم طبیعی، دانشکدۀ علوم ارتباطات، دانشکدۀ علوم کامپیوتر، دانشکدۀ علوم تغذیه، دانشکدۀ کشاورزی و محیط‌زیست، دانشکدۀ مدیریت، دانشکدۀ معماری، دانشکدۀ موسیقی، دانشکدۀ مهندسی و دانشکدۀ هنر. شایان ذکر است شهریۀ سالانۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی به حدود ۲۱هزار دلار کانادا می‌رسد.

دانشگاه سایمون فریزر

دانشگاه سایمون فریزر چهارمین دانشگاه برتر برای تحصیل مردم شناسی در کانادا و یکی از صد دانشگاه معتبر دنیا در این رشته است. این دانشگاه در سال ۱۹۶۵ در شهر برنابی تأسیس شد و درحال‌حاضر، میزبان بیش از ۳۵هزار نفر دانشجو در سه پردیس و هشت دانشکده است. هشت دانشکدۀ دانشگاه سایمون فریزر از‌این‌قرارند: دانشکدۀ علوم کاربردی، دانشکدۀ هنر و علوم اجتماعی، دانشکدۀ کسب‌وکار، دانشکدۀ ارتباطات، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ محیط‌زیست، دانشکدۀ علوم بهداشتی و دانشکدۀ علوم. شهریۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی دانشگاه سایمون فریزر درحدود سی‌هزار دلار کانادا در سال تخمین زده می‌شود.

دانشگاه مونترال

دانشگاه مونترال

دانشگاه مونترال پنجمین دانشگاه برتر برای تحصیل مردم شناسی در کانادا و جزو صد دانشگاه مطرح جهان در این زمینه به‌حساب می‌آید. این دانشگاه در سال ۱۸۷۸ در شهر مونترال بنیان نهاده شد و هم‌اکنون، چهارده دانشکده دارد‌: دانشکدۀ هنر و علوم، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ طراحی، دانشکدۀ حرکت‌شناسی، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ پزشکی، دانشکدۀ دندان‌پزشکی، دانشکدۀ پرستاری، دانشکدۀ موسیقی، دانشکدۀ بینایی‌سنجی، دانشکدۀ بهداشت عمومی، دانشکدۀ داروسازی، دانشکدۀ دام‌پزشکی و دانشکدۀ مطالعات تکمیلی. ناگفته نماند شهریۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی دانشگاه مونترال ۲۲‌هزار دلار کانادا برای یک سال است.

دانشگاه یورک

آخرین نام در فهرست دانشگاه‌های برتر برای تحصیل مردم شناسی در کانادا دانشگاه یورک است. این دانشگاه در سال ۱۹۵۹ در شهر تورنتو شروع به کار کرد و امروزه، بیش از ۵۵هزار نفر دانشجو در نُه دانشکده‌ و مدرسۀ آن تحصیل می‌کنند. این دانشکده‌ها و مدرسه‌ها از‌این‌قرارند: دانشکدۀ علوم انسانی، دانشکدۀ علوم طبیعی، مدرسۀ مهندسی، مدرسۀ کسب‌وکار، مدرسۀ حقوق، کالج گلندان، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ سلامت، دانشکدۀ مطالعات محیط‌زیست، مدرسۀ هنر و رسانه و طراحی و دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی. گفتنی است دانشجویان برای تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی دانشگاه یورک سالانه ۳۲هزار دلار کانادا باید شهریه بپردازند.

منبع: