یکی از موضوع‌های مهم در تمام کشورهای دنیا راه‌اندازی کسب‌‌وکار است؛ زیرا بسیاری از افراد تمایل دارند به‌جای کار‌کردن برای دیگران، کسب‌وکار شخصی خود را راه بیندازند و اشتغال‌زایی کنند. فرانسه از‌جمله کشورهایی است که فضای مناسبی برای راه‌اندازی کسب‌وکار فراهم می‌کند. متقاضیان کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا و نواحی اقتصادی اروپا یا سوئیس و فارغ‌التحصیلان آموزش عالی فرانسه می‌توانند آزادانه در فرانسه کسب‌و‌کار راه‌اندازی کنند. در این مقاله، با جزئیات راه اندازی کسب و کار در فرانسه بیشتر آشنا خواهیم شد.

افراد غیراروپایی

افراد علاقه‌مند به راه اندازی کسب و کار در فرانسه اجازۀ اقامت موقت (APS) فرانسه را باید داشته باشند. این اجازۀ اقامت به آن‌ها امکان می‌دهد یک سال بعد از دریافت مدرک (دیپلم) در این کشور بمانند. ناگفته نماند درصورت منقضی‌شدن APS و تمایل به ادامۀ کسب‌وکار، افراد برای اجازۀ اقامت کوتاه‌مدتی باید درخواست دهند که در آن عنوان کارآفرینی ذکر شده باشد.

کارآفرینی دانشجویی

کارآفرینی دانشجویی با این هدف راه‌اندازی شده است که دانشجویان باانگیزه یا فارغ‌التحصیلان مؤسسه‌های آموزش عالی فرانسه و علاقه‌مند به بهبود کسب‌وکار در PEPITE (مرکز دانشجویی خلاقیت و کارآفرینی و انتقال) زمینه‌ای برای بالفعل‌کردن استعدادهایشان بیابند. این مرکز (PEPITE) مؤسسه‌های آموزش عالی و فعالان اقتصادی و شبکه‌های شرکت‌پذیر را گردهم جمع و دانشجویان و فارغ‌التحصیلان جوان را برای کارافرینی تشویق می‌کند. این طرح باعث می‌شود افراد از حمایت این مرکز بهره ببرند و پروژه‌های کارآفرینی را آموزش ببینند. ناگفته نماند طرح کارآفرینی دانشجویی به دانشجویان کوچک‌تر از 28 سال امکان می‌دهد از امنیت احتماعی دانشجویی نیز بهره ببرند.

کارآفرینی کوچک

کارآفرینی کوچک (Auto-enterprise) که به‌تازگی Micro-enterprise نیز نامیده می‌شود، سیستم مالیاتی و حسابداری و اجتماعی ساده‌شده و مخصوص کارآفرینی شخصی است.

در روند راه اندازی کسب و کار در فرانسه، با صنف یا اتحادیۀ مربوط به مهارت و شغل خود در منطقۀ مدنظر باید در ارتباط باشید. اعضای این گروه مشاوره‌ها و راهکارهای رایگان و حمایت‌های لجستیک فراوانی در‌اختیارتان قرار می‌دهند. افزون‌براین، ساختارهایی در این زمینه برای فارغ‌التحصیلان جوانی در نظر گرفته شده است که تمایل دارند کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنند.

بعد از آشنایی کلی با راه اندازی کسب و کار در فرانسه، دانستن این نکته‌ها نیز خالی از لطف نیست:

  • لازمۀ اصلی راه‌اندازی کسب‌وکار داشتن ایده است؛ زیرا بدون آن نمی‌دانید می‌خواهید چه کار کنید و این مسیر شما را به کجا هدایت می‌کند.
  • داشتن پروژۀ شخصی دیگر نکته‌ای است که باید در نظر بگیرید؛ زیرا این پروژه همان نقشۀ راه شماست.
  • تحقیق یکی دیگر از کار‌هایی است که در روند ‌راه اندازی کسب و کار در فرانسه باید انجام دهید؛ زیرا در‌این‌صورت می‌توانید از نکته‌هایی مهم برای راه‌اندازی کسب‌وکار مطلع شوید.
  • از دیگر کار‌های مهم پیش‌بینی‌های مالی است؛ چراکه سبب می‌شود با چشم‌اندازی از هزینه‌های موردنیاز آشنا شوید.
  • پس از آشنایی با میزان بودجۀ موردنیاز، گام بعدی یافتن منبع مالی است.
  • پس از یافتن منبع مالی مناسب و کمک‌های موردنیاز، بهتر است فعالیتتان را آغاز کنید و با راه اندازی کسب و کار در فرانسه به زندگی خود جهت بدهید.

اگر به مهاجرت تحصیلی به فرانسه و یا زندگی در این کشور علاقمندید با سیم آخر همراه باشید.

در صورت تمایل به زندگی و تحصیل در فرانسه، می توانید برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه و مهاجرت به این کشور از مشاوره رایگان کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

منابع:

https://www.campusfrance.org/fr/comment-creer-entreprise-France

https://www.campusfrance.org/fr/etapes-creation-entreprise-videos